Prodej firmy: Zájemců je patnáct na jednu, prodá se menšina. Proč?

Prodej firmy je složitý proces, který se může táhnout několik měsíců i let. Podle statistik shromážděných magazínem Forbes ho úspěšně dokončí jen asi čtvrtina podniků, přestože zájemci o koupi nechybějí.



Polovina prodejů skončí podle magazínu už během takzvané předinvestiční prověrky. V čem tedy majitelé firem nejvíce chybují?

Budování úspěšného byznysu – to jsou léta dřiny, odříkání a pevná pracovní morálka. V životě všech podnikatelů ale přijde den, kdy musejí svůj podnik předat do rukou někoho jiného. Výhodu mají ti, kteří si mohou svého nástupce svobodně vybrat. Týká se to zejména rodinných firem, kde chtějí potomci zakladatelů pokračovat v rodinné tradici. Mnoho majitelů je ale nuceno svou společnost prodat do cizích rukou.

Prodej firmy ovšem není jednoduchou záležitostí. „Může se táhnout mnoho let a nikde není zaručeno, že dospěje ke zdárnému konci,“ připomíná Forbes.

Prodá se jen čtvrtina

Podle průzkumů, jejichž data magazín shromáždil, se k dokončení procesu prodeje propracuje pouze 20 až 30 procent prodávaných firem. A to přesto, že na každou prodávanou firmu připadá podle společnosti Benchmark International až 15 potenciálních zájemců. Data vycházejí z čísel posbíraných z celého světa.

Jakých chyb by se tedy měli majitelé při prodeji své firmy vyvarovat a jak by měli postupovat?

Ať vám nechybí plán

Prodat firmu vyžaduje specifické znalosti a pečlivé, dlouhodobé plánování. Právě absence strategického plánu prodeje bývá kamenem úrazu. Podle zmíněných dat zveřejněných časopisem Forbes nemá svůj plán pro předání byznysu sepsáno až 88 procent podnikatelů. Více než polovina se plánovanému prodeji dokonce předem nevěnuje vůbec.

„Majitelé firem se někdy mylně domnívají, že žádný plán nepotřebují, protože zkrátka nijak nemohou naplánovat, kdy se objeví ta správná příležitost. Zájemce o koupi si však absenci plánu na vaší straně může vyložit jako nedostatečnou připravenost či laxnost. Plánováním mu naopak ukážete, že jde o uvážené rozhodnutí a prodej myslíte vážně,“ upozorňuje zakladatel sdružení JK Invest Partner Jiří Jemelka.

Při plánování prodeje je důležité připravit se předem na všechny jeho náležitosti, především takzvanou předinvestiční prověrku. Právě v této fázi podle společnosti Benchmark International ztroskotá asi polovina prodejů firem.

Pomůže rada odborníka?

Majitelé firem se k prodeji vlastního byznysu dostanou jednou, nejvýše dvakrát za život. Přesto se drtivá většina domnívá, že si se složitým procesem poradí sami.

Podle magazínu Forbes se až 80 procent podnikatelů pokouší prodat svou firmu, aniž by si nechali poradit od odborníka. Poradci specializující se na oblast prodeje a nákupu firem přitom mohou díky svému jedinečnému know-how celý proces významně urychlit, pomoci s potřebnými analýzami a audity, hned zpočátku odhalit možná úskalí a v neposlední řadě též pomoci k prodeji za vyšší částku,“ tvrdí Jemelka.

Jedním z častých problémů totiž bývá i to, že majitelé firem nedokážou svůj byznys adekvátně ohodnotit. Jinými slovy: neumějí odhadnout, jakou má jejich podnik reálnou cenu. Někdy částku „přestřelí“, jindy se zase se zbytečně ochuzují o zisk z prodeje.

Další úskalí

Přestože máte dokonalý plán, umíte reálně stanovit cenu, případně se poradíte s odborníky, čeká na vás ještě poslední úskalí. I když majitelé firmy vloží osud své firmy do rukou specialistů, často se mylně domnívají, že si mohou dát nohy na stůl a tiše čekat na přísun lukrativních nabídek.

Ačkoli prodej firmy není totéž co prodej služeb nebo zboží, v něčem se neliší: i při prodeji byznysu musíte myslet na „marketing“. Důležité je, aby majitelé firem dále vyvíjeli aktivitu, oslovovali kontakty, sami hledali zájemce.

„Přestože vám spolupráce s odborníky na prodej firem může přinést řadu výhod, nesmíte zapomínat na důležitou věc: vy sami znáte svůj podnik nejlépe ze všech. Znáte jeho silné stránky i slabiny. Během jednání se zájemci tudíž musíte být právě vy osobně těmi, kdo jim zodpoví co nejvíce otázek,“ připomíná Jiří Jemelka.

„Ukažte jim, co pro vás vaše firma znamenala, ukažte jim, že jste ji založili a vedli s vášní a se stejnou vášní ji prodáváte. Snažte se je ‚nakazit‘ zápalem pro váš byznys. Výrazně tím zvýšíte šanci, že i po předání ‚klíčů‘ novému majiteli bude váš byznys dál úspěšný,“ uzavírá zástupce JK Invest Partner.

S využitím tiskové zprávy JK Invest Partner

• Témata: Konkurenceschopnost

Doporučujeme