Látkové pleny se vracejí, Bamboolik vsadil na moderní přístup

V současné době zaujímají neekologické, jednorázové pleny zhruba 90 procent trhu. Péče o jedno dítě přitom vytvoří přibližně tunu obtížně rozložitelného materiálu. Brněnská společnost se proto snaží vrátit inovované látkové pleny k současné generaci rodičů.



Látkové pleny. Foto: BamboolikLátkové pleny zná většina současných maminek z filmů pro pamětníky nebo vyprávění svých rodičů. Z trhu je v posledním čtvrtstoletí téměř úplně vytlačily jednorázové pleny produkované nadnárodními společnostmi. 

Jenže jednorázové pleny mají řadu nevýhod, včetně toho, že zatěžují životní prostředí. Také proto se Zuzana Hloušková a Radka Martínková rozhodly počátkem roku 2012 pustit do výroby moderních látkových plen. Nejdříve jako živnostnice, o rok později pak založily společnost s ručením omezeným Bamboolik.

„Důvěrně jsme znaly produkt, obě jsme látkové pleny pro své děti používaly. Zuzka si je pro sebe navíc začala upravovat, vylepšovat… Až vymyslela nový systém, srozumitelný a jednoduše zvládnutelný, vhodný pro moderní rodiče,“ vzpomíná Radka Martínková, která nedávno svůj podíl ve firmě prodala druhé společnici.

Spolupráce s chráněnými dílnami

Plenka Bamboolik. Foto: Bamboolik„Já jsem si v té době coby OSVČ přivydělávala k rodičovskému příspěvku prodejem dětského zboží, takže jsem měla představu o tom, jak vypadá trh, na který s produktem půjdeme. A v neposlední řadě pro nás byly důležité aspekty trvalé udržitelnosti: to, že látkové plenky jsou šetrné ke zdraví dětí, životnímu prostředí i rodinnému rozpočtu,“ pokračuje Radka Martínková.

Přínosem jejich řešení je především srozumitelnost pro současnou generaci rodičů. „Ti dostanou jednoduché řešení v podobě výbavy na celou dobu, po kterou plenky budou potřebovat, doplněné nabídkou komplexní péče – kdykoli něco potřebují, mohou se na nás obrátit a my jim pomůžeme,“ navazuje Zuzana Hloušková, která je v současnosti jedinou majitelkou firmy.

Druhý přínos vidí v oblasti společenské odpovědnosti. Látkové plenky Bamboolik vznikají v České republice, významná část z nich v chráněných dílnách, a i v dílčích činnostech firma usiluje o prospěšnost životnímu prostředí i společnosti. To potvrzuje i to, že produkty Zuzany Hlouškové nesou značku Český výrobek, společnost navíc získala v loňském roce stříbrný certifikát Top odpovědná malá firma.

Rozjezd podnikání nebyl podle Radky Martínkové příliš komplikovaný. „Začátky mi těžké nepřišly, i když to je možná jen paměťový optimismus,“ usmívá se spoluzakladatelka společnosti.

„Firma se ve skutečnosti rozběhla mnohem rychleji, než jsme očekávaly, navíc jsme už při jejím zakládání měly tři děti, já jedno a Zuzka dvě. A v následujících letech jsme si pořídily každá ještě jedno. Na nějaké těžkosti prostě nebyl čas,“ dodává Radka Martínková.

Mnohem náročnější je růst t firmy. Ta má v současnosti devět zaměstnanců, navíc spolupracuje s chráněnými dílnami formou kooperace a externě také s takzvanými látkovými poradkyněmi. Obrat firmy byl loni přes 14 milionů korun.

Zákaznická podpora je klíčová

Zuzana Hloušková představuje používání látkových plen. Foto: BamboolikMezi zákazníky firmy patří páry nastávajících rodičů nebo rodiny s malým dítětem. „Lidé, kteří se zajímají o zdraví svého budoucího dítěte i světa, ve kterém bude žít,“ zmiňuje Zuzana Hloušková. K zákazníkům se látkové pleny dostávají třemi rovnocennými prodejními kanály. První tvoří vlastní e-shop Bamboolik.cz, druhý přímý prodej na veletrzích nebo přes výše zmiňované látkové poradkyně a třetí prodej přes velkoobchodní partnery. Těmi jsou jak e-shopy, od velkých internetových portálů až po maličké obchůdky, tak kamenné prodejny.

„Látkové poradkyně“ jsou přitom důležitou součástí péče o zákazníky. „Informují veřejnost o produktu, seznamují potenciální zákazníky s jeho vlastnostmi i používáním, pomáhají s výběrem vhodné výbavy a jsou svým zákazníkům k ruce, kdykoli to potřebují. Kromě toho jsou připraveny pomoci komukoliv z našich zákazníků, bez ohledu na to, kde plenky nakoupil nebo kde bydlí,“ vysvětluje Zuzana Hloušková.

Pro zákazníky však není kontakt s poradkyněmi nezbytnou podmínkou. E-shop má spoustu zákazníků, kteří zboží prostě nakoupí a používají. Dávají přednost větší anonymitě a flexibilitě nákupu přes internet. „Přitom mají jistotu toho, že kdyby kdykoli potřebovali poradit nebo pomoci, mohou se obrátit na naši hotline, napsat nám e-mail či zprávu, nebo kontaktovat právě látkovou poradkyni,“ popisuje Zuzana Hloušková prvky zákaznické podpory.
Zuzana Hloušková s rodinou... a plenkou Bamboolik. Foto: Bamboolik
K tomu, aby se látkové pleny staly široce používaným zbožím, zatím chybí jejich zařazení do prodeje v běžných drogeriích nebo obchodních řetězcích. Ty stále nabízejí hlavně jednorázové pleny. Přitom péče o jedno dítě vyprodukuje zhruba jednu tunu těžko rozložitelného odpadu. Pokud se to vynásobí číslem 100 000, což je průměrný počet dětí ročně narozený v České republice, je vidět, že jednorázové pleny skutečně výrazně zatěžují životní prostředí.  

„Naším dlouhodobým cílem proto je, aby moderní látkové pleny byly běžně dostupnou i používanou a zcela rovnocennou alternativou plen jednorázových. Na této cestě nás ovšem čeká ještě dost práce,“ říká Zuzana Hloušková. Věří, že spíše než tlak legislativy v tom bude důležitý přístup nakupujících.

Podpora? Třeba levnější poplatky za odpady

Výroba plen Bamboolik. Foto: Bamboolik„Vlády – a s nimi přístup státu – se střídají. Z dlouhodobého hlediska proto stavíme spíše na zákaznících. Naši zákazníci chápou, že ohledy na životní prostředí jsou v jejich vlastním zájmu. A naší odpovědností jako výrobce je, aby pro ně rozhodnutí pro náš produkt nebylo volbou mezi komfortem a ekologií. Aby naše výrobky byly nejen ohleduplné k životnímu prostředí, ale i ekonomické, komfortní a hezké. Spokojení zákazníci nám potom sami přivádějí zákazníky nové,“ podotýká Zuzana Hloušková.

Co se týče podpory ze strany státu, krajů nebo obcí, stačilo by podle ní, kdyby si uvědomily totéž, na co již přišli mnozí zákazníci: že ekologie je často ekonomická a v jejich zájmu. „Že například používání látkových plenek znamená pro obec významně nižší objem odpadů. Nebo jak velký je objem dopravy spojený s dovozem jednorázových plenek do obchodů a k zákazníkům,“ vypočítává Zuzana Hloušková.

Lidem, kteří se chovají odpovědně, by to pak mohly samosprávy alespoň částečně vracet. „Třeba na sníženém poplatku za popelnici nebo zřízením či podporou plenkového servisu. Příkladů praktických a pro obec, kraj či stát rentabilních forem podpory ekologických produktů a je ve světě celá řada,“ navrhuje Radka Martínková.

Tržní podíl látkových plen v současnosti v České republice odhaduje na 10 procent. I když je to výrazně menšinový podíl, v rámci Evropy patří k nejvyšším. „Náš produkt má obrovský potenciál. Oslovit 90 procent zákazníků, kteří zatím používají jednorázové plenky, je velká výzva, kterou jsme se rozhodli přijmout,“ uzavírá Zuzana Hloušková.

Dalibor Dostál

Doporučujeme