Konec prázdných kamionů. Česká firma Shipvio vyvinula unikátní systém

16. 8. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Digitální technologie a data umožní lepší propojení firem s dopravci. Se svým projektem tuzemský startup uspěl v prestižním německém akcelerátoru. Chystá vstup do zemí střední a východní Evropy, později také do Německa a zemí Beneluxu.

Při pohledu na přeplněné silnice, kde výraznou část dopravy tvoří kamiony, jen málokoho napadne, že podstatná část nákladních automobilů převáží „vzduch“. Když odvezou zboží z místa nakládky do cíle, vrací se pak do mateřské firmy často prázdné. Zbytečně tak zvyšují intenzitu dopravy, riziko nehod i znečištění ovzduší.  

Český startup Shipvio chce současnou situaci změnit. Unikátní systém, který firma vyvinula, vylepšuje a spojuje roztříštěný trh silniční dopravy a snaží se digitálními technologiemi změnit zastaralý svět logistiky. Program totiž dokáže najít to nejvýhodnější přepravu pro odesílatelův náklad mezi tisíci volných nákladních vozidel na evropských silnicích.

Maximální využití s minimálními náklady

„V Shipvio chceme odstranit jakoukoliv ztrátovost v logistice. Chceme, aby na cestách bylo méně prázdných kamionu, méně zbytečně naježděných kilometrů a díky tomu celé odvětví lépe a efektivněji fungovalo. Celý náš přístup nazýváme Zero Loss Logistics. Zero Loss je ideový základ Shipvio na kterém stavíme a šíříme jej do světa,“ říká André Dravecký, který s nápadem na Shipvio přišel v roce 2015 a v roce 2017 spustil jeho ostrou verzi. U jeho zrodu stál spolu s inkubátorem UP21.

„Celý minulý rok jsme vychytávali mouchy, optimalizovali, bavili se ze zákazníky a získavali zpětnou vazbu na naši beta verzi. 7. prosince 2017 jsme spustili již placenou verzi otevřenou pro všechny,“ dodává André Dravecký.

Proč svůj startup zaměřil právě na nákladní dopravu? „V logistice se pohybuji od mala. Rodiče mají logistickou firmu, takže jsem její součástí již dlouhou dobu. Na vysoké škole jsem pracoval i pro německou logistickou firmu, která zajišťovala přepravu i pro americkou armádu. Řešili jsme také například zásobování v Afghánistánu. Díky těmto zkušenostem a mé lásce k technologiím jsem viděl příležitost, jak logistiku změnit,“ vysvětluje André Dravecký.

První zkušenosti z byznysového prostředí přitom sbíral již dříve. „Věřím, že mám podnikání v krvi, díky rodičům. Já obchodoval skoro se vším už na základní škole. První internetový projekt jsem spustil s kamarády na vysoké škole a bohužel jsme zkrachovali,“ vzpomíná André Dravecký.

Jednoduché spojení zákazníků s dopravci

Zakladatel Shipvio André Dravecký. Foto: ShipvioProjekt založený na tom, že dokáže díky datům jednoduše spojit zboží s kamióny, připravuje na letošní rok řadu novinek. „Zákazník bude schopný si objednat přepravu a znát její cenu okamžitě na dva kliky, což je veliká změna vzhledem k tomu, že teď musí strávit člověk hodinu na telefonu a obvolat 10 dopravců aby měl relevantní cenu. Také připravujeme řešení pro větší firmy, jelikož budeme schopni plánovat a zefektivnit jejich kompletní logistiku,“ popisuje André Dravecký.

Podle něj se dá těžko odhadnout, o kolik může Shipvio snížit dopravní zátěž. „Záleží na mnoha faktorech. Věřím ovšem, že efektivita vzroste v příštích letech u našich firem natolik, aby minimálně 1 auto z 10 nebylo potřeba a přitom byla zachována kvalita služby,“ odhaduje André Dravecký, jehož zákazníky tvoří především výrobní a exportní firmy na jedné straně a na druhé dopravci. Startup nyní tvoří sedm lidí, od spuštění služby před několika měsíci má již obrat v jednotkách miliónů korun.

V současnosti Shipvio operuje jen v České republice a s českými zákazníky, ovšem již nyní řeší přepravu zboží po celé Evropě. V příštích měsících plánuje expanzi na německý trh a také do Beneluxu.

Na zkušenou do Německa

Shipvio byl letos společně s dalšími osmi startupy vybrán do německého akceleračního programu StarBuzz. Odborná porota složená převážně ze zástupců nejvýznamnějších firem působících ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko vybrala do tříměsíčního programu pět německých a poprvé také čtyři zahraniční firmy.

Do v pořadí již druhého běhu StarBuzz jsou vybírány inovativní společnosti především z oblasti e-commerce a logistiky. Shipvio kromě mentoringu a rad, jak vstoupit na německý trh, získá také cenné kontakty na místní firmy. „Není lepší region, kde bychom měli začít s budováním německého Shipvio. Ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko sídlí 24 z 50 největších německých firem, které jsou našimi potenciálními partnery a zákazníky. Místní firmy jsou také otevřeny inovaci a novým trendům,“ říká projektový manažer Shipvio Jakub Eliáš. Na německý trh se společnost chystá vstoupit na podzim příštího roku.

„Region je navíc velmi blízko Nizozemí, Belgii a Lucembursku, což jsou pro nás další potenciální trhy,“ dodává Jakub Eliáš. Ještě před vstupem na trh západní Evropy se chystá Shipvio začít působit v zemích střední a východní Evropy, které jsou nyní jeho prioritou.

Chystají se pokrýt celou Evropu

André Dravecký představuje Shipvio. Foto: ShipvioO posunutí na zahraniční trhy přitom společnost uvažuje od začátku. „Shipvio je od začátku zamýšlené jako projekt s mezinárodní ambicí. Chceme v příštích několika letech pokrýt celou Evropu. Naše přidaná hodnota totiž není jen v šetření velkého množství času a peněz. Jakmile se rozšíříme dál do Evropy, tak budeme schopni postupně navyšovat vytíženost vozů, tím pádem bude na silnici méně aut, které jezdí takzvaně ‚naprázdno‘. A toho lze dosáhnout jen při velkém množství zákazníků,“ zdůrazňuje André Dravecký.

Věří, že se svojí firmou je ve správný čas na správném místě. „Trendy jsou jasné. Digitalizace, efektivita a sdílení. To, jakým směrem a jak rychle se logistický trh bude vyvíjet, záleží na hodně aspektech. Věřím ovšem, že Shipvio bude jedním z hlavních hybatelů této změny,“ uzavírá André Dravecký.

Dalibor Dostál

Shipvio v kostce

Český startup Shipvio vstoupil na trh na konci roku 2017. Pracuje s daty a digitálními technologiemi, což umožňuje využít nákladní vozidla na maximum s minimálními náklady.  Firma v současnosti působí na českém trhu, plánuje expanzi do zemí střední a východní Evropy a později také do Německa a zemí Beneluxu.

 

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek