Maďarsko má pro české firmy dveře dokořán

18. 1. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Maďarsko je dnes devátým největším obchodním partnerem České republiky. „V roce 2017 padl historický rekord, vzájemná obchodní výměna výrazně přesáhla osm miliard eur,“ připomíná ředitel zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Budapešti Tibor Bial v pořadu Exportní zrcadlo BusinessInfo.cz.

Vzájemný byznys zabrzdila globální ekonomická krize po roce 2008, od roku 2010 ale export i import do země za Dunajem narostl zhruba o třetinu. Také v roce 2018 se zřejmě dočkáme historického maxima.

Aktuálně tvoří obchodní výměna s Maďarskou republikou necelá tři procenta českého zahraničního obchodu (více než obchod se Spojenými státy nebo Ruskem).

„Čísla jdou už několik let rychle nahoru. Doufám, že i naše kancelář v Budapešti má na těchto statistikách drobný podíl, ale je to především úspěch České republiky a všech podniků, které se na tom podílejí. Tuzemské firmy, jež působí na maďarském trhu, mají co nabídnout,“ říká Tibor Bial.

„To se odráží v kladné obchodní bilanci. Česká republika je na tom v tomto ohledu výrazně lépe než Maďarsko,“ doplňuje Bial. Jinými slovy: Češi dovezou na tamní trh zboží za více peněz, než putuje opačným směrem. Saldo obchodní bilance bylo předloni 36 miliard ve prospěch ČR.

Videozáznam rozhovoru s Tiborem Bialem: Obchodní vztahy s Maďarskem

Žhavá energetika

Šanci prosadit se na tamním trhu mají české podniky téměř ve všech oblastech, některé z nich jsou ale pro obě strany prioritní. „Aktuálně nejžhavějším tématem vzájemných vztahů je energetika, ale zmínil bych také stavebnictví, které zažívá v posledních letech v Maďarsku obrovský boom. Trh se rozvíjí v desítkách procent ročně a české firmy tady mají mimořádný potenciál,“ shrnuje zástupce CzechTrade.

Ředitel zahraniční kanceláře v rozhovoru připomíná i další perspektivní obory pro tuzemské vývozce – zemědělství, potravinářství, či farmaceutický průmysl. Maďarsko neklade vzájemnému byznysu žádné překážky: Stejnou šanci prosadit se mají tedy velké i malé a střední podniky. Důležitá je ale znalost tamního prostředí.

Řešení na míru

A jaká je konkrétně role zahraniční kanceláře CzechTrade v Budapešti? „Neradi fungujeme na té bázi, že firmě připravíme jen čísla a podklady a necháme ji, ať si poradí sama. Naopak se vždy snažíme každé konkrétní firmě nabídnout řešení na míru,“ prozrazuje Tibor Bial.

Představitelé CzechTrade na místě dlouhodobě působí, znají mentalitu tamních lidí a situaci na trhu. „Proto víme, jak je důležité, aby se rozvíjely osobní vazby. Máme kontakty, které potřebujete k tomu, abyste ten byznys rozjeli,“ doplňuje. Díky znalosti trhu a vazbám, které zástupci státní agentury na podporu obchodu mají, mohou partnery z obou zemí vzájemně propojit a usnadnit jim budoucí spolupráci.

„Vždycky se pokoušíme pro ty firmy vymyslet něco, s čím by mohli na maďarském trhu prorazit. Někdy stačí jen účast na nějakém veletrhu, ale často se jedná o konkrétní prezentaci dané společnosti. Někdy zorganizujeme konferenci, kam cíleně pozveme zástupce daného segmentu,“ vypočítává Tibor Bial.

Byznys na hokeji

Obchod se dá domluvit i během společenských nebo sportovních akcí, kde zástupci firem jednají v uvolněné atmosféře. Jako perličku zmiňuje Tibor Bial nedávný (a vůbec první) oficiální mezistátní hokejový zápas mezi Maďarskem a Českem, který agentura pomohla zorganizovat.

 „V rámci této akce si mohli sponzoři, kteří se přičinili, aby se mohla konat, v zákulisí sednout se svými potenciálními obchodními partnery, navázat kontakty či posílit svoje osobní vztahy,“ prozrazuje.

V rámci tradičního setkání partnerských měst a obcí České republiky a Maďarska uspořádala agentura akci, která si mezi starosty i podnikateli získala popularitu. „V rámci setkání jsme organizovali konferenci, kde mělo asi dvanáct českých firem možnost odprezentovat svá řešení a služby. Ty jsou pro města zajímavé, protože se jedná o řešení v oblasti Smart Cities nebo opravy infrastruktury, dopravních staveb atd. Z obchodního pohledu to byla velice úspěšná forma prezentace. Firmy už získaly i konkrétní zakázky,“ doplňuje Tibor Bial.

Paks 2: Jaderná šance

K českému „rodinnému stříbru“ dnes patří výroba automobilů. Také v Maďarsku se sektor automotive rychle rozvíjí. Každoročně roste i export českých aut na maďarský trh.

Prioritou číslo 1 je ale v současné době pro Maďary energetika. Důvodem je především výstavba druhého bloku jaderné elektrárny v Paksi, což je projekt na dlouhá léta. A české firmy zde mají z mnoha důvodů velkou šanci.

„Když se dojednávala dohoda mezi Maďarskem a Rusy a výstavbě elektrárny, vyjednala si maďarská strana možnost až 40 procent dodávek z vlastních zdropjů, Myslíme si, že zmíněných 40 procent je více, než je dnes kapacita Maďarů. Druhá věc, je ta, že technologie, která funguje v původní jeadrné elektráně v Paksi, je z velké části česká. Ta znalost, to know how je na naší straně, a my je potřebujeme převést do Maďarska,“ shrnuje Tibor Bial.

A co maďarské akvizice v Česku? Zástupce CzechTrade připomíná expanzi největší tamní firmy – ropného a plynárenského giganta MOL, s níž CzechTrade spolupracuje a pomáhá ji zařídit kooperaci s českými podniky. Více si přečtěte v článku Ropný a plynárenský gigant rozjíždí miliardové projekty. Šanci dává i českým firmám na BusinessInfo.cz.

Více nejen o tom, jací jsou Maďaři obchodníci a jaké jsou další možnosti, jak se prosadit na tamním trhu, najdete ve videozáznamu rozhovoru s Tiborem Bialem.

 

Jakub Procházka

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek