S bazénovou chemií udělal pardubický Proxim díru do světa

9. 10. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Rodinná firma se dokázala prosadit v zahraničí, nejdříve prostřednictvím německého partnera, později samostatně. Důležité bylo najít prostor na trhu, který nebyl obsazený, ale také přežít divoká devadesátá léta.

Sídlo rodinné firmy Proxim. Foto: ProximKdyž v březnu roku 1992 zakládali čtyři společníci pardubickou firmu Proxim, mohli stavět vysokoškolském vzdělání v oboru chemie a dvacetileté praxi v chemickém výzkumu. „Naším cílem zakladatelů nebylo rychlé zbohatnutí, ale postupné budování dlouhodobě prosperující firmy v náročné oblasti podnikání-výrobě a distribuci chemických látek a přípravků,“ vzpomíná Jan Kroupa starší, jeden ze spoluzakladatelů a ředitel firmy.

„Náš původní podnikatelský záměr byl založen na kombinaci výzkumu a poradenství pro průmysl s chemickou výrobou. V té době však měly průmyslové podniky jiné starosti než financovat výzkum. Naopak podmínky pro proniknutí na trh s výrobky pro spotřebitelský trh byly velmi příznivé, protože většina z tradičních výrobců se potýkala se značnými privatizačními problémy. Takže jsme se plnou parou pustili do výroby,“ pokračuje Jan Kroupa.

Společnost začala s výrobou malospotřebitelských balení hnojiv, kterých byl tehdy na trhu nedostatek. V roce 1993 získala společnost první kancelář, přijala prvního zaměstnance a v pronajatých prostorách začala vyrábět. Prvních deset tun od ní tehdy odebraly dva nově vzniklé soukromé velkoobchody. V roce 1994 pak firma koupila areál v Rybitví, začala s jeho rekonstrukcí a zahájila distribuci chemikálií pro mlékárny a pivovary.

Další roky byly spojené nejenom s růstem podniku, ale také s potížemi, které způsobovalo neplacení faktur odběrateli. „Samozřejmě se nás tyto problémy velmi blízko dotýkaly, řada našich zákazníků skončila v konkurzu, o dost peněz jsme přišli, ale spíše díky velké dávce štěstí a dalších okolností jsme to ustáli,“ konstatuje Jan Kroupa.

Exportní trhák

V roce 2000 pak firma přidala další produkt – bazénovou chemii. „To jsme samozřejmě netušili, že se brzy stane naším nosným sortimentem,“ upozorňuje Jan Kroupa. Za několik let byla bazénová chemie pro podnik i vývozním artiklem. Po vstupu České republiky do Evropské unie v roce 2004 začal podnik s jejím vývozem do sedmi zemí EU na základě kontraktu s významnou německou firmou. V roce 2006 zahájila firma vlastní export nové řady bazénových přípravků do Německa a Rakouska.

„Museli jsme se začít více starat. Hlavně studovat legislativu jednotlivých zemí, učit se orientovat na jednotlivých trzích, hledat správné partnery. Dalo nám to ale více svobody v rozhodování a rozhodně tuto cestu preferujeme,“ porovnává Jan Kroupa vlastní vývoz s předchozí spoluprací s německým partnerem.

Jednatelé rodinné firmy Proxim (zleva) Jan Kroupa mladší a Jan Kroupa starší, který je zároveň ředitelem společnosti. Foto: ProximTo, že se bazénová chemie stala nejdůležitějším pilířem výroby Proximu, proměnilo také její zákazníky. Zatímco dříve to bylo jen několik prodejen nebo velkoobchodů, dnes je jejich složení výrazně pestřejší. „Našimi zákazníky jsou velkoobchody, bazénová centra, výrobci bazénové techniky, hotely a wellness provozy, e-shopy, ale i koneční spotřebitelé, protože provozujeme vlastní e-shop a prodejnu,“ popisuje Jan Kroupa.

Do oboru se výrazně promítá i legislativní tlak směřující ke snížení zátěže na životní prostředí. „Při úpravě vody v bazénech byla například dříve velmi populární modrá skalice, tu dnes již nelze pro tyto účely používat. Ale pokud chcete mít vodu v bazénu bez škodlivých bakterií a řas, bez použití chemie se zatím neobejdete,“ zmiňuje Jan Kroupa.

Některé technologie na úpravu vody podle něj sice deklarují, že chemikálie nepotřebují, ale při bližším pohledu je tomu jinak. „Jako příklad lze užít používání neškodné mořské soli, ze které však v přídavném zařízení vzniká elektrolýzou aktivní chlór, obdobně jako při použití běžných přípravků,“ upozorňuje Jan Kroupa.

Když se v roce 2007 stal Jan Kroupa jediným majitelem společnosti, změnil se Proxim čistě na rodinnou firmu. Kromě něj se jednatelem stal i jeho syn Jan Kroupa mladší, který se zaměřuje na zahraniční obchod i produktové a technické inovace.

Rodinná firma nemůže zklamat

Jeden z produktů společnosti Proxim. Foto: Proxim„Jako výhodu rodinných firem vidím to, že i v českém prostředí začínají být rodinné podniky vnímány jako ty, které to myslí vážně, poctivě a jsou jedni z nejspolehlivějších partnerů v podnikání. To, co se běžně může stát v korporátech – manažer pochybí, odejde, firma jede dál – to si rodinná firma nemůže dovolit. Jakmile jednou zásadně zklamete, důvěru svých partnerů už zpět nezískáte,“ popisuje Jan Kroupa.

Naopak s žádné konkrétní nevýhody rodinného podnikání nemusel v Proximu řešit. „Já jsem naštěstí problém s předáním na druhou generaci neměl a s dalšími překážkami specifickými jen pro rodinné podnikání jsem se nepotkal. Tím ale nechci říci, že by nebyly známy a že se nám budou tyto překážky navždy vyhýbat. Budu jen přát svému synovi, aby měl podobné štěstí,“ podotýká Jan Kroupa.

Také pracovní a soukromou rovinu se rodině daří držet v rovnováze. „Žádná pravidla jsme si nenastavovali. Umíme trávit společně volný čas třeba na dovolených, aniž bychom se bavili o práci. Někdy nám to vydrží skoro celý den,“ usmívá se Jan Kroupa.

To, že se podniku daří, potvrzuje také její třetí místo v soutěži Rodinná firma roku v kategorii malých firem, navíc v soutěži vyhrála Cenu veřejnosti.

Společnost, ve které nyní pracuje 17 zaměstnanců, loni vytvořila obrat 56 milionů korun. V porovnání s dobou, kdy firma začala podnikat, se současné prostředí výrazně liší. V něčem pozitivně, ale v jiných oblastech i negativně. „Myslím, že prostředí je stabilnější, už to není taková divočina, jako bývala. Na druhou stranu mám pocit, že zákonodárci unijní i ti domácí nám vytvářejí hustší a spletitou džungli, ve které se za pár let už nikdo nevyzná,“ uzavírá Jan Kroupa.

Dalibor Dostál

Výsledky soutěže Rodinná firma roku 2017

Kategorie malá firma

  1. LORIKA CZ s.r.o.
  2. MEDICA zdravotní péče s.r.o.
  3. PROXIM s.r.o. – firma získala i cenu hlasování veřejnosti 

Kategorie střední firma

  1. EMCO spol.s r.o.
  2. Centrin CZ, s.r.o.
  3. MARLENKA international s.r.o.

Portál BusinessInfo.cz je mediálním partnerem soutěže Equa bank Rodinná firma roku.
Výsledky soutěže Equa bank Rodinná firma roku 2017.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek