Majitelé domácích zvířat v Číně jsou slibní zákazníci

9. 11. 2018 | Zdroj: CzechTrade

  • Země: CN - Čína
  • Datum zveřejnění: 09.11.2018

Sektor výrobků a služeb pro domácí mazlíčky roste v Číně vysokými tempy. Odborníci odhadují, že jeho hodnota vzroste z hodnoty 134 mld. CNY (cca 21 mld. USD) v roce 2017 na 188,5 mld. RMB v roce 2020. Vlastnictví domácích mazlíčků řadí Čínu již nyní na přední příčky v globálním měřítku, např. v počtu psů vlastněných domácnostmi se Čína umísťuje na 3. místě za USA a Brazílií a v počtu koček pak na 2. místě za USA. V roce 2017 mělo 17 % čínských domácností domácí zvíře. Vzhledem k velikosti čínské populace lze však očekávat další nárůsty.
Tak jako v jiných sektorech, za růstem poptávky stojí nárůst disponibilního příjmu, ale v tomto sektoru také demografická změna.  V současné době roste počet majitelů ve věku pod 40 let a dominují mu ženy (až 70 % všech majitelů). Přirozeně, že nejvíce se za výrobky a služby utrácí v ekonomicky nejvíce rozvinutých regionech Číny, zvláště pak ve městech jako je Peking, Šanghaj, Shenzhen a Chengdu. V minulosti prodej probíhal především ve specializovaných obchodech, nyní se přesouvá do online prostředí, které může nabídnout širší nabídku produktů. A které domácí zvířata jsou v oblibě v Číně? Dle sekcí na příslušných eshopech se jedná o psy, kočky, králíky, křečky a akvarijní rybičky.

Po kterých produktech je poptávka?

Nepřekvapí, že největší podíl na výdajích pro domácí mazlíčky zaujímá jídlo (37 %), přičemž v tomto segmentu drží zahraniční značky lví podíl (3 největší hráči mají 70% podíl). Poptávka je po zdravotně nezávadné a bezpečné potravě (v minulosti se objevil v Číně případ i prodeje životu nebezpečné potravy pro psy a kočky), různé doplňky stravy (pro lepší trávení, výkon). Nicméně se musí vzít v potaz, že velcí zahraniční výrobci jsou již v Číně dobře zavedení a známí. Proto šanci na úspěch se přikládá spíše výrobcům stravy obohacené o určité specifické ingredience či např. neobsahující obilí.
Dále se slibně vyvíjí trh pro různé výrobky usnadňující péči o vzhled, čistotu a dobrý stav zvířete (včetně léků pro rychlé hojení ran, kosmetika ošetřující tlapky při extrémním počasí) a samostatně veterinární léky.
I když hračky pro zvířata se téměř všechny vyrábějí v Číně, všechny směřují na export. Produkce určená na místní trh má velmi nízkou kvalitu a žádný inovativní charakter. Experti trhu předurčují velký potenciál, neboť i čínští spotřebitelé se stávají náročnějšími.
Pomalu se rozvíjí poptávka i po výrobcích se zabudovanými různými smart technologiemi a aplikacemi. V této oblasti jsou i čínské firmy velmi aktivní, nicméně stále se orientují spíše na vývoz, na domácí trh se plánují více prosadit v budoucnu. Na veletrzích v Číně tak lze spatřit zařízení a mobilní aplikace místní výroby, které např. umožňují podávat potravu mazlíčkům na dálku, krmítko se zabudovanou kamerou a obrazovkou, prostřednictvím které lze sledovat aktivitu zvířete či volat jej k potravě atp., v obojku zabudovaný krokoměr, který signalizuje majiteli, kde se zvíře vyskytuje, kolik pohybu měl atd.
Z pohledu služeb je pak nedostatečná zejména nabídka hotýlků (moderně vybavené).
Stále však platí, tak jako i u jiných druhů výrobků, i tyto předměty musí být něčím zvláštní a zaujmout tak čínského náročného zákazníka, tj. např. mít specifickou/novou funkci, zvláštní/nový materiál, strava či doplňky akcentující zdravý vývoj zvířete atp.
Zahraniční kanceláře CzechTrade v Číně jsou připravené prověřit atraktivnost Vašich výrobků či služeb pro čínský trh. V případě zájmu se na naše kanceláře obraťte.

Zdroj: HTDC, China Briefing, Epet.com, Boqii.com
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraničních kanceláře CzechTrade v Pekingu

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: