Kazachstánský BIPEK AUTO - AZIA AVTO od prvotní myšlenky až po lídra průmyslu

31. 5. 2019 | Zdroj: CzechTrade

  • Země: KZ - Kazachstán
  • Datum zveřejnění: 31.05.2019

Globální statistiky říkají, že v prvním roce existence 90 % nových podniků opustí trh, ve druhém 90 % ze zbývajících. Tento týden vlajková loď automobilového průmyslu Kazachstánu oslavila 27 let. V roce 1992 mladý podnikatel Anatoly Balushkin s týmem podobně smýšlejících lidí, se vydali na obtížnou cestu, která udělala z Usť-Kamenogorsku hlavní město nového průmyslu.
Teď by se to nazývalo start-up. Před 27 lety, občan Ust-Kamenogorsku Baluškin, který neměl podnikatelské zkušenosti, začal dodávat zboží vozu VAZ, který byl v té době ve městě vzácný. Od roku 1996 se geografie prodeje rozšířila na čtyři body na mapě. Na přelomu let 2000 a 2001 se BIPEK stal výhradním dovozcem vozidel LADA a ŠKODA. Společnost vyvíjí rozsáhlou síť autocenter ve všech velkých městech Kazachstánu - poprvé mají obyvatelé země možnost nakoupit a udržovat si auto v civilizovaných podmínkách. Více než polovina všech odběratelů nových automobilů se stává klienty BIPEKu.
Prezident Nursultan Nazarbajev podpořil myšlenku vybudování prvního automobilového závodu v zemi. Již na konci roku 2002 začal dopravník závodu AZIA AVTO pracovat a brzy nabídl místním obyvatelům terénní vozidla LADA do Kazachstánu.
Následně v roce 2005 český koncern ŠKODA pověřil podnik Usť-Kamenogorsku výrobou svých modelů. O dva roky později se americká značka Chevrolet dostala na dopravní pás AZIA AVTO a v roce 2010 se KIA Motors stala čtvrtým partnerem závodu.
V autoservisech BIPEKu bylo prodáno za 27 let až 560 tisíc vozů v hodnotě 7 miliard dolarů. Na vrcholu byl v roce 2014, kdy trh v Kazachstánu dosáhl svého historického maxima, výnosy holdingu dosáhly hodnoty 1,3 miliardy dolarů.

Zdroj: Centrum obchodní informace kapitál. www.kapital.kz
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Almaty.

 

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: