Království sypaných čajů Oxalis založil Petr Zelík před pětadvaceti lety

1. 11. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Společnost chystá rozšiřování sítě kamenných obchodů na Slovensku a prostřednictvím e-shopu chce zvýšit prodeje i na dalších zahraničních trzích. Podnikání by společnosti usnadnilo přijetí eura v Česku.

Foto: OxalisProfesní život Petra Zelíka je spojený s čajem. Na začátku 90. let začínal jako zástupce nadnárodní společnosti Teekanne, distributora balených čajů. Když ale přičichl k vůni čajových lístků, začal snít o vlastním byznysu.

„Práce pro Teekanne byla velmi přínosná, mám na ni jen ty nejlepší vzpomínky. Na druhou stranu se jednalo o čirou distribuci zboží, které vymyslel a zkompletoval někdo jiný. Možnost zapojit se do vývoje neexistovala. Lákala mě představa nakoupit čaj přímo na plantážích, vytvořit vlastní čajové směsi. Zároveň jsem chtěl prodávat čaj v jeho nejpřirozenější podobě, tedy sypané,“ vzpomíná Petr Zelík na to, co předcházelo založení jeho společnosti Oxalis.

Ve Zlíně si tak založil malou čajovnu. Prodávat sypané směsi v zemi, kde předtím lidé během desítek let socialistické zalévali horkou vodou většinou stále stejný Pigi čaj, tehdy nejrozšířenější značku, však nebylo jednoduché. „Jako nejtěžší se na počátku jevilo překonání neznalosti lidí o sypaném čaji. V bývalém režimu se spotřebitelé s tímto produktem takřka nesetkali. Pestrá paleta druhů byla najednou až šokující, bylo třeba představit úplně nové druhy dosud trhem nenabízené. Například zelené čaje, rooibos nebo maté,“ popisuje Petr Zelík.

Čaj vlastně musel Čechům znovu představit. „Ukázat tradiční teritoria pěstování, o kterých tu téměř nikdo nic nevěděl. Bylo třeba si projít touto pionýrskou dobou, prosadit čajovou kulturu v celé své šíři. Toto období zabralo tři až pět let,“ dodává Petr Zelík.

Kouzlo skleněné dózy

Petr Zelík, zakladatel Oxalis. Foto: OxalisZlom podle něj přišel poté, co začal čaje nabízet ve skleněných dózách. „Při velmi omezené znalosti o sypaném čaji na tuzemském trhu na počátku 90. let bylo třeba lidem tento produkt nějakým způsobem přiblížit. Napadlo mě použít skleněnou dózu, ve které je čaj vidět a zároveň zákazník může nadzvednutím víka posoudit i jeho vůni. Instalace dóz se ukázala jako rozhodující v prolomení nákupní skepse, produkt se výrazně přiblížil ke spotřebiteli,“ zmiňuje Petr Zelík.

Když v roce 1993 s čajovnou začínal, dovážel několik desítek čajů. O šest let později se pak pustil do míchání a aromatizace směsí. „Dnes máme v pravidelné nabídce na 350 čajů a čajových směsí, další stovka je pak produkována na zakázku,“ porovnává Petr Zelík. Dalším důležitým krokem k tomuto růstu bylo, že společnost začala svoje prodejny otevírat i v nákupních centrech.

I když konkurence na trhu od té doby vzrostla, Oxalis se stále snaží udržovat svůj náskok. „Provozujeme vlastní laboratoř, čajové směsi připravujeme ve své režii. Jde o originální, těžko zaměnitelné kompozice, jejichž receptura je firemním know-how. Při tvorbě čajů vytváříme specifické kombinace několika aromat a různých komponentů, které jsou obtížně napodobitelné a nesou výhradně náš rukopis,“ podotýká Petr Zelík.

Vůně úspěchu v jeho podání má i další přísady. „Kompletně jsme zvládli zpracovatelské procesy týkající se čajů a kávy. Všechny produkty vozíme přímo z pěstitelských zemí. Vytvořili jsme širokou odbytovou síť postavenou na vlastních i franšízových prodejnách. Právě tyto kroky vedly k minimalizaci nákladů a vytvoření pozice na trhu, ve které se nyní nacházíme,“ dodává zakladatel společnosti Oxalis.

Expanze na Slovensku

V současnosti nese v České republice značku Oxalis 64 prodejen. Polovinu z nich tvoří vlastní jednotky a druhou pak prodejny, které provozují franchisoví partneři. „V nejbližší době pak plánujeme ještě otevření 2 až 3 dalších pražských jednotek,“ plánuje Petr Zelík.

Intenzivněji nyní firma začíná rozšiřovat síť na Slovensku. „Tam jsme doposud provozovali pouze 4 prodejny v Bratislavě. Na konci léta jsme k nim otevřeli novou prodejnu v Nitře, poté i v Bánské Bystrici a dalších zhruba 5 prodejních jednotek by mělo vzniknout do 12 měsíců,“ vypočítává Petr Zelík.

Velmi důležitý prodejní, ale i komunikační kanál tvoří pro Oxalis jeho e-shop. „Jeho historie sahá až k přelomu tisíciletí, kdy v této oblasti došlo i v naší zemi k masivnímu boomu. Od té doby prošel několika proměnami až do současné podoby, která kopíruje vizuální styl celé sítě a v rámci stávajících trendů je přizpůsoben také mobilním zařízením. Jeho tuzemský úspěch samozřejmě dokazují výsledky, které jej na základě dosažených tržeb řadí do první pětky našich prodejen,“ popisuje Petr Zelík.

