Místo chemie nabízí Tierra Verde mýdlové ořechy a učí Čechy žít „eko“

9. 3. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Hledání díry na trhu ani vydělávání peněz za každou cenu nebylo tím, co zakladatelku společnosti Natašu Foltánovou přivedlo k podnikání. Hlavní je pro ni poslání – napomáhat změně, která zlepší stav životního prostředí a tím i světa, který nás obklopuje.

Foto: Tierra VerdePřed několika lety hledala Nataša Foltánová z Brna šetrnější alternativu k běžným čisticím prostředkům. Kamarádka jí tehdy ze zahraničí přivezla mýdlové ořechy, což jsou plody stromu rostoucího v Himalájích na pomezí Indie a Nepálu, kde je lidé od nepaměti používají na mytí těla či vlasů. Později je začali používat na praní prádla, protože obsahují přírodní saponát saponin.

I když měla Nataša Foltánová jen nahodilé zkušenosti s podnikáním, s podporou svého manžela v roce založila společnost Tierra Verde, která začala nabízet mýdlové ořechy na českém trhu.

„Myslím si, že to bylo spíše jakési vyústění mého směřování, které se vznikem firmy propsalo do hmoty. Největší výzvou bylo na začátku překračovat svou komfortní zónu a vydávat se ‚prodávat‘, což jsem do té doby nikdy profesně nečinila a vždy jsem si myslela, že to nedokážu. Pak se ale ukázalo, že pokud nabízím něco, o čem věřím, že prospívá všem a je o to zájem, tak to jde vlastně samo,“ vzpomíná Nataša Foltánová s úsměvem na svoje začátky.

Zatímco většina firem vzniká, pokud vidí ‚volné místo na trhu‘, u Tierra Verde se spíše než o podnikání dá hovořit o určitém poslání. Důležité je pro ni pomáhat změně, která by jinak přicházela výrazně pomaleji.

„Je to zcela zásadní a bez toho by firma nebyla. Těch, co zaplňují volná místa na trhu je hodně, a já nejsem soutěživý typ. Navíc založit firmu za účelem zaplnění volného místa na trhu znamená to, že cílem takového podnikání je maximalizace zisku. Dovolila jsem si ten komfort vykročit z tohoto uvažování a v parametrech volného místa na trhu a maximalizace zisku neuvažovat. Proto firma nikdy neměla žádný ‚business plan‘ nebo podobné dokumenty,“ popisuje Nataša Foltánová.

Jiný pohled na svět

Nataša Foltánová , zakladatelka Tierra Verde. Foto: Tierra VerdeToto pojetí odráží také to, že výrobky, které firma nabízí, nejsou pro každého. „Našimi zákazníky jsou lidé, kteří prošli určitou vnitřní proměnou, změnil se jim žebříček hodnot a zejména způsob, jakým nahlíží na svět. A naší rolí je poskytnout jim komfortní fungování v domácnosti poté, co se rozhodnou zásadně změnit svoje spotřební chování. Říkáme tomu, že jim připravujeme ‚soft landing‘,“ konstatuje Nataša Foltánová.

I proto musela zákazníkům postupně nabídnout mýdlové ořechy ve formě, na kterou jsou zvyklí. Zatímco v Himalájích se vloží celé ořechy do sáčku, který se spolu s prádlem dá do pračky, v Tierra Verde z nich vyrábějí prací gely a prášky. Ty se staly best-sellery, ke kterým postupně přidávali další zboží. „Nyní máme v sortimentu asi dvacet položek pracích a čistících prostředků a mnoho dalších, které usnadňují lidem přechod ke spotřebnímu chování, které snižuje naši ekologickou stopu,“ porovnává Nataša Foltánová.

Přijít na to, jak z přírodního plodu udělat čistící prostředek, nebylo jednoduché. „Asi největším ‚oříškem‘ bylo na začátku najít technologa, který by byl ochoten pracovat a našimi surovinami podle mých představ. Trvalo to víc než rok, než jsme vyvinuli a na trh uvedli první dva výrobky a bylo za tím zejména moje přesvědčení, že to prostě musí jít, navzdory tomu, že mě různí odborníci přesvědčovali o tom, že prací prostředek, který nebude vonět po rozkvetlé jarní louce a nebude pěkně barevný, nebude nikdo kupovat,“ podotýká Nataša Foltánová.

Celkově však rozjezd podnikání zvládla bez velkých krizových situací, i když jednoduché to pro ni nebylo. „Když začínáte podnikat bez plánu, bez zkušeností, bez investic a navíc v oboru, ve který skoro nikdo nevěří, asi to není zrovna podnikatelská idyla. Ale paradoxně si vlastně žádný extrémně těžký okamžik nevybavuju – bylo to celé těžké, ale bavilo mě to, a stále mě to baví,“ popisuje Nataša Foltánová.

Všechno pro „eko“ zákazníky

„Neměla jsem vůči nikomu žádné závazky a v tu dobu jsem měla možnost tvořit úplně nový způsob podnikatelského uvažování a chování,“ líčí majitelka firmy, co ji v začátcích nejvíce bavilo.

Dělat důležitá životní rozhodnutí jí nebylo cizí ani v minulosti. Těsně před rokem 1989 emigrovala do Kanady, kde pak do roku 1999 žila. Předtím, než založila společnost Tierra Verde, se v Česku věnovala překladům obchodních textů.

