Ruské nebe se otevírá českým výrobkům

Jedním z významných odbytišť pro tuzemský letecký průmysl je Ruská federace. Vzájemná spolupráce v této oblasti se úspěšně rozvíjí.



Spolupráce s bývalým Sovětským svazem v leteckém sektoru začala již v roce 1935. V novodobé historii česko-ruských obchodních vztahů ji spojujeme zejména s malým dopravním letounem L-410 Turbolet. Devatenáctimístný stroj pro super krátkou runway se začal vyrábět před padesáti lety v Kunovicích jako stroj pro ruskou regionální přepravu, kde často musel překonávat extrémní přistávací, provozní i klimatické podmínky (+/- 50˚ C).

Na jeho výrobě se podílí téměř celý český letecký průmysl. V současné době je v Rusku v provozu přes dvě stě kusů těchto letadel. Společnost Aircraft Industries v loňském roce dodala do Ruska třináct z šestnácti vyrobených strojů, momentálně probíhají letové zkoušky modernizované verze s označením NG. Ruská federace je pro podnik jedním z nejvýznamnějších odběratelů. Zájem ruské strany o letouny L-410 dokládá rovněž zahájení montáže tohoto stroje pro domácí trh v uralském Jekatěrinburgu.

Spolupráce pomůže i na dalších trzích

Ve vzájemných česko-ruských obchodních vztazích je perspektivním odvětvím především regionální a letecká přeprava. V současné době obě strany uvažují o spolupráci na výrobě a vývoji nových typů letadel L-610, dalším možným projektem mohou být letouny kategorie ultralight. Největšími českými vývozci letadel a leteckých komponent do Ruska jsou společnosti Aircraft Industries, GE Aviation Czech, PBS Velká Bíteš, Mesit či Jihostroj.

Rusko je vnímáno jako významné odbytiště především díky své ambici zpřístupnit odlehlé regiony a posílit regionální spoje letecké dopravy. Dalším možným směrem je spolupráce na třetích trzích. Ruská federace cílí na silné pozice v leteckém sektoru Asie, zejména Čína a Indie představují zajímavou exportní destinaci i pro český letecký průmysl. Využít spolupráci s Ruskem lze i v dalších státech postsovětského prostoru.

Mezi hlavní cíle východní velmoci v oblasti leteckého průmyslu v současnosti patří výroba dopravních letounů střední velikosti a také vývoj a výroba leteckých motorů. Země se totiž po rozpadu Sovětského svazu snaží vrátit mezi leteckou elitu.

Na MAKS

Čeští letečtí výrobci se letos představí na ruském aerokosmickém salonu MAKS 2019, který proběhne v srpnu a je největší přehlídkou vzdušné techniky ve východní Evropě. Oficiální účast České republiky zajišťuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Souběžně s veletrhem se v rámci projektů na podporu ekonomické diplomacie ve spolupráci se ZÚ Moskva a MPO uskuteční prezentace potenciálu českého leteckého průmyslu v Rusku. Akce naváže na velmi úspěšnou oborovou konferenci „Češi umějí letadla od A do Z“ z loňského roku a nabídne firmám možnosti prohloubení obchodních kontaktů s jejich ruským partnery.

Český letecký průmysl má ve světě dobrý zvuk

Česká republika patří mezi několik málo zemí na světě, které umějí vyvinout a vyrobit letadlo tzv. „in house“. Je jedním z globálních premiantů ve výrobě leteckých motorů a na světové scéně patří ke špičce ve výrobě ultralightů. Domácí letecký průmysl má stoletou tradici, kopíruje historii Československého státu a letos jsou jeho produkty ve vzduchu už stoprvní rok. V oboru pracuje přes dvacet tisíc lidí, tuzemský letecký dodavatelský řetězec tvoří přes sto firem a jejich export roste devátým rokem v řadě. Česko je zároveň dobrou adresou pro zahraniční investice v leteckém průmyslu, světové špičky v oboru u nás mají výrobní a vývojová centra.


Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Veronika Jelínková, Oddělení východní Evropy a Střední Asie, odbor zahraničně-ekonomických politik I, MPO, ve spolupráci s A. Uljačenkovou.
Rubrika časopisu na euro.cz

• Teritorium: Asie | Rusko | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Letecký průmysl | Služby

Doporučujeme