Sedm a půl milionu aut na dosah. Sdílení poletí nahoru, předpovídá studie

Auto přestává být předmětem výlučného vlastnictví a stále více lidí na něm bude chtít vydělávat. Studie společnosti KPMG předpokládá, že v roce 2025 by v Evropě mělo být k dispozici 2,3 milionu sdílených aut. O deset let později by již mělo být sdíleno dokonce 7,5 milionu vozů. A už 60 procent Čechů je ochotno za peníze své auto sdílet s ostatními.



Studie je do značné míry zprávou o stavu české společnosti. Zatímco pár let nazpět bylo vlastnictví auta nedotknutelným, podle studie dnes 40 procent Čechů k automobilu žádnou citovou vazbu necítí a 60 procent lidí by bylo ochotných své auto za peníze sdílet s ostatními.

Výsledek téhle rovnice se jmenuje sdílená ekonomika. Stejně jako lidé nabízejí své byty k ubytování turistům a evropská města s tím začínají kvůli tlaku na výši nájemného bojovat, brzy se možná něco podobného odehraje v segmentu osobních aut.

Aktuálně čítá evropská flotila carsharingových vozů 370 tisíc aut. Studie KPMG odhaduje, že potenciál carsharingu bude růst i nadále a v roce 2035 bude ke sdílení zhruba 7,5 milionu vozů. Za pět let bude sdílení aut v Česku využívat kolem 2,5 procenta populace.

V českých podmínkách se do byznysu pustila například HoppyGo šéfa Jana Charouze, který má za sebou působení ve SmileCar, již založil s podporou dopravce Leo Express. Podle něj se lidem, kteří najezdí pod 10 tisíc kilometrů ročně, vlastnictví auta nevyplatí s ohledem na údržbu a amortizaci. „V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut. Zároveň ale ve městě žije jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. Proto dává smysl nevyužitá auta sdílet, a tím si mimo jiné přivydělat na jejich provoz,“ řekl.

V Česku působí několik velkých carsharingových firem a další přibývají. Nedávno oznámila vstup na trh společnost Anytime s flotilou 100 hybridních toyot. Startup re.volt se specializuje na elektromobily. Jeho flotila aktuálně čítá 20 elektroaut, 24 elektromotorek a 50 elektroskútrů. Desítky aut provozuje i Car4Way, Autonapůl nebo Ajo.cz.

Převzato z webu Euro.cz. Autor: Petr Weikert

Doporučujeme