Před dvěma lety propadl výrobkům z kůže, s bratrem založil firmu

Ruční výroba si nachází stále více zákazníků. Do budoucna chtějí Dalibor Kníže a Daniel Knedla oslovit prostřednictvím internetu také potenciální zájemce v zahraničí.



I když sám neměl se zpracováním kůže větší zkušenosti, rozhodl se Dalibor Kníže přede dvěma roky začít podnikat právě v tomto oboru. Firmu založil se svým bratrem Danielem Knedlou, který už v odvětví působil. „V té době měl Dan už zhruba deset let zkušeností s prací s kůží. Před dvěma lety jsme se rozhodli přijít na trh s koženými výrobky, které by měly především elegantní a funkční design, zároveň však svým vzhledem umocnily osobnost jejich majitele,“ vzpomíná Dalibor Kníže.

Ruční práci se však oba věnovali již od dětství. „Od základní školy jsme s bratrem navštěvovali řemeslné a modelářské kroužky, díky nimž jsme si vypěstovali manuální zručnost. Dan se k práci s kůží dostal díky práci pro skaut již před lety, já jsem se o ni začal více zajímat právě před dvěma lety,“ pokračuje Dalibor Kníže.

Menší zkušenosti s řemeslem přitom nepovažuje za hendikep. „Stejně jako u jakékoliv jiné jemné manuální práce i zde platí, že nejvíce se toho člověk naučí tím, že se samotným materiálem pracuje, ale hlavně pokud má touhu se učit nové věci. S každým výrobkem tak můžete sledovat posun v přesnosti. A platí jak pro truhláře, tak pro brašnáře,“ konstatuje Dalibor Kníže.

Výrobek na dlouhá léta

I když první zkušenosti s podnikáním sbírali, když vypomáhali v rodinné firmě, pustit se do vlastního podniku byla pro oba bratry ohromná výzva. „Velmi brzy jsme si uvědomili, že pro samotné fungování nebude stačit jen vyrábět krásné věci, ale že musíme věnovat hodně času a úsilí i těm činnostem, u kterých člověk nevidí výsledek v podobě kožené peněženky nebo pásku. To je podle mě náročné pro každého řemeslníka,“ popisuje Dalibor Kníže.

Daniel KnedlaV době, kdy se velká část firem snaží uměle zvyšovat obrat prodeje snižováním životnosti svých výrobků, rozhodli se jít oba bratři opačnou cestou. „Chtěli jsme se především věnovat práci, která má pro lidi trvalou hodnotu. Pamatuji si dědovy Primky, které nosil každý den, bez výjimky. Když jsem je před pár lety objevil, byl na nich pořád ten samý kožený řemínek, který na nich byl i v době, kdy mi bylo pět let,“ zmiňuje Dalibor Kníže.

„A stejně tak chceme lidem přinést módní doplňky, které i za deset, patnáct let budou ve špičkovém stavu a bude na nich vidět příběh jejich majitele. V tom je právě kůže skvělá a jen málokterý materiál se jí v tomto směru vyrovná,“ doplňuje Dalibor Kníže.

Jako pro každou firmu, jejíž sortiment je založený na ruční výrobě, je i pro společnost Dalibora Knížete a Daniela Knedly výzvou konkurovat na trhu produkci pocházející ze strojní výroby.

Čím se jejich výrobky liší od konkurence? „Hlavním rozdílem je především ruční šití. Tím se sice chlubí mnoho našich i zahraničních výrobců, ale druhým dechem dodávají ‚ruční šití na šicím stroji‘. My používáme pro naše výrobky ruční šití tradičním sedlářským stehem, se kterým se strojové šití nemůže svou kvalitou a pevností zdaleka rovnat. Ruční sedlářský steh není téměř možné i náročným užíváním rozpárat,“ zdůrazňuje Dalibor Kníže.

Druhým rozdílem je ruční barvení samotné kůže. Firma Kníže & Knedla používá techniky patinace, tedy ruční barvení a stínování. „Díky nim jsme schopni dosáhnout takových odstínů a barevných efektů, které v masové výrobě dosáhnout nelze. Napodobit na kůži západ slunce, polární záři nebo palisandrové dřevo stroj zkrátka nedokáže. Každý z našich výrobků je tak nezaměnitelný originál,“ podotýká Dalibor Kníže.

Každý výrobek měsíce testovali

Když své podnikání rozjížděli, byla pro oba bratry obtížná hlavně výroba funkčních prototypů. „Každou peněženku několik měsíců testujeme v běžném provozu, abychom zjistili, kde je potřeba pár milimetrů přidat a kde ubrat. Samozřejmě se nám stává, že co funguje v počítači nebo na papíře už tolik není funkční v momentě, kdy to ušijeme z kůže,“ popisuje Dalibor Kníže.

Dalibor KnížeNa českém trhu, který je citlivý na cenu, není mnohdy snadné prorazit s kvalitnějším, ale zákonitě dražším zbožím. „Samozřejmě nám lidé říkají: vy jste drazí, kožená peněženka v obchodě stojí přeci pětistovku. Nicméně čím dál tím více si lidé uvědomují, že za takovou peněženku neplatí nejen samotnými penězi, ale i časem, který musí investovat do jejího shánění. Roste tak počet lidí, kteří zjišťují, že koupit kvalitní peněženku jednou za 5 až 10 let je ekonomicky výhodnější než co půl roku shánět novou levnou z čínské továrny,“ zmiňuje Dalibor Kníže.

Svoje výrobky prodává firma přes e-shop, kde zároveň hned vidí, o které produkty je největší zájem. V současnosti jsou mezi zákazníky nejoblíbenější hlavně kožené opasky. „Používáme na ně hodně silnou kůži z nejlepší části usně, takže opravdu nejsou zbožím, které je spotřební. Velký zájem je i o opasky ručně obšívané. Postupně zavádíme nové modely peněženek, takže růst vidíme i v této kategorii,“ popisuje Dalibor Kníže.

Do budoucna se chce firma více zaměřit především na dámský sortiment, jako jsou opasky, peněženky, kabelky, psaníčka. „Dámy se mohou těšit na parádní barevné sety. Už se nemůžeme dočkat, až naše barevné opasky uvidíme v kombinaci s letními šaty,“ plánuje podnikatel. Díky prodeji přes internet se společnost chystá oslovit také zahraniční zákazníky s větší kupní silou. Expanzi na další trhy chystá v letošním roce.

I když se firma zabývá tradiční ruční výrobou, neznamená to, že nemusí sledovat módní trendy. Právě naopak. „Počítáme, že se budou hodně zmenšovat všechny výrobky. Časem budou zrušeny hotové peníze, takže nebude nutné s sebou nosit velkou peněženku. Lidé budou stále více používat elektroniku pro zaznamenání poznámek, takže nebudou potřebovat ani pouzdro na své zápisníky. To jsou samozřejmě výzvy, kterým čelíme. Módní doplňky už se i v současně době dělají ‚smart‘, i u naší výroby v tomto vidíme potenciál,“ konstatuje Dalibor Kníže.

Do budoucna přidají boty

ffDo svého sortimentu chce firma v průběhu následujících pěti let zařadit i obuv. „Tu budou lidé naštěstí potřebovat nehledě na to, v jak moc digitálním světě se budeme nacházet,“ směje se Dalibor Kníže.

Přes veškerou modernizaci, automatizaci a robotizaci výroby bude konkurence v oblasti rukodělné výroby spíše narůstat. „Všímáme si, že přibývá v oboru kolegů, kteří se věnují právě ručnímu šití kožených doplňků. Je to určitě díky rostoucí poptávce ze strany českých zákazníků. To je naprosto skvělé, že roste počet lidí, kteří se obracejí k lokálním producentům a jsou ochotní si za kvalitní práci připlatit,“ oceňuje Dalibor Kníže.

S podmínkami pro podnikání v České republice jsou oba bratři celkem spokojení. „V našem oboru jsou podmínky poměrně příjemné, obuvnictví a brašnářství zde má tradici a jsme rádi, že mnoho nástrojů a dodavatelů je k mání právě u nás. Samozřejmě na nás trochu dopadla administrativa spojená s EET. V našem případě, kdy všechny platby řešíme bezhotovostně, je trochu nadbytečné, nicméně není to něco, kvůli čemu bychom museli zavřít krám,“ uzavírá Dalibor Kníže.

Dalibor Dostál

Doporučujeme