Obchod Natural: Prosperita na splátky

V malebném historickém centru Písku najdete množství obchůdků, restaurací, kaváren a cukráren. Ve dvou jídelnách si pochutnají i vyznavači vegetariánské stravy a zdravého životního stylu. První z nich – Natural – otevřela už roce 1992 Dagmar Macháčková ve stylu podobných provozoven v Německu. Jídelna přitáhla ohromnou pozornost a dvakrát se stěhovala do větších prostor. Její majitelka o sedm let později získala celorepublikové ocenění Podnikatelka roku.

Písecký projekt zaujal Jitku Pavlátovou, která je vegetariánkou od svých dvaceti, její manžel dokonce od šestnácti let. V té době byla na mateřské s prvním ze tří synů (jimž je v současnosti 17, 15 a 10 let). Absolventka střední zemědělské školy v oboru rostlinné výroby se dříve živila jako účetní, na mateřské dovolené však začala přemýšlet o změně. Oslovila tedy paní Macháčkovou, zda by jí nepomohla s rozjezdem podobné provozovny v Českých Budějovicích.

Vegetariánský životní styl a láska k vaření – tak zní recept na úspěch podnikatelky Jitky Pavlátové, která koupila od své známé obchod Natural na splátky.



Osmiletý odklad

„Jídelnu v Budějovicích jsem nakonec neotevřela, ale s paní Macháčkovou jsme se skamarádily. Jednou jsem se jí v legraci zeptala, zda by mi Natural prodala. Smála se, že jsem se zbláznila,“ vypráví Jitka Pavlátová. „Když jsem čekala druhého syna, přišla ale sama s nabídkou. Měla totiž v plánu odstěhovat se na horskou samotu na Šumavě.“

Příběh spokojené samotářky Dagmar Macháčkové dokonce vyšel v knížce Aleše Palána a Jana Šibíka Setkání s šumavskými samotáři – Raději zešílet v divočině.

Pomýlené představy
„Lidem nevadí dát 160 korun za pizzu, ale u bezmasého jídla si říkají, že by přece mělo být levné!“
kroutí hlavou Jitka Pavlátová, majitelka píseckého obchodu a jídelny Natural.

Jitka Pavlátová na otázku, zda si na koupi obchodu v roce 2005 brala úvěr, s úsměvem odpovídá: „Dáše naštěstí vyhovovala forma splátek rozložená do osmi let, protože já měla pouze mateřskou a manžel v té době běžný plat okolo deseti tisíc korun. Takže jsme potřebovali jenom prosperovat.“

A to se naštěstí podařilo. Už po roce si podnikatelka oceněná titulem Živnostník Písecka za rok 2006 a certifikátem Společnost přátelská rodině mohla pronajmout sousední prostory bývalé galerie a zřídit v nich samoobslužný obchod se širokým sortimentem racionální výživy. Prodejnou se z ulice bezbariérově prochází do útulné jídelny se 60 místy a dětským koutkem. V teplých měsících se dá sedět také venku.

Otevíráme v šest!

První, co návštěvníka zaujme už na dveřích, je z pohledu „nočních sov“ vražedná otevírací doba od šesti hodin ráno. „Tu jsme převzali od paní Macháčkové a osvědčila se nám. Už kolem půl sedmé přicházejí zákazníci nakoupit si snídani či jídlo do práce,“ vysvětluje majitelka. „Navíc řadě žen mezi mými zaměstnanci vyhovuje, že po ranní směně jsou už ve dvě hodiny s dětmi doma. Ani mně nástup na půl šestou nevadí.“

V Naturalu pracuje na různě dlouhé úvazky jedenáct lidí. Sehnat personál v době, kdy nezaměstnanost v Písku činí zhruba 1,6 procenta a všechny zájemce o práci pohltí blízká průmyslová zóna, je pro malé podnikatele náročné. „Když jsem před šesti lety dala požadavek na úřad práce, přišlo 50 lidí, dneska nepřijde nikdo,“ konstatuje majitelka.

Převládá bio

V Naturalu se můžete nasnídat, ale lidé spěchající do práce si jídlo spíše kupují s sebou. Zato v poledne je tu živo. Obědy připravují z čerstvé zeleniny vařením, dušením nebo pečením v konvektomatu. Smažené pokrmy tu nenajdete. Téměř všechny přílohy, obiloviny, luštěniny i ochucovadla jsou v bio kvalitě – glutamáty, konzervanty, lihový ocet či bílý cukr mají do Naturalu vstup zakázán. Také knedlíky, pizzy, buchty a další pokrmy tu vyrábějí z celozrnné bio mouky.

„Zboží a suroviny kupujeme od zhruba 200 dodavatelů, od těch malých třeba jen jednu věc, například chléb nebo kozí sýry. Z větších jsou to Country Life, Probio, Sunfood Dobruška,“ vypočítává pětačtyřicetiletá majitelka.

Kromě dvou polévek a tří hlavních teplých jídel lze v Naturalu vybírat z velkého množství salátů, zeleninových placek, obilninových karbanátků a různých dezertů a zapít je můžete obilnou kávou, džusy bez přidaného cukru, kombuchou nebo 100procentní mrkvovou šťávou. Můžete si tu rovněž objednat svatební hostinu, raut či jakoukoliv oslavu.

„Nabídka pokrmů je pestrá, dnes třeba máme poprvé na jídelníčku pohankovou sekanou. Tu jsme dlouho testovali, než jsme dosáhli toho, aby držela tvar jako běžná sekaná. Spoustu novinek zkouším doma, přinesu ochutnat a když se všichni shodnou na tom, že je to skvělé, šéfkuchař Ladislav Hubeňák mou inspiraci zhmotní. Je u nás druhým rokem. Celý život pracoval v Německu v rodinném hotelu a poté absolvoval kurz vaření u Petra Klímy – známého pražského vegetariánského kuchaře, který vydává vlastní kuchařské knihy. Láďa skvěle vaří, a navíc přinesl nové nápady – třeba pult na nahřívání talířů, aby zákazníkům nevystydlo hlavní jídlo, než snědí polévku,“ pochvaluje si majitelka.

Vysoká cena vstupů

Poměr zisku z prodejny a jídelny se v průběhu roku mění, ale rozdíly nejsou nikterak výrazné. Za horkých letních dnů a o dovolených více prosperuje obchod, během roku roste obrat jídelně. Při otázce na obrat se majitelka jen směje.

„Podle počtu zákazníků by si někdo mohl myslet, že provozovna generuje velké zisky, ale bohužel musíme počítat s hodně drahými vstupy. Naše nákupní ceny jsou někdy vyšší než ty, za něž si lze racionální stravu koupit v supermarketu. Naším velkým plusem je příjemné prostředí a obsluha. Také u jídla jsou vstupy kvůli bio surovinám vyšší než v běžných restauracích. Často se setkávám s tím, že lidem nevadí dát 160 korun za pizzu, ale u bezmasého jídla si říkají, že by přece mělo být levné! Mám však pocit, že jakmile začnu šetřit na kvalitě, tak to nebudu já a podnik bude méně prosperovat. A tak se nadále snažíme, aby jídlo bylo prvotřídní a zcela čerstvé i za cenu, že se nějaké zbytky bohužel vyhodí.“

Mírný přešlap

V době největší prosperity v roce 2013 Jitka Pavlátová založila táborskou pobočku firmy, kterou však po třech letech prodala. Brzy totiž zjistila, že se takový objem práce spolu s péčí o rodinu nedá stoprocentně obsáhnout. Nejnovějším firemním počinem je vlastní e-shop. Web firmy: Natural


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jana Šulistová. Foto: Hynek Glos, archiv.

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme