Sklizeno spojilo síly s konkurencí a investuje do českých farem

Farmářské trhy po celý rok a v příjemném prostředí designových prodejen. Tak by se dal zjednodušeně shrnout cíl obchodů Sklizeno, které chtějí těžit z rostoucího zájmu zákazníků o to, co jedí.



Foto: SklizenoProti proudu se před několika lety vydaly nezávisle na sobě tři české firmy. Namísto levných potravin často z druhého konce kontinentu a ne vždy dobré kvality, jaké z velké části nabízejí tuzemské supermarkety, se zaměřili na kvalitní produkty od místních dodavatelů, včetně biopotravin.

V roce 2011 tak založil David Kukla Brně společnost Sklizeno, o jejíž chod se stará dodnes a je jejím spoluvlastníkem. Zhruba ve stejné době vznikly paralelně sítě Český Grunt Aleše Kotěry, později přejmenovaný na Náš Grunt, a společnost My Food založená Petrem Borkovcem. V roce 2016 se tyto tři projekty spojily do jediné sítě Sklizeno, jejímž padesátiprocentním vlastníkem je právě Petr Borkovec.

Vzpoura nespokojených zákazníků

Paradoxní je, že ani jeden ze zakladatelů neměl zkušenosti z potravinářského byznysu. „David Kukla byl a je foodie, jídlo ho bavilo, zajímal se o něj a mnoho producentů po Česku znal osobně, ale v potravinářství nikdy nepodnikal. A ani já s Alešem Kotěrou. Možná právě proto, že jsme byli zvenčí, jsme jako nespokojení zákazníci tehdejších obchodů dokázali vidět, co na trhu chybí, protože to prostě chybělo nám,“ dodává Petr Borkovec.

Na začátku bylo podle něj nejtěžší ustálení dodavatelské sítě. „A řešíme to dodnes. Docela překvapení totiž bylo, že mnoho dodavatelů mělo super produkty, ale byli strašlivě nespolehliví v dodávkách. A to nemyslím kvůli sezónním výkyvům, to je u opravdového jídla logické, ale především nebyli schopní zavážet pravidelně, včas a v množství, které jsme objednali,“ upozorňuje Petr Borkovec.

Právě tyto výkyvy měly výrazný vliv na chod firmy. „Ta zátěž neustálé kontroly, jestli zboží máme, kdy přijede, na které prodejny jej dostaneme a kam ne a nemožnost se spolehnout, to bylo na začátku hlavní problém. V posledních letech i proto budujeme vlastní logistiku, vlastní sklady, abychom těmto potížím jednak předcházeli a jednak, abychom s tou last mile dodavatelům pomohli,“ pokračuje Petr Borkovec a navazuje: „Nespolehlivých dodavatelů jsme se postupně zbavili, ale těm, kteří spolehliví jsou, ale prostě už je na ně logistika moc, nestíhají a nezvládají, chceme pomáhat.“

Zaplnili díru na trhu

Obchody zaměřené na výpěstky místních zemědělců mají podle něj velký potenciál. „Kvalitní potraviny byly obrovská díra na trhu. Začínali jsme, když se rozrůstaly farmářské trhy, ale neexistovaly obchody s opravdu soustředěnou nabídkou kvalitních potravin. A my všichni, tehdy ještě nezávisle, jsme v tom viděli příležitost dělat něco užitečného, co má potenciál být prospěšné pro mnoho lidí a přitom to je hezká obchodní příležitost,“ zmiňuje Petr Borkovec.

Ze tří značek sloučených potravinářských obchodů postupně zůstane jediná. „Rozhodně se zaměřujeme a budeme zaměřovat na Sklizeno a postupně velkou část prodejen Náš Grunt a My Food budeme rebrandovat pod značku Sklizeno, kterému říkáme pracovně Sklizeno 2.0. Za tím účelem vzniknul i Kodex kvality Sklizeno, kde jsme v poměrně obšírném dokumentu definovali, které potraviny prodáváme, co mohou a nemohou obsahovat a podobně,“ konstatuje Petr Borkovec.

Zákazníci podle něj nyní v prodejnách Sklizeno vědí, že všechny nabízené potraviny odpovídají Kodexu. „Některé prodejny jsou ale příliš malé nebo z různých důvodů prostě nenabízejí ty potraviny, které odpovídají Kodexu, ty necháme pod původními značkami, a? nebudeme je dále rozvíjet,“ podotýká Petr Borkovec.

Hlavními výzvami podle něj byla a pořád je cena. „Mnoho českých zákazníků má zkreslený pohled na cenu potravin, kdy například akční cenu už mají za běžnou a často neuznávají vztah mezi cenou a kvalitou. Ale od našich začátků se to výrazně mění a mnohem víc lidí už hledá kvalitu a má představu, kolik je rozumná cena u běžných potravin. A naším cílem je cenu kvalitních potravin snižovat, aby si je mohlo dovolit stále více lidí,“ zdůrazňuje Petr Borkovec.

Někde táhnou rohlíky, jinde zákusky

Zajímavé podle něj je, jak se liší zákazníci v jednotlivých místech, kde Sklizeno působí. „Každá pobočka si našla svůj typ zákazníků. Rezidenční zóny přitahují jiné zákazníky než nákupní centra, okraje měst jiná než centrum apod. Máme třeba pobočky, kam si babičky chodí pro pečivo a máme v něm neskutečný obrat, jinde zase táhne naše výroba hotových jídel a cukrárna, které jsou zaměřené především na lidi z kanceláří. Ale pokud mám říct nejběžnějšího zákazníka, tak je to asi žena mezi 30 a 50 lety, z velkého města, se středními a vyššími příjmy,“ popisuje Petr Borkovec.

Jako největší konkurenci v současnosti vnímá běžné obchodní řetězce. „Kde je poslední dobou kdeco farmářské, kvalitní, selské.. I když vlastně není,“ porovnává Petr Borkovec.

Konkurenční boj trhu kvalitních potravin podle něj paradoxně spíš škodí, než prospívá. „Tříštění sil, dodavatelé zavážející na desítky různých míst místo jednoho, dohadování se o ceny s každým zvlášť… To všechno ten trh dělá strašně neefektivní, a pak je zboží zbytečně drahé. V tom je klasický potravinářský maloobchod mnohem dál a má oproti nám výhodu,“ zmiňuje Petr Borkovec.

Právě proto přede dvěma lety spojili tři sítě do jedné. „Abychom se nevyčerpávali, ale mohli si pomoci. I proto spolupracujeme s Rohlik.cz, který je pro nás důležitý partner, i přesto, že hodně cílíme na stejné zákazníky. Konkurence je obecně zdravá, ale my jsme po pěti letech konkurenčních bojů mezi sebou zjistili, že neprospívá nám, dodavatelům ani zákazníkům, že je to zkrátka na trhu kvalitních potravin jiné,“ upozorňuje Petr Borkovec.

Investice do farem

Společně s Rohlik.cz založila firma Investiční centrum Sklizeno, které vstupuje do kvalitních potravinářských a zemědělských firem. Jedním z příkladů je nedávný nákup padesátiprocentního podílu ve farmě Struhy. Její jogurty, mléko a selský sýr se v síti Sklizeno dlouhodobě dobře prodávají, investice by tak měla pomoci s rozšířením a modernizací produkce.

Po biofarmách Olešná a Skřeněř šlo o třetí zainvestový podnik. „Do investičního centra už jsme také převedli firmy, ve kterých jsme měli podíl ještě před jeho založením – Konečně vývar a Zdravé stravování. Letos máme na investice vyhrazeno celkově 200 milionů korun a jsme na dobré cestě je utratit. Plánujeme investovat především do výrobců, kteří nabízejí sortiment, u kterého u nás poptávka převyšuje nabídku. Aktuálně jsou to vejce z volného chovu, kvalitní drůbež a bezlepkové pečivo,“ plánuje Petr Borkovec.

Obrat ve stovkách milionů

V loňském roce Sklizeno – prodejny, e-shop a velkoobchod – utržilo zhruba 630 milionů korun a pracovalo pro něj více než 250 zaměstnanců. Celá skupina i s MFC, což je investiční holding založený Sklizeno a Rohlik.cz, měla obrat přes 800 milionů korun. Pod značkou Sklizeno působí aktuálně 28 prodejen, celkově má síť 51 prodejen a restaurací, z nichž některé se ještě budou rebrandovat na Sklizeno.

Dalšímu rozvoji sítě by měly napomoci rostoucí mzdy a životní úroveň českých zákazníků. „ Je to vidět i na změně nákupního chování. Zatímco dřív u nás bylo častější, že zákazníci nakupovali jen určité potraviny, které byly v maloobchodní síti nedostupné v rozumné kvalitě, dnes už mnohem častěji nakupují kompletní nákupy. A průběžně nám také přibývá celkový počet zákazníků, protože si to mohou dovolit a jsou ochotní dát o něco víc za kvalitu,“ zmiňuje Petr Borkovec.

Postupně pak podle něj zjišťují, že je to často i výhodnější. „V šunce mají více masa, takže v přepočtu na gramy masa není třeba ani dražší než ta levná supermarketová, z kvalitní zeleniny nemusejí vyhodit ani lísteček, zatímco tu běžnou třeba musí přebírat a půlku vyhodí…“ porovnává spolumajitel Sklizeno.

V blízké budoucnosti se firma chystá ohlásit vstup na slovenský trh. V současnosti ladí poslední detaily. „Nejspíše se tam spojíme s jedním lokálním partnerem, který už je na Slovensku je zavedený,“ říká Petr Borkovec.

Jenom nákup brzy stačit nebude

Obor zdravých a regionálních potravin považuje za velmi perspektivní. „Věřím, že lidé postupně přestanou chodit pro jídlo do obchodů, protože musí. Už teď se razantně rozvíjí online prodej potravin, přibude více možností dostupného stravování venku a lidem už se nebude chtít trávit celé hodiny v supermarketech. Respektive třeba je tam trávit budou, ale protože chtějí, protože je to bude bavit, ne protože je to nutnost,“ uvažuje Petr Borkovec.

Obchodníci podle něj budou muset brzy nabídnout zákazníkům mnohem více, než běžné nakupování. „Budou do obchodů chodit, když jim nabídnou něco nového – poznání, zážitek, možnost se něco dozvědět, vyzkoušet si, ochutnat. A to je směr, kterým se chceme a budeme rozvíjet. Chceme, aby Sklizeno nabízelo mnohem víc než jen nákup. To bude jen jedna ze součástí. A třeba se postupně ukáže, že ani ne ta hlavní,“ dodává Petr Borkovec a uzavírá: „Už máme v hlavě koncept prodejen Sklizeno Experience, kam si zákazník bude chodit pro zážitek, inspiraci a jen hledáme, kde ho postavit. Tak uvidíme“.

Dalibor Dostál

Sklizeno v kostce

Česká společnost Sklizeno si vzala za cíl přinášet nabídku poctivých potravin a biopotravin především od regionálních dodavatelů a spojit ji s celoroční možností pohodlného nákupu v moderních prodejnách. Sklizeno nabízí potraviny především od malých a středních pěstitelů a výrobců z regionu. Zaměřuje se na potraviny bez použití zbytečných konzervantů, náhražek, škodlivých éček a dalších chemikálií, za použití kvalitních surovin, které byly vyprodukovány lokálně. V dubnu 2016 se Sklizeno propojilo se sítí prodejen My Food a v listopadu 2016 se sítí Náš Grunt.

 

Doporučujeme