Práce všeho druhu. Ferda v Praze spojil spolehlivé řemeslníky

Klíčové je podle zakladatele služby Marka Liby nejen kvalitní odvedení práce, ale také komunikace se zákazníkem a dochvilnost. Právě kombinace všech těchto vlastností se podle něj hledá jen obtížně.



Chybějící služba, na jejímž počátku byl silný životní zvrat. Tak vznikla komunita řemeslníků Ferda. U jejího zrodu stál Marek Liba. „Jsem vyučený soustružník, nikdy jsem však tuto profesi jako zaměstnání nedělal. Manuální práce mně bavila, nicméně po škole jsem přemýšlel jinak a jako mnoho mladých jsem ani já neplánoval špinit si ruce prací,“ popisuje Marek Liba své pracovní začátky.

Vystřídal více zaměstnání a později začal pracovat v ubytovacích službách. „Pronajímal jsem nejprve lůžka v bytě, kde jsem bydlel a pak jsem postupně začal pronajímat i několik bytů. Byla to především práce s lidmi a to mě bavilo. Firma fungovala velice dobře, ale přišlo něco, co všechno změnilo,“ vzpomíná Marek Liba.

Pád na dno

Dohnaly ho problémy s hazardem, které začaly několik let předtím poměrně nenápadně. „První větší peníze určené na koupi staršího auta jsem nasypal do hracích automatů. Od té doby jsem hrál příležitostně podle dostatku financí, ale nikdy tak, abych se dostal do existenčních problémů. Ale to se změnilo v době, kdy jsem provozoval pronájmy bytů. Vše fungovalo dobře, moc práce jsem neměl, měl jsem dost volného času i peněz a začal jsem více navštěvovat herny a kasina,“ říká Marek Liba.

I když měl s automaty několikaletou zkušenost, nebyl vůči závislosti imunní. „Tentokrát mě to stáhlo až na dno, všechno úsilí několika let a dobře fungující a prosperující podnikání přišlo vniveč. Zničil jsem vybudovanou firmu, dlužil jsem mnoho peněz a ztratil jsem důvěru mnoha lidí. V té době jsem chtěl s životem skončit, ale věřím, že to byl Bůh, kdo mě od toho uchránil a dal mě naději na nový začátek a později mně také vysvobodil z gamblerství,“ popisuje Marek Liba.

Po několika letech bloudění životem začal přemýšlet o tom, že by pracoval manuálně. „Věřil jsem totiž, že úspěch musím postavit na tom, co mě baví a v čem jsem dobrý. Také jsem už ale nepřemýšlel jako dříve a hledal jsem obor, který bude výhodný nejen pro mě, ale také bude mít ve společnosti smysl a přinese užitek. Tak to byly ty důvody, proč jsem se pustil právě do komunity řemesel,“ líčí Marek Liba cestu k svému současnému podnikání.

Od hodinového manžela k Ferdovi

A tak někdy v roce 2012 začal pracovat jako hodinový manžel, dělat drobné řemeslné práce v domácnostech. Zároveň již začal přemýšlet o vytvoření komunity spolehlivých řemeslníků, vyhledávat je a pracovat na propagaci.

Marek Liba, komunita řemeslníků Ferda. Foto: Ferda„Na začátku jsem byl nadšený a byl jsem plný síly, těžší je pak vydržet a stále pokračovat dopředu, dělat ty stejné věci každý den, přesto, že dlouho nejsou vidět výsledky. Obzvlášť těžké bylo hledání řemeslníků,“ zmiňuje Marek Liba. To je podle něj ostatně náročné stále, i když roky praxe mu v tom pomohly. „Dříve to bylo pro mne těžší, neměl jsem zkušenosti a vybral jsem mnoho špatných řemeslníků, kteří naše jméno poškodili. Náprava pak trvá mnohem déle,“ popisuje Marek Liba úskalí podobné služby.

I když si nevede statistiky zákazníků, práce v domácnosti podle něj využívají většinou ženy, svobodné nebo rozvedené, nebo starší lidé, kteří jsou sice šikovní, ale danou práci už kvůli věku nezvládnou. A také tělesně postižení. „Pokud jsou zákazníky muži, tak proto, že jsou dobří v něčem jiném a raději požadovanou práci přenechají profesionálům. Nebo zruční nejsou a proto raději zaplatí. Děláme ale také pro firmy a instituce,“ pokračuje Marek Liba.

Konkurenci pro Ferdu představují jak drobní řemeslníci, tak větší firmy. Snaží se od nich odlišit principy, na nichž komunitu založil. „Největší důraz je na kvalitu ve všech ohledech, To znamená kvalita v práci, kvalita v komunikaci, v odpovědnosti, v přístupu k zákazníkům a tak dále,“ podotýká Marek Liba. V současnosti ve skupině spolupracuje zhruba šestnáct řemeslníků, všichni působí samostatně na svou vlastní odpovědnost.

Dobrá práce nestačí

Právě na komunikaci se zákazníky klade Marek Liba velký důraz. „Pokud například řemeslník pracuje dobře, ale nepřijde nikdy přesně podle domluvy, znehodnotí tím svoji dobrou práci,“ upozorňuje Marek Liba. Proto se snaží stále zlepšovat sbírání zpětné vazby od zákazníků. Pokud je čas, snaží se je obvolávat a zjišťovat, zda byli spokojení, v budoucnu chce o tuto funkci rozšířit nový web komunity. Zatím největší problém má s hledáním spolehlivých řemeslníků pro opravy elektrospotřebičů, bílé techniky, praček, ledniček, ale i truhlářů nebo sklenářů.

I při nedostatku řemeslníků na trhu a množství poptávek se Ferda snaží vyřizovat objednávky v rozumné době. „Snažíme se vyhovět zákazníkům, jak to jde. Většinou nemáme jen jednoho pracovníka na jeden obor, takže termínově můžeme zákazníkům vyjít vstříc. Důležité je, že naprostá většina poptávek není pohotovostní, to znamená, že zákazníci nepožadují okamžitý výjezd a termín je možné dohodnout,“ doplňuje Marek Liba.

Podle možností se snaží řešit i akutní výjezdy, ale ty jsou vždy limitované dostupností konkrétních řemeslníků. „Snažíme se to řešit lidsky, pružně podle situace a udělat maximum, abychom zákazníkovi pomohli,“ konstatuje Marek Liba.

Moderní technologie se podle něj v budoucnu promítnou spíše do servisu pro zákazníky než do samotného řemesla. „Budou důležité pro to, jak získat zákazníka, jak si ho udržet, včetně zpětné vazby bez toho, abychom ho zbytečně příliš otravovali. Informační technologie mohou být důležité pro rychlost a jednoduchost objednání služby, rychlost placení, rychlost vyřízení problémů a podobně. Ale základní a hlavní požadavky zákazníků budou stále stejné,“ uzavírá Marek Liba.

Dalibor Dostál

Stručně o komunitě řemeslníků Ferda

Přibližně šestnáctičlenná komunita řemeslníků Ferda se zaměřuje na různé práce, od hodinového manžela, přes úklid, montáž nábytku, pokládání podlah, opravy elektrospotřebičů, obkladačské i malířské práce, renovaci oken až po vytváření aplikací a další činnosti.

 

• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme