Potřebujete rychle palivo do soukromého letadla? Požádejte kurýra

25. 5. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kurýrů přepravujících zásilky po velkých městech je stále více. Ti v oděvu s logem Dodo zvládají být i osobními asistenty

Pomoci lidem s vyřízením záležitostí, na které nemají čas nebo jich momentálně nejsou fyzicky schopni. To byla hlavní myšlenka, se kterou vznikl logistický startup Dodo. 

„Náš kurýr například vyzvedne léky v lékárně a poté je dopraví do bytu nemocného, doveze do práce notebook, který si dotyčná osoba v ranním spěchu odložila v předsíni, nebo doručí klíče od bytu zapomnětlivým dětem. Případně také zařídí opravu rozbitého mobilního telefonu, vyzvedne oděv z čistírny, dopraví květiny milované osobě a přiveze jídlo z oblíbené restaurace,“ vypočítává šéf společnosti Michal Menšík.

Projekt Menšík odkoupil v říjnu 2016 od investiční skupiny KKCG. V současnosti již plně zapadl do jeho dalších aktivit v oblasti e-commerce, kde poskytuje služby pro mnoho významných subjektů.

Večer alkohol, ráno acylpyrin

Část lidí, která využívá služby této firmy, má někdy opravdu netradiční požadavky. „Už jsme doručovali mnoho erotických pomůcek, třeba i prostředek pro zabránění početí po sexuálním styku,“ říká Menšík.

Vzpomíná také na žádost o expresní dodávku leteckého paliva do klientova soukromého letadla. „Vše jsme samozřejmě ke spokojenosti zákazníka zařídili,“ říká s hrdostí. Obvykle jsou kurýři schopni dopravit požadovanou věc na určenou adresu ve lhůtě pouhých několika desítek minut, což se samozřejmě cení.

Elektromobily zatím ne. „V průměru dnes naše vozidla ujedou dvě stovky kilometrů,
a to elektromobily zatím neumějí,“ říká Michal Menčík, CEO DoDo.

Napilno mívají také na Nový rok, zpravidla dopoledne následující po bujaré silvestrovské oslavě. „Na jednu adresu jsme večer vezli zásobu alkoholických nápojů a druhý den zase šumivý acylpyrin a další potřeby sloužící k léčbě kocoviny,“ vypočítává. Tohle všechno navíc z velké části zajišťují pěšáci, tedy kurýři, kteří se po městě pohybují pomocí prostředků hromadné dopravy.

Cena za individuální služby není pevně stanovená. „Pokud se zákazník spojí s naším dispečerem, ten mu vždy sdělí, kolik bude taková zásilka stát. Platit se může jak v hotovosti, tak i prostřednictvím platebního terminálu. Ten mají u sebe i všichni pěší kurýři. Většina komunikace mezi zákazníky a dispečinkem probíhá prostřednictvím služby Messenger na Facebooku, další možností jsou samozřejmě telefonáty či SMS. Za doručení nějaké běžně velké zásilky po Praze se v průměru platí kolem 160 korun.

Šetří nervy

Vedení společnosti si vede poměrně přesnou statistiku toho, o jaké služby je zájem. „Za rok fungování služby jsme například vystáli více než 3500 front na dárky, dovezli kolem 1000 párů obuvi, přes 400 kusů nových knih a několik stovek bytových doplňků. Naši kurýři přitom nachodili přes 4000 kilometrů,“ vypočítává Menšík.

Jako perspektivní nový obor vidí například spolupráci s e-shopy, které prodávají oblečení či obuv. „Už máme za sebou pilotní projekt, v rámci kterého si zákazníci mohli nechat z obchodu přivézt daný kus oděvu či pár bot ve více velikostech. Doma si pak v klidu vyzkoušeli, jaká velikost je ta správná. Nepotřebné exempláře pak kurýr zase odnese zpátky obchodníkovi,“ vysvětluje manažer princip této služby. 

Výhodou je, že část ceny dopravy hradí i onen prodejce. Uvažuje také o dalších formách osobní asistence. Kromě jiných třeba těch, které souvisejí s provozem osobního auta. „Můžeme nabídnout odvoz vozu na pravidelnou servisní prohlídku, zařídit výměnu letních pneumatik za zimní a naopak nebo třeba absolvovat technickou prohlídku,“ vypočítává. 

Rádi by rozšířili svoji pomoc i do dalších sfér, které lidi stojí čas i nervy. Například s agendou na různých úřadech. „Jenže pokud bychom zahrnuli do ceny i čas, který tam musí kurýr strávit, byla by tato cena zřejmě pro velkou část zájemců obtížně akceptovatelná,“ uvádí příklad.

Samozřejmě že ne všechno lze přenést v batohu při pěších cestách. Proto firma stále navyšuje počet svých vozidel. Současný počet již přesáhl padesátku. „V současnosti využíváme Škodu Citigo či malé dodávky Fiat. Mají ekologický pohon na stlačený zemní plyn. Potřebovali bychom jich ještě více, máme je objednané, ale bohužel dodací lhůty jsou v současnosti velmi dlouhé,“ stěžuje si. 

Letos si navíc firemní „uniformy“ poprvé obléknou také kurýři, kteří se budou pohybovat na bicyklech nebo na skútrech. 

Na podnosu 

Růst poptávky po těchto službách však mají především na svědomí klienti z řad firem. „Z hlediska rentability jsme se museli na tento segment daleko více zaměřit a ukazuje se to jako správná volba. Poptávka po doručovacích službách v posledních letech obrovsky narostla, a rozhodně ještě nejsme na vrcholu,“ je přesvědčen Michal Menšík.

S mnoha významnými firmami již má DoDo navázanou stálou spolupráci. „Například zákazníkům dopravujeme pokrmy, které si objednali v restauracích KFC. „Pokud si zavoláte s objednávkou, nejpozději za osmnáct minut si už na jejich smaženém kuřeti budete pochutnávat,“ chlubí se šéf.

Oblast dopravy jídel je podle něho také velmi nosným a rostoucím segmentem. Již nyní dopravují do kanceláří také obědy, které uvařili kuchaři ze sítě Ambiente nebo produkty Bageterie Boulevard.

Kurýři také dopravují na místo určení zboží, které si zákazníci koupili v e-shopu Mall.cz. Podobně rovněž výrobky prodávané v Datartu i jinde.

Aktuálně působí v Praze, Plzni a Brně. „Ještě letos ale spustíme naši službu i v Ostravě a hlavně chystáme rozšíření do zahraničí,“ prezentuje Menšík své záměry. V první fázi to bude Slovensko a Polsko, následovat by měly další okolní státy, například Maďarsko. V první fázi nabídne služby firemním zákazníkům. Jakmile ale v nových působištích díky tomu vznikne dostatečná infrastruktura, začne tam společnost nabízet i stejný koncept asistenčních služeb jako v České republice.

Pěšky, na bicyklech, autem

Vloni DoDo odbavilo přes sto tisíc objednávek. Zásilky doručuje 180 kurýrů. Jejich padesát vozidel najelo 3,5 milionu kilometrů za rok. K zákazníkům se dostalo kromě jiných věcí i 65 tisíc obědů. Zatím působí v Praze, Plzni a Brně, letos zahájí činnost také v Ostravě a v zahraničí.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Radek Pecák.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek