Řecká vláda chystá obnovu autobusů a trolejbusů pro Athény a Soluň

Sdělovací prostředky avizují rozsáhlou obnovu autobusového vozového parku v Athénách a Soluni. Ministerstvo infrastruktury a dopravy chystá tendr na 750 autobusů a dalších 92 autobusů pro Athény chce zakoupit metropolitní správce MHD. Podle informací z počátku r. 2019 by mělo k vypsání veřejné soutěže dojít v 1. pololetí letošního roku.



Metropolitním správcem athénské MHD, která zahrnuje autobusy, trolejbusy, metro, tramvaj a příměstský vlak, je koncern OASA (Athens Urban Transport Organisation). Na silniční dopravu (autobusy a trolejbusy) dohlíží jeho dceřiná společnost OSY a na kolejovou (tramvaj a metro) STASY. Zatímco kolejová doprava se rozšiřuje a modernizuje a moderní jsou i trolejbusy, autobusy stárnou. Jejich průměrný věk dosahuje 14 let a většina dávno překročila hranici životnosti.

Ve druhém největším městě Řecka Soluni/Thessaloniki, kde spravuje městskou dopravu organizace OASTh (Organisation of Urban Transportation of Thessaloniki), je sice vozový park autobusů novější, přesto ale zastaralý a amortizovaný.

Rok 2019 by měl přinést změnu. Sdělovací prostředky již nějakou dobu avizují přípravy na „nákup století“. Jedná se o obří zakázku na 750 moderních autobusů splňujících emisní normu EURO 6 s vybavením pro telematiku a elektronické jízdenky. Nemá jít výhradně o autobusy jednoho typu ale konkrétně o:

  • 320 elektrobusů a trolejbusů,
  • 330 plynových CNG autobusů,
  • 100 dieselových kloubových autobusů.

Hlavní město si z toho nárokuje 400 autobusů (170 elektro, 180 CNG a 50 diesel) a Soluň 350 vozidel (150 elektro, 150 CNG a 50 diesel).

Náklady akvizice se odhadují na 220 mil. eur (bez DPH) a budou pokryty z prostředků finančního rámce EU 2014–20 a z půjčky od EIB. Gestorem zakázky bude ministerstvo infrastruktury a dopravy, které vyhodnocuje výsledky veřejné diskuse o projektu „Nákup městských autobusů pro Athény a Soluň“, jež proběhla v roce 2018. Na jejich základě by měla být v 1. pololetí r. 2019 vypsána veřejná soutěž. Dodávka prvních vozidel má začít do 7 měsíců. Dodavatel se zřejmě bude muset zavázat k zajištění údržby po dobu 12 let a dodávce náhradních dílů na 15 let.

Prezident koncernu OASA Anastasios Tastanis na konferenci EcoMobility 2019 (Athény, 22. 1. 2019) potvrdil záměr radikálně obnovit vozový park athénských autobusů. Uvedl, že OASA chystá nákup dalších 92 moderních autobusů technologie EURO 6 (12 malých elektrobusů, 20 dieselových autobusů s délkou 12 metrů a 60 dieselových 18metrových kloubových), na které získal 30 mil. eur z operačního programu regionu Atika. Vyhláška veřejné soutěže se finalizuje – předpokládané technické parametry (v řečtině).

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Athénách (Řecko). Autoři: Milan Fischer, zástupce velvyslance, Jitka Chromcová, asistentka pro obchodní, ekonomickou a politickou agendu.

• Teritorium: Evropa | Řecko | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme