Nápad vyrábět biokosmetiku se zrodil nad kočárky

21. 3. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Vše začalo na předporodním kurzu, právě na něm se zakladatelky kosmetické firmy La Biorganica poznaly.

Advokátka Andrea Vaníčková (41) a manažerky Petra Bergová (43) a Lucie Husárková (44) jsou typické představitelky úspěšných „Husákových dětí“. Korporátní poměry, extrémní pracovní zápřah a odkládání založení rodiny pro ně byly něčím samozřejmým. Tedy jen do chvíle, než se jim narodily děti.

Kariérně úspěšné ženy se po porodu zpravidla rychle vracejí do práce, jenže ony se na rodičovské dovolené víceméně neplánovaně pustily do podnikání. Narození dětí je totiž přivedlo v roce 2010 k většímu zájmu o zdraví a ony chtěly dopřát svým ratolestem kvalitní péči bez chemie.

Andrea má tři děti (8, 4 a 1,5 roku) a Petra dvě (8 a 6 let); firmu již třetí rok vedou pouze ony, Lucie působí v zahraničí.

Co chceš od života?

Na začátku byl norimberský veletrh BioFach, kde Lucii nadchla biokosmetika Inlight vyráběná v malé firmě v britském Cornwallu. Všechny tři matky tehdy nakoupily „bio péči“ i pro sebe a brzy si všimly pozitivních změn. Petra se dokonce zbavila úporného akné a pigmentových skvrn.

Byly zvědavé, co za tím vězelo. A tak se vydaly do Cornwallu za výrobcem kosmetiky doktorem Mariem Spieziou. Tento celostní lékař (dříve chirurg), homeopat a fytoterapeut své produkty vyrábí podle vlastní receptury alchymistickými postupy na malé biofarmě.

„Prostory s úžasnou atmosférou a vůněmi a doktorova otázka – Kdo jsi a co chceš od života – mě tehdy donutily k vážnému zamyšlení,“ vypráví Andrea, „byla jsem vždycky workoholička. Po pěti letech v jedné z největších právních firem v pozici seniorního právníka jsem založila vlastní advokátní kancelář a chtěla jsem se tam vrátit.“

Sázka na známé tváře.
„Spolupracujeme také s influencerkami, ale jen s těmi, které produkty samy používají.
Naší tváří je Aňa Geislerová a nakupují u nás i další herečky,“ říká Andrea Vaníčková.

Ovšem představa dovozu cornwallské bio kosmetiky byla pro období rodičovské dovolené také zajímavá, Andrea se ale viděla spíše jen v roli investorky přispívající právnickým know-how. Hodně v té době bojovala s vlastním egem i egem původní profese. „Jít od advokacie prodávat kosmetiku?“ ptala se sama sebe. „To snad ne!“

„Do založení La Biorganica jsme šly s velkou mírou naivity, i naše tehdejší analýzy byly hodně naivní, ani jedna z nás nebyla marketérka,“ přiznává Petra, ekonomická duše podniku. Sama sebe líčí jako obtížně zařaditelnou rebelku, která se v této práci konečně našla.

Firmu rozjížděly na mateřské dovolené, měly plnou podporu manželů, nikdo od nich nečekal zisky, ale také netušil, že se Česko díky nim brzy stane největším evropským trhem malé britské značky.

Výchova zákazníků

Investice do kosmetické bio péče nemá logiku, pokud na ni poté nanesete chemický koktejl líčidel. Do portfolia proto brzy přibyly dekorativní australská kosmetika Zuii Organic vyráběná z květin, americké přírodní opalovací krémy Butterbean Organic s minerálním filtrem, italská vlasová kosmetika Naturalis Better z aloe vera a německé bio čajové směsi Teatox. Jedná se o prémiové značky, za nimiž stojí rodinné firmy.

Majitelky se začaly více zajímat o postupy výroby syntetické a přírodní kosmetiky. Spolu s toxikologem Jiřím Patočkou, spoluautorem knihy Doba jedová, vypracovaly seznam deseti látek, na něž by si člověk v kosmetice měl dávat pozor, a začaly šířit osvětu.

„Za dobu existence firmy pozorujeme obrovský pokrok, lidé se začínají stále více zajímat o ekologickou stránku života a o dopad na životní prostředí,“ pochvaluje si Andrea. Někdo sice namítá, že kosmetika je povrchní, a navíc jen povrchová záležitost, ale není – to, co do sebe kůží vstřebáváme, nás ovlivňuje stejně jako strava.

Učení za pochodu

Prodej kosmetiky přinesl i nutnost zvládnout marketing, který malé značky distributorům dodávají jen minimálně. Nejprve doporučovaly kosmetiku známým, ty se pro ni vracely a šířily ji dál.

„Word of mouth společnosti i nadále funguje skvěle. Musely jsme také najít kanály na trhu, na celoplošný sampling prostě nemáme. Osvědčily se tiskové konference, které dostaly značky mezi novinářky, a v časopisech se díky tomu otevřelo téma přírodní kosmetiky. Spolupracujeme také s influencerkami, ale jen těmi, které produkty samy používají. Naší tváří je Aňa Geislerová a nakupují u nás i další herečky,“ vysvětluje Andrea.

La Biorganica provozuje e-shop, je aktivní na Facebooku a Instagramu a připravuje vlastní magazín. Skvělým nástrojem na vyzkoušení značek jsou také spřátelené salony a kurzy líčení.

„Druhý a třetí rok byly kritické, ale pak se firma ekonomicky stabilizovala a stala se pro nás plnohodnotným zaměstnáním. Vývoj firmy vlastně přesně kopíruje budování jakékoli nové značky. První tři roky v červených číslech a pak se příjmy zvedají. Považujeme za velké štěstí, že jsme začaly s podnikáním na začátku rodičovské. V době, kdy bychom se měly vracet do původních profesí, jsme již měly fungující a rostoucí podnik.“

Nové sídlo, vize

„Jsme každá jiná, já jsem spíš přes kreativitu, texty, marketing a sociální sítě a Petra, která vystudovala zahraniční obchod, řeší čísla a strategie,“ vypočítává Andrea. „Společnou máme obrovskou odpovědnost a pracovní nasazení – ve dvou jsme zvládly práci, na kterou se v korporátu běžně najímají týmy. Naprosto si důvěřujeme, a ještě jsme se ani jednou nepohádaly.“

I když jsou obě perfekcionistky a delegovat práci je pro ně obtížné, letos mají v plánu především nastavit firemní procesy tak, aby fungovaly samostatněji, a zkoordinovat tým zhruba dvanácti osob. Kromě spolupracujících partnerů a freelancerů mají čtyři zaměstnance – vybírají si lidi, kteří mají úctu k sobě i k přírodě a hledají rovnováhu mezi prací, rodinou a svými zájmy.

V létě se firma přestěhovala do střešovické vily – někdejšího ateliéru sochaře Bohumila Kafky. „Máme nádherné sídlo, vybudované dobré jméno, hledáme další bio značky pro kompletní péči o sebe a s podobně orientovanými firmami vymýšlíme společné akce. Naše zaměření prostě přitahuje zajímavé lidi i projekty,“ tvrdí Andrea.

Nejvíc ji těší, že dělá něco úplně jiného, než vystudovala. Naučila se grafické programy, programování, skvěle zvládá sociální sítě a návrat do advokacie si už neumí představit. „Vlastně jsem musela porodit dítě, abych konečně začala dělat to, co mě opravdu baví,“ směje se.

Nepodbízíme se

„Nesázíme na slevy, cena přírodní kosmetiky je koncipovaná jinak než té syntetické. Lidé na sociálních sítích často namítají, že jsou naše produkty moc drahé, ale jejich cena odpovídá hodnotě ingrediencí i práce,“ říká Petra Bergová. Web: www.biorganica.cz


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jana Šulistová. Foto: Martin Pinkas.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek