Nové železniční tratě propojí Česko a Polsko

4. 6. 2019 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Nové vysokorychlostní železniční tratě by měly propojit Katovice s Ostravou a Wroclaw s Prahou. Smlouvu o spolupráci při přípravě a výstavbě těchto tratí, které budou součástí transevropské dopravní sítě TEN-T, podepsali zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a polského operátora Centralny Port Komunikacyjny (CPK).

Trať z Ostravy do Katovic bude směřovat přes Chybie – Żory a připojí tak do železniční sítě Jastrzębie – Zdrój, což bylo největší polské město, které dosud nemělo železniční spojení. Projekt by měl být spolufinancován z nástroje EU pro výstavbu dopravní infrastruktury CEF (Connecting Europe Facility) ve výši 1,5 milionu eur. Součástí bude příprava celé trasy Ostrava-Katovice.

Příslušná pracovní skupina bude mít na starosti přípravu projektu a výstavby nejen spojení Ostravy a Katovic, ale také nové vysokorychlostní trasy Praha – Wroclaw. Obě strany se dohodly, že budou úzce spolupracovat při projektování průběhu tratě, při lokalizaci hraničního propojení, přechodu a při určení technických parametrů. Součástí této spolupráce bude výměna informací, technické dokumentace, zpracování analytických studií a vzájemná podpora při plánování, přípravě a implementaci projektu.

Polský operátor CPK má na starosti přípravu klíčového dopravního uzlu, který má zahrnovat nové ústřední letiště Bemowo mezi Varšavou a Lodží a návaznou síť páteřní železniční infrastruktury včetně výstavby 1600 km nových tratí. Vláda Mateusze Morawieckého přijala usnesení, že plánované úseky tratí s napojením na CPK budou zařazeny na seznam železničních tratí státního významu.

Nyní probíhá příprava projektů a výstavba má začít po roce 2020, tedy už s novým rozpočtem EU na období 2021–2027. Správce polské železniční sítě PKP PLK (Polskie Linie Kolejowe) bude řešit modernizaci stávajících tratí a CPK ponese odpovědnost za výstavbu nových spojení. Dokončení se předpokládá v roce 2027, kdy obyvatelé 120 polských měst mají získat možnost dopravit se do CPK a Varšavy nejpozději v průběhu 2,5 hodiny. Investice do železniční části CPK a trať Warszawa-CPK-Łódź jsou již zařazeny mezi evropské projekty CEF.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky ve Varšavě (Polsko). Autor: Jan Tomášek, ekonomický diplomat.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek