Malí obchodníci bodují na internetu

25. 6. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Poprvé v historii přesáhl počet e-shopů v Česku hranici 40 tisíc. V přepočtu na obyvatele máme nejvíce online obchodů ze všech států EU

Loni v ČR přibylo meziročně 3900 online obchodů na celkem 40 100, ukazují údaje portálu Heureka.cz. Stále více kamenných řetězců nyní začíná prodávat na internetu. Loni to byl například Lidl, Humanic, IKEA, letos začne dm drogerie. „Letos očekávám meziroční nárůst o 5,4 procenta. Předpokládám, že růst bude pokračovat a do tří let počet e-shopů přesáhne 50 tisíc,“ dodal ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Barvité příběhy  

Jedněmi z tahounů tohoto trendu jsou u nás – podobně jako ve světě – malí provozovatelé. Rostou o řád vyšším tempem než velcí zavedení hráči. Jak je to možné? Vysvětlení je nasnadě, založit si e-shop je zásluhou kvalitních dodavatelů e-shopových zařízení stále jednodušší.

„Mnohem častěji než v minulosti se setkáváme s lidmi, kteří po dvaceti letech v práci řekli pomyslné a dost a začali dělat to, co je naplňuje. Vaří marmelády, vyrábějí deskové hry, šijí hračky a prodávají je svépomocí pod vlastní značkou na vlastnoručně sestaveném e-shopu,“ říká Slawomír Budziak z e-commerce společnosti Webnode, jejíž platformu využilo již přes 30 milionů klientů. 

Klientelu si noví podnikatelé přes vlastnoručně sestavené e-shopy dokážou najít poměrně rychle. Zákazníci se totiž stále častěji shodují na tom, že například cena u nich při nákupu nehraje takovou roli jako celkový pocit z nákupu a znalost příběhu, který za produkty stojí. 

České „nadšenecké“ e-shopy by tak v součtu mohly letos dosáhnout podle Webnode obratů v řádech nižších stovek milionů a vzniknout by jich mohla až tisícovka. 

Impozantní čísla

Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách loni poprvé překročil deset procent. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard korun, vyplývá z údajů asociace pro elektronickou komerci a srovnávače cen Heureka.cz.

Podle údajů E-commerce Europe za rok 2016 patří ČR mezi země s největším podílem online nákupů v Evropě. Žebříček vede Dánsko s podílem 24 procent, na druhém místě je Velká Británie (20,9 procenta). Následují Německo (11,2 procenta, Irsko (10,2 procenta) a Česko. Nejmenší podíl v maloobchodu mají e-shopy v Bulharsku, kde to je 1,3 procenta.

Pět trumfů malých e-shopů?

Autenticita

Autenticita je věc, se kterou si stále více lámou hlavu marketéři velkých značek. Ty malé nad ní nemusí dumat, mají ji zkrátka v sobě. A jejich zákazníci to vědí, cítí to. Je to podobné jako nedávný návrat do menších specializovaných obchůdků, jejich upřednostňování před nákupními centry. Stejně tak i na internetu v současnosti začíná stále více lidí upřednostňovat nakupování v menších obchodech. 

Lidskost

Češi se postupně naučili vnímat element „volby penězi“. Mnohem více přemýšlejí nad tím, komu platí a jestli jejich platba pomáhá dobré věci. V případě malých e-shopů je tak každé zakoupené zboží vlastně příspěvkem na jejich další provoz a poděkováním za odvahu jejich majitelům. 

Komunikace

U malých e-shopů se v případě jakéhokoli problému či nejasnosti obracíte přímo na jejich majitele. Tedy na ty, kteří jsou s největší pravděpodobností přímo výrobci produktů nebo mají skvělý přehled o tom, co prodávají. Odpadá složitá komunikace se zákaznickými centry, k ruce je hned ten nejpovolanější, který může individuálně a okamžitě reagovat na vaše další přání. Tohle žádný velký e-shop nenabídne. 

Nadšení

Žít se zapáleným e-shopistou jeho příběh, být s ním v kontaktu přes sociální sítě, radit a pomáhat mu s laděním jeho produktu. Vědět, že na jeho úspěchu je i náš malý otisk. Zejména mladší generace v tom vidí stále větší hodnotu. Je to prostě o sdílení radosti, říkají fanoušci malých e-shopů. Takhle vzniká loajalita. Zákazníci totiž mají pocit, že úspěch malé prodejny je i jejich úspěchem.

Originalita

Nejkrásnější na tom všem je, že naprostou většinu produktů, které na malých a středních e-shopech kupujete, byste jinde hledali zcela marně.  

Zdroj: Webnode 


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jaroslav Matějka.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek