Města nakupují stále více ekologických vozů hromadné dopravy

2. 10. 2019 | Zdroj: Centrum pro regionální rozvoj (CRR)

Do hromadné dopravy stále razantněji pronikají bezemisní či nízkoemisní vozy. Trendu pomáhají také evropské dotace, díky kterým probíhá v posledních letech v tuzemských dopravních podnicích jedna z největších obnov vozového parku v historii. Evropská unie prostřednictvím Integrovaného operačního programu (IROP) již podpořila tyto projekty částkou téměř 6 miliard korun.

V elektromobilitě českých MHD vyniká například Hradec Králové, kde podíl vozů na elektřinu činí již 50 % celé flotily. V Hradci Králové a Pardubicích mají navíc i dlouhou tradici trolejbusové dopravy, která sahá až do padesátých let minulého století. Nově trend využití alternativních pohonů posiluje ale také v Olomouci, Českých Budějovicích, Jihlavě, Ostravě, Brně, ale i v Praze či dalších městech.

Velmi důležité jsou tyto kroky na území tzv. uhelných regionů, Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje, které mohou nyní žádat finanční prostředky z EU v rámci aktuálního projektu „Nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony."

V Brně zase jezdí polovina všech autobusů na zemní plyn, v Ostravě je to více než třetina a místní hromadná doprava využívá také elektrobusy. Praha nezůstává pozadu a její městská doprava se v blízké době rozšíří několik desítek bateriových trolejbusů a elektrobusů. V minulých dnech zástupci hlavního města představili také plán elektrifikované linky na trase z Nádraží Veleslavín - Letiště Václava Havla. Na této lince se plánuje využití parciálních trolejbusů, které mohou jet část trasy bez trolejového vedení jen na baterky. Zajímavostí je, že trolejbusová doprava v Praze měla tradici už od počátku minulého století a skončila až na začátku sedmdesátých let.  

„V České republice probíhá za přispění evropských dotací v posledních letech jedna z největších obnov vozového parku dopravních podniků. Dopravci získávají až 85 % spolufinancování na trolejbusy, tramvaje, bateriové a palivočlánkové elektrobusy nebo plynové autobusy s motory na CNG a LNG. Celkem bylo pořízeno již 700 nízkoemisních či bezemisních vozů a další jsou na cestě,“ říká Helena Miškovičová, ředitelka Sekce administrace programů IROP Centra pro regionální rozvoj ČR.

Celé dopravní odvětví podle Bretta Mossmana z poradenské společnosti Accenture celosvětově hledá zdroje energie, které jsou bezpečné, čisté, cenově dostupné, snadno skladovatelné a přepravitelné a vyžadují minimum dodatečných investic. Do vývoje vlastních elektrobusů masivně investuje mnoho subjektů a automobilek.

Redakčně upravená tisková zpráva Centra pro regionální rozvoj

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek