Na volná parkovací místa upozorní kamery. ParkingDetection řeší bolavé místo dopravy

10. 1. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Český startup od začátku vzniká ve spolupráci se zahraničními odborníky, je založený na „dolování“ informací z obrazu. První testování se uskutečnilo v severských zemích. V současnosti monitoruje přibližně patnáct tisíc parkovacích míst.

Dlouhé hledání volných parkovacích míst ve velkých městech se podepisuje nejenom na celkovém prodlužování doby jízdy, ale i zvyšování hustoty provozu nebo nárůstu exhalací. Hledání technologií, které by navigovaly řidiče k volným místům k zaparkování, se proto věnuje řada firem po celém světě.

V oboru se prosazuje rovněž český projekt ParkingDetection, za kterým stojí brněnská společnost RCE systems. „Počátky projektu sahají do roku 2016, kdy jsme přemýšleli, jak jinak ještě využít naše bohaté zkušenosti s detekcí a sledováním vozidel na pozemních komunikacích, které jsme získali díky dalšímu produktu společnosti RCE na monitorování dopravy z dronů – DataFromSky. V podstatě jsme si řekli, že když nám ty algoritmy tak pěkně fungují pro pohyblivou kameru, tak pro tu statickou namířenou na parkoviště to bude brnkačka a ParkingDetection bylo na světě,“ popisuje David Herman ze společnosti RCE systems.

U zrodu společnosti stáli zakladatelé pocházející z akademického prostředí, konkrétně Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického v Brně. „S podnikáním jsme zkušenosti neměli. Začali jsme v roce 2013, ještě během doktorského studia s vizí, že chceme dělat hi-tech produkty a projekty z oblasti robotiky, počítačového vidění a vestavěných systémů, a toto se nám daří naplňovat,“ pokračuje David Herman. S domácí akademickou sférou RCE stále úzce spolupracuje hned na několika projektech v oblasti monitorování a řízení dopravy.

Od roku 2014 se zaměřují na zmíněný projekt DataFromSky, díky kterému si RCE našlo partnery ve světě. Navíc se mu podařilo získat důvěru ve funkčnost a technologickou vyspělost dodávaných řešení. „Monitorování dopravy nemá moc daleko k parkovací problematice, takže naše nová aplikace si velmi snadno získala takzvané ‚early adopters‘ (zákazníky, kteří jsou ochotní testovat nové řešení – pozn. redakce) ze sítě našich partnerů projektu DataFromSky,“ pokračuje David Herman.

Kamery jsou efektivnější

Zatímco jiné české startupy se snaží řešit navigaci k volným parkovacím místům pomocí čidel nebo monitorování hustoty mobilních čísel, brněnský ParkingDetection vsadil na analýzu obrazu přenášeného kamerami. „V parkování jsme viděli globální příležitost, neboť tato problematika se řeší v jakékoliv motorizované společnosti. Z pohledu know-how a zkušeností firmy se jednalo o snadno realizovatelný produkt, alespoň v detekční části a vývoji příslušného hardwaru. Na začátku jsme nabídli de facto jen další parkovací senzor postavený na kamerovém vidění, který byl cenově násobně efektivnější než jiná řešení v oblasti rozpoznání obsazenosti jednotlivých parkovacích míst,“ vysvětluje David Herman.

Protože toto řešení potenciální zákazníky zaujalo, začala firma budovat celý parkovací ekosystém a rozšiřovat ho o další funkce. „Ty se bez pokročilého zpracování obrazu a umělé inteligence jen velmi těžko realizují,“ dodává David Herman.

Firma je od začátku silně orientovaná na zahraničí. „ParkingDetection nejen že míří na zahraniční trhy, ale on i díky zahraničním partnerům přišel na svět. Například pilotní parkoviště jsme měli v severských zemích,“ podotýká David Herman.

Již v současnosti je přitom na trhu celá řada aplikací, které mají řidičům pomáhat najít volné místo. Podle Davida Hermana to však nemusí být výhoda. „Možná je to i jedna z překážek, proč tu stále nemáme něco funkčního. Nicméně toto není naše role, byť aplikaci pro řidiče máme také. V oblasti senzoriky už je to jiné. Parkovacích senzorů najdete jistě celou řadu, avšak tyto se pravděpodobně v případě venkovního parkování výrazněji neprosadí,“ podotýká David Herman.

Právě kamerový přístup má podle něj mnoho výhod. Mezi nejdůležitější patří efektivita v počtu instalovaných senzorů na počet monitorovaných parkovacích míst nebo využití obrazových dat pro více účelů, včetně bezpečnosti a dohledového systému nebo monitoringu dopravy. „Pokud tedy hledáte senzoriku na monitorování obsazenosti jednotlivých parkovacích ploch, kamera dnes představuje těžko překonatelný přístup z hlediska poměru cena – výkon,“ zdůrazňuje David Herman.

Rozeznají značku, barvu i typ vozidla

I v kamerovém přístupu má brněnský startup konkurenci, ale ta bývá výrazně dražší a nabízí často nižší kvalitu, případně nemá tak komplexní systém a funkce. „Naše řešení je velmi všestranné jak z hlediska bezpečnosti, tak i získávaných informací. Nadto do něj integrujeme další a další prvky pokročilého zpracování obrazu, jako je sledování vozidel mezi přehledovými kamerami a rozpoznávání registrační značky, barvy a typu, které pak otevírají zcela nové možnosti v parkovací politice a monitorování jejího dodržování. Zde vidíme velký potenciál naší technologie i v často diskutovaném rezidentním parkování,“ zmiňuje David Herman.

I když firma už ušla velký kus cesty, podle Davida Hermana je do značné míry stále na začátku. Řadu obtížných kroků má však již za sebou. „Nemálo práce stálo definovat charakteristiku produktu jako takového, dále vymyslet prvotní architekturu, navrhnout hardware a dokončit pilotní projekt. To byla ta technická část. Pak do toho přišla i ta obchodní, tedy jak produkt prezentovat a jak jej prodávat. Podpora, inovace, prodej, marketing… Soukolí, co se stále roztáčí,“ popisuje David Herman.

Na vývoji parkovacích technologií se v současnosti aktivně podílí kolem 8 lidí. Díky provázanosti projektu s dalšími produkty firmy jsou ale reálně nasazené zdroje mnohem větší, odhadem kolem 15 lidí. „Dnes monitorujeme každou sekundu zhruba 15 000 parkovacích míst a máme hned několik zahraničních instalací,“ vypočítává David Herman.

Zákazníky firmy tvoří jednak větší inženýrské společnosti, kterým dodává celé řešení, včetně hardwaru a softwaru. Dalšími jsou takzvaní integrační partneři, kteří využívají jen část řešení ParkingDetection, a také koncoví zákazníci, ať už jde o městské správy, nebo firemní parkoviště. „Je to tedy kdokoliv, kdo chce řešit parkování,“ zmiňuje David Herman.

Počítačové vidění zlepšuje umělá inteligence

I když se o využití různých chytrých řešení v dopravě mluví řadu let, odstranit dopravní zácpy z měst se jim zatím nepovedlo. „Je třeba si uvědomit, že dopravní zatížení komunikací roste. Takže možná s novými prvky monitorování a řízení nevidíme jako řidiči výrazné zlepšení, nicméně bez nich by byla situace daleko horší. Nadto komplikace v dopravě nemají často počátek na silnici, ale v plánech územního rozvoje, financování a tak dále. Obecně platí, že pokud chceme něco řídit, musíme to umět monitorovat a měřit. Nemyslím si, že tomu je jinak i v dopravě,“ uvažuje David Herman.

I proto má podle něj obor dobré perspektivy. „Pro nás to v nejbližší době bude o navyšování počtu sledovaných parkovacích míst a implementaci dalších funkcionalit chytrého parkoviště, stejně tak jako řešení parkovací politiky v širším měřítku, jako je například rezidentní parkování. Věříme, že ve středním horizontu se kamery v koncepci smart cities stanou jedním z nejfrekventovanějších senzorů, a to zejména díky intenzivnímu vývoji umělé inteligence v oblasti počítačového vidění, a tedy možnostem dolování informací z obrazu,“ plánuje David Herman.

V delším horizontu se nepochybně bude rozšiřovat polo-autonomní a autonomní doprava. „Na vozidlo se lze de facto dívat jako na pohyblivý dopravní senzor, který má poměrně krátký inovační cyklus v porovnání se silniční infrastrukturou. Moderní doprava bude nepochybně o bezpečnosti a efektivitě. Ani jedno nelze budovat bez chytré senzoriky a pokročilých řídicích systémů, ať už budou v jakékoliv podobě,“ uzavírá David Herman.

Dalibor Dostál

Projekt ParkingDetection v kostce

Systém monitorování volných parkovacích míst ParkingDetection, založený na zpracování záběrů z kamer, vznikl v roce 2017 na základě využití zkušeností z projektu DataFromSky vyhodnocujícího dopravu na základě sledování z dronů. V současnosti monitoruje na 15 000 parkovacích míst.

 

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek