Přetahování lidí způsobuje firmám nečekané potíže, přicházejí o zkušené zaměstnance

Ani získání nových zaměstnanců na současném napjatém trhu práce nemusí být pro společnost výhrou. Vyšší platy nováčků mohou totiž ve firmě způsobit napětí a odchody stávajících pracovníků.

„Setkali jsme se již se situací, kdy se v několika společnostech kvůli vyšším nástupním mzdám nových zaměstnanců rozhodlo více stávajících pracovníků odejít. Byli to lidé s roční až dvouletou praxí v dané firmě,” zdůrazňuje Ladislav Kučera, ředitel personálněporadenské společnosti Hays pro ČR a Rumunsko.

V současnosti, kdy se nezaměstnanost pohybuje na rekordně nízkých úrovních, se totiž firmy snaží získat pracovníky i za cenu výrazného zvýšení mzdy a přetahování zaměstnanců. Pokud však informace o příjmech nových posil, které jsou vyšší, než je ve firmě zvykem, prosáknou mezi dosavadní pracovníky, vyvolá to napětí.

Odchody zkušených pracovníků a tlak na růst mezd ve společnosti. Takové důsledky může vyvolat příchod „nováčků“, které k sobě firmy přetáhnou za vyšší plat.



„Dozvěděli jsme se platy nových zaměstnanců, které byly výrazně vyšší než naše. Začali jsme to řešit s vedením,“ říká pracovník velkého penzionu, který si nepřál být jmenován. Kromě odchodů se také může zvýšit tlak zaměstnanců na růst mezd. „V praxi to vypadá tak, že si stávající zaměstnanci rozešlou životopisy, projdou výběrovým řízením a pak s konkrétní nabídkou jiné firmy přijdou za zaměstnavatelem, kde si na jejím základě nechají mzdu dorovnat nebo odejdou,“ popisuje manažerka personální agentury Advantage Consulting Denisa Janatová.

Vedení společností se proto snaží těmto situacím předejít, protože odchody zkušených zaměstnanců představují ztrátu znalostí a zkušeností. „Mnoho firem si pro uplynulý rok dávalo za cíl dorovnání mezd stávajících zaměstnanců,“ dodává Kučera.

Zmíněná praxe ale není jediným problémem, který vytváří rozžhavený pracovní trh. „V některých regionech už můžeme hovořit o turistice za náborovým příspěvkem. Lidé zůstanou po dobu tří měsíců, dají si vyplatit náborový bonus a odejdou,“ upozorňuje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Náborový příspěvek za nastoupení do práce nabízejí společnosti, aby přilákaly nové uchazeče.

Firmy bojují o zaměstnance, protože loni klesla nezaměstnanost na nejnižší úroveň od poloviny devadesátých let. Počet volných míst i v prosinci přesahoval 324 tisíc, zatímco uchazečů o práci bylo zhruba 231,5 tisíce. Oproti minulosti se tak situace výrazně změnila. „Přímé oslovení se používalo výhradně na posty top managementu, kde se jedná o strategické pozice. V posledním roce a půl se potýkáme s nedostatkem pracovních sil napříč obory a manažerskými úrovněmi,“ uvádí k přetahování Marek Strieborný, obchodní ředitel Axial Personnel Agency.

Převzato z portálu e15.cz. Autor článku: Vladan Gallistl.

• Oblasti podnikání: Služby | Vzdělávání, lidské zdroje

Doporučujeme