E-shop přitom neslouží pouze koncovému zákazníkovi, ale funguje i jako on-line velkoobchod, což využívá většina firemních B2B zákazníků. „Aktuální verze je také plně připravena pro expanzi na evropské trhy, začít bychom měli na přelomu roku Slovenskem,“ zmiňuje Petr Zelík.

Polsko i Velká Británie

Foto: OxalisV zahraničí společnost již nyní prodává asi 20 procent produkce. Největšími odběrateli jsou země z blízkého okolí – Polsko, Slovensko, Rumunsko. „V těsném závěsu za nimi je ale vzdálenější Velká Británie. Celkem vyvážíme do 28 zemí. S aromatizovanými čaji se snažíme proniknout na trh Číny a také do zemí Perského zálivu, kde i přes vysoké teploty je spotřeba čaje nadprůměrná,“ konstatuje Petr Zelík.

Právě na e-shopu se však společnost musela vypořádat s tím, jak nabízet čaje bez největší přidané hodnoty ze svých kamenných prodejen – možnosti přivonět si k originální směsi. „Náš e-shop je jedinečný v tom, že zde zákazníci naleznou opravdu kompletní sortiment čajů, káv a příslušenství, který se bohužel ve většině případů, kvůli daným dispozicím, do našich prodejen nevejdou. To je jeho největší přednost. Stejně tak e-shop obsahuje velké množství informací, které si zákazníci na webu mohou o našem sortimentu přečíst a které stále průběžně doplňujeme. A samozřejmě zde mohou vybírat, jak dlouho chtějí, mohou porovnávat v klidu a bez front,“ popisuje Petr Zelík výhody on-line prodeje.

I když jsou spotřebitelé čaje a kávy spíše konzervativní, neustálé inovace jsou součástí celé firemní historie. „Každý rok v září vydáváme nový katalog, který obsahuje okolo 1500 produktů. Mezi nimi je vždy 20 až 30 novinek v oblasti čistých čajů, 16 nových aromatizovaných směsí, několik nových káv a dlouhá řada nových položek v oblasti čajového a kávového příslušenství,“ říká Petr Zelík.

Stejně jako další společnosti, které se snaží nabízet kvalitní produkty od zemědělců, také Oxalis se potýká s tím, že místní farmáři nepěstují dostatek potřebných surovin. „Tento problém skutečně existuje, pěstitelů a následně i zpracovatelů bylin v České republice ubylo. Poptávka výrazně překračuje nabídku. My si pomáháme nákupem v balkánských zemích, Turecku, na Ukrajině a v severní Africe,“ doplňuje Petr Zelík.

Uspěli v soutěži

Jeho firma letos obsadila druhou příčku v soutěži Ocenění českých lídrů ve Zlínském kraji. Jaké schopnosti musí podle Petra Zelíka mít dobrý manažer? „Správný šéf musí na prvním místě vycházet z dlouhodobé strategie, myslet na několik let dopředu. Udávat směr vývoje a umět o něm přesvědčit svůj team. Být cílevědomý a ctižádostivý. Vedle nadprůměrného IQ by jej měla zdobit i nadstandartní emoční inteligence, schopnost naslouchat svému okolí a patřičným způsobem informace předávat. Měl by mít určité osobnostní charisma, přirozenou autoritu danou znalostí problematiky a zájmem o její řešení,“ popisuje Petr Zelík ideálního šéfa.

Určitý osobnostní základ podle něj musí mít lídr vrozený. „Je však na každém člověku, jak jej dokáže v životě reálně rozvinout. Ve všech činnostech najdete spoustu talentů, jejichž potenciál z různých důvodů zůstává nevyužit. Naopak naučit se lze třeba odbornou tématiku, způsob vyjadřování,“ pokračuje Petr Zelík.

Chybí euro

Foto: OxalisI když se firmě daří a roste, potýká se s některými slabinami českého podnikatelského prostředí. „Donedávna jsme naráželi na problém intervence ČNB ve prospěch umělého oslabení koruny. Vzhledem k tomu, že čaj ani káva se v Česku nepěstují a jsou čistě dovozní položkou, utrpěli jsme tímto umělým krokem mnohamilionové ztráty. Ty navíc zvýšily platby za nájmy našich prodejen v nákupních centrech, neboť jsou fixovány na euro. Částečně jsme tyto propady kompenzovali vyšším výnosem z exportu. I tak však ztráta z tohoto rozhodnutí byla pro nás významná. Tento problém je již naštěstí vyřešen,“ popisuje Petr Zelík jedno z úskalí, které musela firma překonat.

Není však jediné. „Vzhledem k tomu, že Oxalis je typickým podnikem zahraničního obchodu, má 30 zemí na dovozu, 28 na vývozu, a většina operací se odehrává v eurech, uvítali bychom politické rozhodnutí o přijetí společné evropské měny. Velmi by se zjednodušilo provádění zahraničněobchodních operací, eliminovali bychom případné kurzové ztráty a lépe plánovali finanční toky. Zároveň by se Česká republika politicky jasněji přiklonila k západoevropské orientaci,“ přeje si Petr Zelík.

Další problém vidí ve vysoké míře zdanění práce. „Není pochyb o tom, že čeští zaměstnanci si zaslouží vyšší mzdy. K tomu také patřičným dílem přispíváme. Efekt by však mohl být ještě znatelnější, kdyby se i stát zamyslel nad mírou zdanění pracovní síly,“ uzavírá Petr Zelík.

Dalibor Dostál

Oxalis v kostce

Petr Zelík se narodil v Přerově, působil například i v agrokombinátu Slušovice a po zkušenosti z nadnárodní společnosti Teekanne si v roce 1993 založil vlastní čajovnu a později síť obchodů Oxalis. V současnosti v 64 tuzemských prodejnách nabízí 350 čajů a čajových směsí, další stovku pak na zakázku.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek