Německé ministerstvo kritizuje záměr německých měst snížit rychlost starým dieselům

Mnoho měst v Německu se snaží zabránit hrozícímu zákazu vjezdu starých dieselů tím, že sníží rychlost na 30 kilometrů v hodině. Spolkové ministerstvo dopravy tvrdí, že to je marná snaha, která v některých případech koncentrace oxidů dusíku naopak zvýší.



Zavedením zón, kde se nejezdí vyšší rychlostí než 30 kilometrů za hodinu, se snaží stále více měst v Německu zamezit soudnímu nařízení, aby plošně zakázaly vjezd všem starším dieselovým autům, které nesplňují emisní normu Euro 6. Ta platí v zemích Evropské unie od září 2014. Oproti předchozí normě snižuje u naftových motorů emise oxidů dusíku z úrovně 0,18 gramu na ujetý kilometr na 0,08 gramu.

Německé ministerstvo dopravy ale tvrdí, že snížení maximální rychlosti pro automobily nesníží produkci emisí oxidů dusíku v postižených lokalitách. Proto je toto opatření zbytečné. „Zavádění zón s rychlostí 30 kilometrů za hodinu nedoporučujeme, protože to nutně nevede ke snížení emisí z vozidel a tím ke zlepšení kvality ovzduší,“ tvrdí státní tajemník ministerstva Steffen Bilger.

Rozhodující pro snížení obsahu škodlivých látek ve vzduchu je plynulá doprava. Naopak snížení maximální rychlosti, které vede k častějšímu brzdění a následnému rozjíždění, vede k vyšším emisím oxidů dusíku, vyplývá ze stanoviska ministerstva, o kterém informoval německý deník Die Welt.
 
Například radnice v Berlíně doufá, že zaváděním zón s maximální rychlostí 30 km/h zlepší ve městě kvalitu ovzduší. „To ukazuje, že některým politikům jde pouze o to, aby pokračovali v ideologickém boji proti automobilům, který je zabalený do ochrany zdraví,“ kritizuje lokální politiky poslanec FDP Oliver Luksic.

Berlínská koalice složená z SPD, Zelených a Levice, ale i další města, kde vládnou Zelení, by měla podle Luksice takovou politiku přestat provádět. Spíše by měla zavádět digitálně řízené systémy semaforů, které zvýší plynulost dopravy.

Dopad zón na emise, kde se musí jezdit do 30 kilometrů za hodinu, má své kritiky i obhájce. Kritizuje je výzkumný ústav pro silniční dopravu BASt jako nevhodné opatření pro snižování emisí. Ke stejnému stanovisku dospěl i institut pro životní prostředí ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko.
 
Naopak spolkový úřad pro ochranu životního prostředí UBA, který spadá pod německé ministerstvo životního prostředí, doporučil v roce 2017 městům snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině. Kromě snížení nehodovosti argumentuje i zlepšením ovzduší. Úřad nicméně připouští, že neexistují studie, které by prokázaly vztah mezi povolenou rychlostí a mírou znečištění ovzduší.

Mluvčí berlínské radnice naopak tvrdí, že snížení rychlosti povede ke zvýšení plynulosti dopravy v ulicích hlavního města Německa. Od dubna bylo toto opatření zavedeno na rušné silnici Leipziger Straße, hodnoty oxidů dusíku se ale od té doby nezlepšily. Po krátkodobém snížení během léta koncentrace oxidů dusíku na metr krychlový v září překročila opět 50 mikrogramů, což odpovídá hodnotám před omezením rychlosti. Limit pro celý rok je 40 mikrogramů na metr krychlový.

Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák

• Teritorium: Evropa | Německo | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Služby

Doporučujeme