Letecký a kosmický sektor se podle ministra Havlíčka stává jednou z priorit

28. 8. 2019 | Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček jednal o podpoře výzkumu, vývoje a exportu s leteckými výrobci. Odvětví označil za jednu z prioritních kapitol připravované národní hospodářské strategie. Vedením a členům Asociace leteckých a kosmických výrobců (ALV ČR) představil nástroje inovační strategie Czech Republic Country for the Future a možnosti, které nabízí na podporu výzkumu a vývoje.

„Letecký a kosmický průmysl řadíme mezi výstavní obory domácí průmyslové základy,“ uvedl ministr. Pro definici „letového plánu“ hospodářské strategie hodlá ministr zintenzivnit dialog s oborovými experty, výrobci a asociacemi. „Česko chceme posunout na nejvyšší úroveň přidané hodnoty,“ zdůraznil ministr. Pozornosti se dostalo také nadcházejícím akcím v zahraničí, s ohledem na oficiální účast České republiky na aerokosmickém salonu MAKS 2019, kterou rezort organizuje.

„Pro nás jsou klíčové požadavky z byznysu, na které chceme reagovat v aktuálně připravované Národní hospodářské strategii. Vychází z inovační strategie, je tedy připravovaná v duchu motta Czech Republic: The Country For The Future,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „NHS musí vznikat od spodu a není primárně o penězích. Těch je docela dost, pouze na vědu a výzkum v příštím roce jen z národních zdrojů půjde rekordních 37 mld. Kč. Je to logické, protože díky inovativnímu propojování výzkumu, vývoje s vlastní výrobou se vytváří přidaná hodnota, která je pro ekonomický růst klíčová.“

Video dále v článku

Mezi inovativní odvětví domácí průmyslové základny řadí letecký průmysl právě vlastní vývoj a výzkum, know how se stoletou tradicí a stávající kondice oboru. „Máme výrobní i vývojové kapacity, výzkumná pracoviště a univerzity, které tvoří úplný ekosystém v leteckém průmyslu,“ upřesnil Josef Kašpar, šéf VZLÚ a ALV ČR. Česká republika patří mezi několik z mála zemí na světě, které umí na vlastním území vyvinout a vyrobit letadla od A do Z. Letectví je přitom jedním z nejvíce regulovaných oborů a dodavatelé musí hrát první ligu. Uspět v tvrdé certifikační disciplíně na světové scéně domácím výrobcům pomáhá technologický um a pokrok.

„Do druhého leteckého století vstupujeme s vizí, kam bychom chtěli obor do roku 2030 posunout. Právě finišujeme VIZI 2030 Asociace leteckých a kosmických výrobců ČR. Jde o strategii, která na základě bilance současného stavu definuje dlouhodobé cíle civilního leteckého průmyslu,“ sdělil Josef Kašpar, šéf VZLÚ v Letňanech a prezident ALV ČR. V Česku nyní působí přes 120 firem, které dodávají pro letecký průmysl a zaměstnávají více než 20 000 lidí. „Jsme součástí světové letecké mapy a umíme nabídnout přidanou hodnotu výroby domácích a globálních jedniček, proto naše cíle nejsou vytržené z globálního kontextu, jsou součástí cílů evropského leteckého průmyslu. Ve VIZI2030 jsme se drželi aktuálních témat jako je Industry 4.0, umělá inteligence nebo internet věcí,“ dodal Josef Kašpar.

První setkání s leteckými výrobci z ALV ČR odstartovalo transfer VIZE 2030 mezi podkladové studie pro tvorbu „jízdního řádu“ národní hospodářské strategie v leteckém oboru. Následovat bude její předání ministrovi a další kolo setkání s leteckými firmami na téma dílčích vývojových, výrobních i exportních zájmů.

Letecký průmysl patří mezi exportní artikly a firmy většinu své produkce uplatňují ve světě. Letecký vývoz přitom roste devátým rokem v řadě. Letadla Made in Czech lítají na všech kontinentech. Česko zároveň patří do elitního klubu sedmi zemí světě, které vyvíjejí a vyrábějí letecké motory. Domácí firmy dodávají komponenty pro světovou špičku, tedy firmy jako je Boeing, Airbus, Bombardier či Embraer.

 
Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek