Podomní obchodníci s elektřinou okrádají živnostníky a malé firmy. Jak se bránit?

Zástupci nepoctivých firem se často vydávají za reprezentanty energetických společností. Na rozdíl od domácností nemohou podnikatelé od nevýhodných smluv jednoduše odstoupit. Riziko je tak pro ně ještě větší.



Na podomní prodej elektřiny v Česku nedoplácejí pouze domácnosti, ale také živnostníci a malé firmy. Také u nich často zvoní obchodní zástupci, kteří jim nabízejí výhodnější smlouvu na plyn nebo elektřinu, ale také úsporné žárovky nebo zajištění účasti v elektronické aukci na dodavatele proudu. Nakonec ale odběratelům zůstává v ruce nevýhodná smlouva a o úsporách energií si mohou nechat jen zdát.

I na zdánlivě výhodné aukce totiž mohou živnostníci nakonec doplatit. „Sjednáním účasti v energetických aukcích se spotřebitel zpravidla zavazuje k tomu, že následně uzavře smlouvu s vítězným dodavatelem, tedy se společností, kterou vybere pořadatel aukce,“ upozorňuje Jana Poncarová z projektu EnergetickáPoradna.cz.

Komplikace nastávají, pokud má odběratel u svého dodavatele uzavřenou smlouvu na dobu určitou. Když ji vypoví předčasně, hrozí mu ze strany dodavatele sankce, zpravidla v řádech tisíců korun. Pokutu ale bude požadovat i pořadatel aukce, protože v přihlášce se spotřebitel zavázal uzavřít smlouvu s vítězným dodavatelem.

Problém je, že také zástupci seriózních energetických společností využívají k oslovování zákazníků obchodních zástupců pracujících v terénu. „Všechny schůzky, které naši zprostředkovatelé v terénu absolvují, jsou předem domluvené. Většina z nich je dohodnutá telefonicky naším call centrem, ale máme i případy, kdy si potenciální zákazník sjedná schůzku z vlastní iniciativy, například přes web,“ říká Vladimír Vácha, mluvčí společnosti E.ON.

Jenže také podvodní prodejci se snaží vystupovat podobným způsobem a nejdříve majitele firem kontaktují telefonicky. K živnostníkům se pak dostávají často pod lživou záminkou. „Často se například představují jako zástupci vašeho stávajícího dodavatele energií, distributora nebo Energetického regulačního úřadu,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Poškozený je zákazník i energetická společnost

Podomní obchodník se také často vydává za zástupce stávajícího dodavatele, který přišel nabídnout slevu a výhodnější podmínky. „Smlouva, kterou ale mezi dveřmi podepisujete, může být ve skutečnosti přechod k jinému poskytovateli. S takovým přístupem se většinou vážou i nevýhodné ceny a vysoké poplatky za předčasné odstoupení od smlouvy,“ dodává Tomáš Panáček, obudsman sdružení Licit.cz.

„Jednoznačně nás aktivity podomních prodejců, a to nejen elektřiny, ale i zemního plynu, poškozují. Nejhorší na praktikách podomních prodejců je ale samozřejmě to, že vše odnáší koncový zákazník, který se dostává do pasti a stává se jejich rukojmím. Řešení těchto případů pak není vůbec snadné, ani příjemné,“ říká Rudolf Uzlík, vedoucí Správy portfolia HZ ve společnosti E.ON, kam spadá i péče o malé a střední podniky.

Pokud živnostníci a malé firmy podepíší smlouvu s podomním prodejcem, dostávají se do ještě svízelnější situace, než například senioři, kteří se stávají nejčastějšími obětmi těchto podvodů. „Z legislativy u zákazníků kategorie maloodběratelů – malých a středních podnikatelů – vychází, že u těchto subjektů nelze odstoupit od uzavřených smluv, tedy pokud jednou podnikatel uzavře s podomním prodejcem smlouvu, nelze od ní odstoupit,“ varuje Rudolf Uzlík.

To potvrzuje také energetická společnost ČEZ. „Zákonná ochrana, které dle platných právních předpisů požívají spotřebitelé, se vztahuje na fyzické osoby-spotřebitele, nikoliv tedy na fyzické osoby při podnikatelské činnosti,“ podotýká mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

„Těmto zákazníkům tedy ani nejsme schopni pomoci, pokud nám volají, že naletěli a chtějí své rozhodnutí vzít zpět. To u domácností lze. Obezřetnost je tak právě u malých a středních podnikatelů či podniků na místě ještě ve větší míře, než je tomu u domácností,“ zdůrazňuje Rudolf Uzlík.

Jak mohou živnostníci rozpoznat, že se na ně neobrací skutečně autorizovaný zástupce energetické společnosti? „Totožnost našeho pracovníka si mohou ověřit na bezplatné zákaznické lince ČEZ 800 810 820 nebo na bezplatné kontaktní lince ČEZ Distribuce 800 850 860 , a to pomocí osobního čísla, které je uvedeno na identifikační kartě, kterou musí mít každý zaměstnanec Skupiny ČEZ u sebe,“ vysvětluje Roman Gazdík.

Solidní firmy nepoužívají v terénu hotovost

„Naši pracovníci nemají právo nakládat s hotovými penězi. To znamená, že žádné peníze v hotovosti na místě nevybíráme, ani nevracíme přeplatky. Veškeré transakce provádíme buď písemně nebo převodem na účet. S hotovými penězi naši zaměstnanci do domácností nechodí,“ dodává mluvčí ČEZ.

Někdy však k uzavření smlouvy dojde, aniž by o tom zákazník věděl. Podle zákona totiž není nutné, aby smlouva o dodávkách energií byla uzavřena písemně. Proto nepoctivým firmám stačí, aby jim nový zákazník potvrdil zájem během nahrávaného telefonátu. Okamžik sjednání smlouvy nemusí ani postřehnout, společnost je ale díky záznamu hovoru schopná prokázat, že smlouva byla uzavřena.

„Nejlepším řešením je proto nic po telefonu neslibovat a hovor odmítnout. Uzavření smlouvy po telefonátu je však mnohdy doprovázeno následným zasláním poučení pro spotřebitele. V tomto případě je vhodné vždy reagovat písemně tak, že k žádnému uzavření smlouvy po telefonu nedošlo a že je zákazník neakceptuje,“ doporučuje Tomáš Panáček.

Dalibor Dostál

Doporučujeme