Letos čekají zlom. Export instantních nápojů získá letos poprvé většinu

Společnost Simandl začala s vývozem krátce po svém založení. Nyní exportuje do 21 zemí na třech kontinentech, do konce roku chce přidat tři další státy. Se získáváním nových trhů pomáhají společnosti i aktivity agentury CzechTrade.

Když v roce 1995 založili Václav Simandl se svojí manželkou Šárkou společnost na výrobu instantních nápojů, dali vzniknout jedné z nejznámějších tuzemských firem v oboru. „Jednalo se o první a zároveň jedinou společnost, kterou jsme založili. Obor prodeje potravin nám byl známější, výroba pro nás byla úplně nová. Vystudoval jsem Vysokou školu zemědělskou v Praze, úspěšně jsem pracoval v zemědělské prvovýrobě a odtud je již blízko ke zpracování a výrobě potravin,“ vzpomíná Václav Simandl.

Na začátku podle něj bylo nejtěžší rozhodnutí odejít ze zaměstnání a začít podnikat na vlastní riziko. „Zároveň odvaha se zadlužit a získat prostředky na spuštění prvního provozu,“ pokračuje Václav Simandl a navazuje: „I po pětadvaceti letech práce však sledujeme a pomáháme dávat směr novým trendům a vývoji v našem oboru. Kdybychom nesledovali globální trendy a zároveň nevyvíjeli nové výrobky – již bychom dávno nefungovali.“

Zákazníci společnosti se výrazně liší podle konkrétních produktů. „Záleží na výrobku. Snažíme se nabídnout naše výrobky všem věkovým skupinám – máme výrobky vhodné i pro děti, vyvíjíme výrobky s vyšší přidanou hodnotou pro moderní lidi a zároveň vyrábíme i tradiční instantní nápoje oblíbené mezi starší populací,“ porovnává Václav Simandl.

Foto: Simandl

Mimo vlastní výroby nabízené pod značkami Samantha a Brazilka, mezi které patří například instantní káva, sušené mléko, dětské cappuccino s obsahem mléka nebo ochucená horká čokoláda, využívá společnost svoje výrobní kapacity také k produkci privátních značek.

Nová výrobní hala

V roce 2004 společnost na „zelené louce“ postavila nové prostory, včetně výrobní haly, nových skladových prostor i sídla společnosti. Výrobní provoz je plně automatizovaný, část provozů je z důvodu snížení vlhkosti vyráběných výrobků klimatizována. Konkurenční výhodou je výroba a plnění do moderních, takzvaných Doy-Pack stojících sáčků se zipovým uzávěrem, obal tak lze jednoduše znovu uzavřít a výrobek neztrácí na své kvalitě.

Foto: Simandl

Zatímco někteří tuzemští výrobci si stěžují na přístup řetězců, společnosti Simandl se s nimi daří udržovat korektní vztahy. „Nebráníme se spolupráci s žádným zákazníkem, jen ty podmínky musí být vyvážené pro obě strany. S některými nadnárodními řetězci v ČR jsme na spolupráci domluveni, s jinými jednáme. Naše výrobky můžete vidět převážně v národních řetězcích, například Coop, Čepos, Hruška a podobně,“ vyjmenovává Václav Simandl.  

V současnosti zaměstnává společnost přibližně 40 zaměstnanců na trvalý pracovní poměr, při sezonních výkyvech si pomáhá brigádníky. Obrat firmy se v minulých letech pohyboval kolem 120 milionů korun, pro letošní rok se očekává ve výši 150 milionů korun.

S exportem začala společnost již krátce po založení. Už v roce 1996 se dohodla na výhradním zastoupení své značky Samantha s partnerem na Slovensku. „Tato úspěšná spolupráce pokračuje dodnes. Nyní máme spokojené zákazníky ve 21 zemích na třech kontinentech,“ podotýká Václav Simandl.

Vývoz poprvé převáží

Letos navíc společnost očekává výraznou změnu. „V roce 2018 nám prodej v České republice tvořil 55 procent obratu. Jelikož se nám v letošním roce již podařilo úspěšně dokončit některé větší zahraniční projekty, očekáváme zlomový rok, kdy nám poprvé v historii společnosti export převýší tuzemský prodej,“ plánuje Václav Simandl.

Foto: Simandl

Nejvíce nyní rodinná firma dodává do střední a jižní Evropy nebo na Blízký Východ, do konce roku očekává první objednávky do dalších čtyř států. „Rádi bychom začali prodávat v Jihovýchodní Asii a v Číně, proto jsme se v květnu účastnili s podporou Ministerstva zemědělství veletrhu Hofex v Hong Kongu. Na veletrhu jsme také jednali s místním zástupcem CzechTrade o budoucí spolupráci. Chceme zároveň navýšit počet exportních zemí v Africe, kam prozatím dodáváme pouze do Tanzánie, Angoly a Maroka,“ navazuje Václav Simandl.

Právě státní agentura CzechTrade společnosti již v minulosti pomohla k významným zakázkám. „Asi nejvíce na veletrhu PLMA v Amsterdamu v roce 2018, díky které jsme začali vyrábět privátní značku pro anglický řetězec a dodávat výrobky pod exportní značkou Darkoff do Ruska a Gruzie. Za zmínku určitě stojí i ve stejném roce organizovaná účast v rámci projektu PROPED MZV ČR financovaná Ministerstvem zemědělství ČR a podporovaná agenturou CzechTrade na veletrhu CNR v Istanbulu, která nám dopomohla k tomu, že například v květnu jsme poprvé dodali 23 tun instantních nápojů i do Turecka,“ oceňuje Václav Simandl.

Vývozu pomáhají větší balení

Právě s vývozem společnost spojuje svoje další perspektivy. „V ekonomicky rozvinutých zemích sledujeme zvyšující se zájem zákazníků o funkční nápoje a potraviny a také o nové exotické chuti. Musíme tedy naše výrobky častěji inovovat. Také v chudších zemích roste poptávka po standardních nápojích jako je káva 3v1. Protože je většina výroby a obchodu kontrolována nadnárodními značkami, naše výrobky představují pro místní distributory zajímavou alternativu,“ popisuje Václav Simandl.  

Foto: Simandl

Potřebám zákazníků na zahraničních trzích firma přizpůsobuje i balení svých výrobků. Svoje směsi dodává i v pětadvacetikilogramových pytlích, takzvaném bulku, takže mohou být baleny lokálně. „Je to výhoda pro naše partnery, protože kromě flexibility místní výroby s sebou přináší i ekologičtější a ekonomičtější dopravu. Pro tropické a subtropické trhy jsou sušené potraviny zajímavější, protože nemusíte převážet vodu, delší živostnost omezuje plýtvání, a absence vody také zvyšuje bezpečnost, protože výrobky jsou odolné proti mikrobiologické kontaminaci jako je například růst plísní,“ uzavírá Václav Simandl.  

Dalibor Dostál

Společnost Simadl v kostce

Rodinná firma Simandl se od svého založení v roce 1995 se specializuje na výrobu instantních potravinových směsí. Největší objem výroby je zpracováván v instantní náhradě smetany, směsích na přípravu studených i horkých nápojů cappuccino a instantní kávě. Všechny instantní směsi jsou míchány, plněny a jednotlivé výrobky vyráběny v moderním výrobním závodě v Petrovicích u Karviné. Exportní prezentace firmy na webech: www.darkoff.com a www.drink4u.eu.

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl | Služby

Doporučujeme