Je zelenající Uruguay šancí pro české firmy?

12. 8. 2019 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

Uruguay vyrábí větší podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů než kterákoliv jiná země Latinské Ameriky, v biomase je dokonce na prvním místě. Solární panely už zabírají plochu 70 000 metrů čtverečních. Příležitosti pro naše firmy jsou v dodávkách pro výrobu elektřiny z větru a biomasy a dodávkách elektrických autobusů.

Uruguay je malá země v jižní Americe, se kterou nemáme příliš velkou obchodní výměnu. Přesto se našim firmám otevírají obchodní příležitosti i tady. Podívejme se na dvě spojené oblasti: energetiku a dopravu, kde se objevují šance podílet se na instalaci nových zdrojů elektrické energie a dodávat autobusy s elektrickým pohonem.

Průměrná spotřeba elektrické energie na obyvatele v Uruguayi stále roste, za posledních dvacet let se více než zdvojnásobila. Proto se za dováženou ropu a plyn pro tepelné elektrárny musí platit stále více peněz. Cestu k omezení dovozů ropných produktů a jejich nahrazení domácími zdroji našla Uruguay v rozvoji obnovitelných zdrojů energie. Ty se dnes na instalovaných kapacitách výroby elektřiny podílí více než 82 %.

Po dlouhá období roku bývá dokonce běžné, že 95–100 % elektřiny pochází z obnovitelných zdrojů. Úspěch připojování tzv. zelených zdrojů elektřiny do energetické sítě vyniká ještě více s informací, že Uruguay obnovitelné zdroje energie nijak finančně nezvýhodňuje a neposkytuje na ně žádné dotace. Jak se to malé zemi na jihu amerického kontinentu povedlo?

Uruguay má čtyři vodní elektrárny a přehrady, které stojí na řekách Río Negro a Río Uruguay. Jsou to stabilní dodavatelé elektřiny a z celkem instalovaných kapacit o objemu 4 500 MW na ně připadá zhruba jedna třetina. Zajímavost Uruguaye ale spočívá ve dvou méně tradičních zdrojích: ve větrných elektrárnách a v biomase. Kapacita větrných elektráren se jak v moři u pobřeží tak na pevnině za poslední čtyři roky výrazně zvýšila, každý rok se do sítě připojí více než čtvrtina nových zdrojů. V loňském roce se už více než čtvrtina elektřiny vyrobila z větru. Takový růst je mezi zeměmi Latinské Ameriky nevídaný.

Světový unikát je ale Uruguay v biomase. Země patří k největším světovým výrobcům celulózy a odpad z její výroby je nejdůležitější surovinou biomasy. Mezi její největší spotřebitele patří průmyslové podniky, které ji vykupují a v rámci svých provozů si z ní elektřinu vyrábějí samy. Loni si průmyslové podniky z biomasy samy vyrobily přes 50 % spotřebované elektřiny. V Uruguayi jsou sice firmy, které nabízejí domácí technologie na výrobu elektřiny z biomasy. Působí tam ale i německé nebo brazilské podniky, takže slušnou šanci mají i ty  české.

V jižní Americe tak populární solární energie příliš velké zastoupení v elektrické bilanci nemá. I když se za uplynulých pět let kapacita fungujících solárních panelů zvýšila více než pětkrát, pokrývá 70 000 m2 a dosáhla už 14 MW, pořád má na výrobě elektřiny jen zhruba pětiprocentní podíl. I tak je to ale úspěch, protože vloni poprvé výroba elektřiny ze slunce převýšila množství elektřiny z dovážených fosilních paliv.

Uruguay má tedy velké množství elektrické energie, která pochází z obnovitelných domácích zdrojů a vláda na ně z rozpočtu nemusí přispívat ani jedním pesem. Za dováženou ropu a plyn ale platit musí a proto začala hledat způsob, jak dovozy alespoň částečně nahradit vlastními zdroji. Řešení našla ve veřejné autobusové dopravě. Doprava je po průmyslu druhým největším spotřebitelem fosilních paliv v Uruguayi. Vláda se proto rozhodla finančně podpořit konverzi veřejné autobusové dopravy a hned první cíl je ambiciózní: do dvou let nahradit čtyři procenta dieselových autobusů vozy s elektrickým pohonem.

Podle prvních odhadů by se mohlo jednat až o více než sto autobusů, o které se podělí podniky zajišťující veřejnou autobusovou dopravu v hlavním městě Montevideu a dalších městských centrech. Pro tyto podniky je účast ve vládním programu povinná. Největší z nich, firma CUCTSA, již poptává prvních dvacet autobusů a šanci mají i české firmy, které umí nabídnout 12metrový autobus pro osmdesát cestujících.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Buenos Aires (Argentina). Autor: Tomáš Hart, obchodní rada.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek