Nový internetový portál porovnává kvalitu sítí českých mobilních operátorů

27. 2. 2019 | Zdroj: Český telekomunikační úřad (ČTÚ)

Kvalitu mobilních sítí si mohou zákazníci nově ověřit na internetovém portálu, který vybudoval Český telekomunikační úřad. Ten je nyní v testovacím režimu také pro veřejnost.

Systém vznikl původně pro kontrolu plnění podmínek aukce kmitočtů. Nyní mohou uživatelé s pomůckou na webu qos.ctu.cz porovnávat kvalitu služeb jednotlivých operátorů a rozhodovat se tak podle toho například při změně poskytovatele služeb.

„Na jednom místě ukazujeme výsledky profesionálních měření, uživatelských dat získaných v rámci aplikace NetMetr a teoretické výpočty,“ vyzdvihuje přednosti aplikace předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák. ČTÚ má v plánu vizualizační nástroj rozšiřovat o další funkce a postupně přidávat i další služby, například pevné připojení k internetu.

Tato aktivita souvisí s projektem MoQoS, jehož počátek sahá do roku 2015, kdy předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák inicioval vznik memoranda o spolupráci mezi ČTÚ a národními regulátory z dalších států EU i dalších regionů Evropy, konkrétně Slovenska, Slovinska, Chorvatska, Polska, Srbska a Rumunska.

Vychází také ze spolupráce ČTÚ a sdružením CZ.NIC, na které navazovalo spuštění aplikace NetMetr. Projekt byl Evropskou komisí vybrán k financování v rámci programu Connecting Europe Facility.

Vláda Andreje Babiše na jednání ve středu 27. února 2019 schválila návrh novely zákona o elektronických komunikacích, která má za cíl zjednodušit a zlevnit lidem přechod od jednoho mobilního operátora k jinému. Navrhne také Parlamentu novelu zákona o silniční dopravě, která zmírňuje podmínky pro provozování klasické taxislužby, a naopak zavádí nové povinnosti pro provozovatele alternativních taxislužeb.

Foto: ČTÚNovelou zákona o elektronických komunikacích vláda reaguje na stížnosti zákazníků mobilních operátorů na příliš vysoké ceny služeb, především datových. Cílem novely je zjednodušit, a především zlevnit zákazníkovi přechod od jednoho operátora k druhému. Premiér Andrej Babiš chce především zkrátit dobu přenesení čísla z dnešních deseti dní na dva dny. Lhůta začne běžet od okamžiku, kdy zákazník vypoví smlouvu a podá u operátora žádost o přenesení telefonního čísla. Další novinkou by mělo být, že změnit operátora půjde i bez nutnosti původního operátora kontaktovat. Vláda navrhuje také snížení zákonem stanoveného stropu výše úhrady v případě ukončování smlouvy uzavřené na dobu určitou z 20 procent zbývajících paušálů nově na 0 procent po 3 měsících trvání smlouvy, pokud nebude se svými podmínkami zákazník spokojen.

„Věřím, že tento návrh bude ve sněmovně bohatě diskutován. Myslím, že je potřeba to řešit už zásadním způsobem, a já budu s operátory o těchto návrzích jednat, protože není možné, abychom nadále přešlapovali na místě. Už na jednáních v minulosti jsme apelovali na operátory, aby zlevnili data. Oni argumentují, že mají nějaké ceníkové ceny a v reálu že je to nižší, ale jsou tam stále velké rezervy,“ konstatoval premiér Babiš s tím, že při projednávání ve sněmovně věří v širokou podporu dalších politických subjektů.

„Budeme samozřejmě nadále vyjednávat a připravovat vstup čtvrtého operátora. Tam je velice důležité, jak ČTÚ nastaví podmínky. My jsme to na vládě diskutovali. Je důležité, aby u nás konečně nastalo konkurenční prostředí a aby naši občané nemuseli kupovat předražená data. Určitě se budeme této problematice i nadále intenzivně věnovat,“ dodal premiér Babiš.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek