Nizozemci blázní za e-biky

V zemi větrných mlýnů cyklisté loni utratili za elektrokola více než miliardu eur.



Byznys s bicykly dostal v Nizozemsku nový impuls. V cyklistické zemi číslo jedna, kde na kolech jezdí více než 36 procent lidí, loni opět padl rekord v prodejích. A to i přesto, že ceny kol, která jsou stále kvalitnější, lépe vybavená, konstruovaná z lepších materiálů, nepřetržitě stoupají.

Loni bylo prodáno v Nizozemsku více než jeden milion kol všech typů, což bylo o 5,7 procenta více ve srovnání s rokem předchozím. Nizozemci tak opětovně potvrdili, že je milují a nedají na ně dopustit. V zemi se sedmnácti miliony lidí jich je v současnosti 22,5 milionu.

Elektrické šílenství

Podle RAI Vereniging, organizace reprezentující automobilový a cyklistický sektor, Nizozemci rychle ustupují od nákupu tradičních kol a upřednostňují elektrokola. V roce 2018 za ně utratili 1,2 miliardy eur, poprvé jich zakoupili více než těch tradičních. Oproti předchozímu roku se zdvihl jejich odbyt o 40 procent, bylo jich prodáno 409 400 kusů.

Následkem toho průměrná cena bicyklu v zemi stoupla o 200 eur na 1207 eur (734 eur v roce 2011). Na otázku listu The Guardian, zda dražší kola Nizozemce neodradí od cyklistiky, představitel RAI Floris Liebrand odpověděl: „Rozhodně ne. Cyklistiku máme v krvi, jsme v tomto na světě zemí číslo jedna. Jsme zvyklí investovat do nových, inovativních bicyklů na rozdíl od jiných zemí, včetně třeba Velké Británie.“

1,2 mld. eur utratili loni Nizozemci za elektrokola.

A dodal: „Pro nás je zcela normální utratit za kolo tisíc eur, za e-bike pak dva i více tisíc eur, je to v naší kultuře. Věříme v kvalitu našich produktů. Jistě, na trhu jsou také elektrokola za 700 nebo 800 eur, ale ta jsou z jihovýchodní Asie a jejich kvalita je výrazně nižší.“

Přibývají úrazy

Je zřejmé, že v Nizozemsku se radikálně proměnil pohled na elektrokola. Ještě nedávno na ně totiž mnozí pohlíželi skoro opovržlivě, říkali, že jsou vhodná jen pro starší lidi. Nyní je ale volí stále více Nizozemců. Šedesát procent z nich žije ve vzdálenosti 15 kilometrů od místa, kde pracují, a zjistili, že e-biky jsou na tuto vzdálenost perfektními dopravními prostředky.

Větší počet elektrokol na cyklostezkách a silnicích má ale i stinnou stránku. Způsobil, že přibylo vážnějších úrazů, protože na kolech jezdí stále více seniorů. Běžně je používají i osmdesátníci, a dokonce ještě starší lidé.

„Elektrokola budou dominovat. A už brzy nebudeme rozlišovat: kola, elektrokola. Budeme hovořit jen o kolech. E-biky se stanou něčím běžným, normálním, myslím tak v horizontu deseti let. Všechna kola pak budou podle mě poháněna malými motory,“ řekl Floris Liebrand. 

Soumrak kiosků v Barceloně

Po desetiletí začínal den v katalánské metropoli nákupem novin v pouliční trafice a jejich čtením při snídani v baru. To byly dva pilíře utvrzující sousedské vztahy. U prodejců dokonce zákazníci nechávali svoje klíče pro případ, že by odešli z bytu bez nich. V posledních letech ale 338 kiosků z ulic zmizelo a další je budou podle listu El País následovat. Digitální věk si vybírá daň. Podnikání podráží klesající odbyt novin, ty kdysi představovaly až 80 procent příjmů pro trafikanty. Ti tak dnes prodávají hlavně nealkoholické nápoje a pronajímají plochu kiosků na reklamní sdělení.

 


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jaroslav Matějka.

• Teritorium: Evropa | Nizozemsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Služby

Doporučujeme