V současnosti jsou těžištěm produkce Tierra Verde čistící a prací prostředky. To se však pomalu mění. „Jak rozšiřujeme sortiment a trhy, chceme vytvořit ucelenou nabídku pro ty, kteří chtějí žít ‚eko‘ v každodenním běžném životě. S tím souvisí například i to, že obaly od našich surovin vracíme zpět do života a vyrábíme z nich předměty denní spotřeby. Vyhodit tyto obaly na skládku by bylo pohodlnější a v podstatě i levnější, pokud budeme nadále odhlížet od externalit... Chceme ale lidem ukázat, že záleží úplně na všem, i na tom, co není na první pohled vidět,“ zdůrazňuje Nataša Foltánová.

Přes vlastní e-shop prodává firma jen menší část svých produktů. Zboží dodává zejména do prodejen zdravých výživ a specializovaných i širokosortimentních e-shopů, už asi osm let je k dostání v dm drogerii v Česku, druhým rokem i na Slovensku. „Nezanedbatelný objem našich výrobků jde na export – máme partnery v okolních zemích i ve Skandinávii, v příštím roce se chystáme na mezinárodní veletrh do Německa,“ podotýká Nataša Foltánová.

Konec palmového oleje

Foto: Tierra VerdeInovace zaměřuje především na to, aby byly výrobky ještě šetrnější k přírodě. Reagovala například na velký odpor proti masovému používání palmového oleje, který je však jednou ze základních surovin pro výrobu ekologických čistících prostředků. Na rozdíl od těch konvenčních, které se vyrábějí na ropném základu.

„Naší ‚mýdlovou‘ surovinou jsou především mýdlové ořechy, ale stále máme doplňkovou surovinu, při jejíž výrobě nelze přítomnost palmového oleje vyloučit a vyrábí se především z tropických olejů. Rozhodli jsme se ji nahradit surovinou, která nebude pocházet z tropických pralesů a zkoušíme nyní různé alternativy, například mýdlo z olivového oleje. V konečném důsledku to zákazník nepozná a nás to bude stát minimálně investici do nových postupů a receptur. Nicméně pro nás je zásadní snažit se stále snižovat dopad naší činnosti na planetu,“ upozorňuje Nataša Foltánová.

Prosazovat šetrnější alternativu vůči zavedeným pracím práškům není právě snadné. Spotřebitelé totiž denně vidí reklamy plné zářivě bílého prádla, hor nádobí s odstraněnou mastnotou... Ekologické prostředky přitom fungují trochu jinak. Dá se říci, že nepoužívají „levné triky“, kterými lákají zákazníky nadnárodní výrobci.

„Víte, čím je způsobeno, že vám vyprané prádlo září? Každý konvenční prací prostředek obsahuje takzvané optické zjasňovače. Jsou to fluorescenční látky, které se naváží na prádlo, pohlcují ultrafialové světelné paprsky a odrážejí paprsky modré. Tento optický efekt způsobuje, že se vám prádlo jeví zářivé a proto i čisté. Spolu se syntetickou parfemací způsobuje takto vyprané prádlo celkem slušnou chemickou zátěž, kterou máme celý den v kontaktu s pokožkou. To, že se v obou případech jedná o potenciální alergeny, se může dočíst každý, kdo má zájem a připojení k internetu,“ konstatuje Nataša Foltánová.

Žádné levné triky

Foto: Tierra VerdeEkologické přípravky podle ní nepřipraví zákazníkům optický klam a vyžadují od nich o trochu více vědomé účasti při praní. „Radíme lidem, jak na skvrny či více znečistěné prádlo, aby byli s výsledkem praní spokojeni. Limity jsou tedy nikoliv v pracím prostředku, ale v naší ochotě měnit svoje návyky,“ doplňuje Nataša Foltánová.

K většímu legislativnímu tlaku na to, aby výrobci konvenčních prostředků museli směřovat k zelenějším produktům, se však nepřiklání. „Dokud se budou lidé dívat na televizi a každý večer se na ně pohrnou reklamy na značkové konvenční prací prostředky, budou je kupovat. Až začnou běžné spotřebitele zelenější výrobky více zajímat a budou volit peněženkou, výrobci si toho všimnou. Změna spotřebního chování nastává buď poté, co člověk reklamní triky prokoukne, nebo se potřeba změny dostaví jako vnější popud, například když někdo z rodiny onemocní. Dětí, které trpí nějakou formou alergie či kožního onemocnění, je stále více a jejich matky jsou těmi, kdo rozhodují o změně chování,“ zdůrazňuje Nataša Foltánová.

Právě měnící se návyky zákazníků dávají podle ní oboru dobrou perspektivu. „Spotřebitelů, kteří si uvědomují, že mají možnost volby, je stále více a stále více si tito lidé také uvědomují, že svým spotřebním chováním mohou způsobit změnu,“ popisuje Nataša Foltánová.

„Vidíme stále jasnější tendence k používání přípravků a předmětů denní potřeby, které jsou co nejméně zatěžující pro zdraví člověka i celé planety. Naši zákazníci už nyní celkem radikálně řeší nejen výrobky samotné, ale také potenciální odpad. Nechtějí nakupovat výrobky zabalené v plastu, nechtějí nakupovat výrobky na jedno použití. Nevadí jim přijít si pro prací prostředek s vlastní lahví a natočit si jej z vratného kanystru, mají zájem nahradit například pleny na jedno použití plenami látkovými, byť to vyžaduje jejich pravidelnou údržbu,“ vypočítává Nataša Foltánová.

„Nekupují vodu v plastových lahvích, nosí si vlastní sáčky na zeleninu a pečivo do obchodu nebo rovnou nakupují v bezobalových prodejnách, kterých přibývá doslova jako hub po dešti. Tito lidé se chtějí obklopovat předměty, které neškodí, a my se snažíme být pár kroků napřed a nabízet i to, co si donedávna nedokázali představit,“ uzavírá zakladatelka Tierra Verde.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek