Slané pochutiny ze Zlína vyvážejí až na Mauricius nebo do Japonska

31. 5. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Díky spolupráci s agenturou CzechTrade se firmě daří pronikat do nových, často exotických zemí. Důležitá je pro ni především účast na potravinářských veletrzích. Nové trhy jsou pro firmu klíčové i kvůli rostoucí mezinárodní konkurenci.

Foto: VestTypickou šestihrannou papírovou krabičku obsahující slané tyčinky znají zákazníci nejenom v České republice, ale i v mnoha zemích světa. Firmu Vest, která je vyrábí, založili v roce 1996 v Bohuslavicích u Zlína jako rodinný podnik Jana a Stanislav Večerkovi. Oba od roku 1990 pracovali v oblasti maloobchodu a především velkoobchodu s cukrovinkami.

K nim se později přidali další členové rodiny: Kamil Večerka, který byl schopen zaštítit výrobu díky svému pekařskému vzdělání, Daniela Večerková a jejich rodiče. „V devadesátých letech jsme byli plní elánu začít podnikat. Hledali jsme trvanlivý výrobek a nakonec z toho vyšly tyčinky,“ vzpomíná Jana Večerková, spoluzakladatelka, majitelka a jednatelka firmy. „Nejtěžší bylo vůbec začít… Čili zajistit výrobní prostory, finance a úplně vše vyřídit, zajistit povolení a tak dále,“ pokračuje Jana Večerková.

Video dále v článku

Nestačili vyrábět

První velký úspěch přinesly Večerkovy Slané Tyčinky, takzvané Vestky, v momentě, kdy o ně v roce 1997 projevil zájem řetězec Kaufland. „Tyčinky se zavážely přímo ‚z pece‘ do jednotlivých hypermarketů bez skladového mezičlánku, což vedlo k tomu, že byly regály hned vyprodané. V začátcích výroba nestíhala pokrýt poptávku,“ popisuje Jana Večerková. Proto zažívali majitelé firmy krušné chvilky, kdy museli osobně strávit třeba i vánoční svátky ve výrobě.

Zákazníky pro slané pečivo tvoří všichni, kteří místo sladké pochutiny sáhnou po slaném. „Slané pečivo je velice vděčným výrobkem, který se dá prodat opravdu v každém segmentu, jak v hypermarketu, tak i ve stánku u vody, a napříč všemi generacemi, od dětí až po starší,“ zmiňuje Jana Večerková. I díky tomu firma v současnosti zaměstnává přes padesát zaměstnanců.

Od roku 2000 společnost tyčinky, krekry a mixy také vyváží. Nejdříve na Slovensko a od roku 2004 prostřednictvím italské společnosti Grif také do Itálie. „V následujících letech se prodávalo hlavně do nedalekých států jako je Polsko, Maďarsko a Bulharsko. První export mimo EU proběhl v roce 2009 – vývoz byl do Ruska. Následovala Albánie, Taiwan a Izrael. Po těchto zkušenostech se firma začala na export více zaměřovat a od roku 2011 se aktivně účastnila mezinárodních veletrhů, kde postupně získávala další a další klienty ze všech koutů světa,“ vysvětluje exportní manažerka společnosti Jana Hudečková.

Vyvážet začali na Slovensko

Foto: CzechTradeExport má na celkovém obratu společnosti významný, čtyřicetiprocentní podíl. „Na rozvoji exportu stále pracujeme, ale vzhledem k mezinárodní konkurenci je to velice obtížné. Navíc je téměř nemožné vyhovět naprosto rozdílným požadavkům spotřebitelů a legislativě každé země, kam chceme exportovat. V současnosti nejvíce prodáváme do Itálie, Albánie, Británie, Japonska a Jihoafrické republiky,“ pokračuje Jana Hudečková.

Do nových zemí se společnosti daří pronikat i díky spolupráci se státní agenturou CzechTrade, s jejíž podporou se každoročně účastní mezinárodních veletrhů. „Tato služba nám šetří nejenom finance, ale i spoustu času a energie s organizací, výstavbou stánku a dopravou vzorků. Právě účast na veletrzích je nejvýznamnějším zdrojem nových kontaktů a tedy i potenciálních exportních příležitostí. Aktuálním nejčerstvějším exportním úspěchem je vývoz zboží na Mauricius. Kontakt jsme získali na veletrhu CNR v Istanbulu, kam jsme se vydali společně pod záštitou agentury CzechTrade,“ oceňuje Jana Hudečková.

Podpořit svůj zahraniční marketing můžete vlastní internetovou prezentací v oficiálním Adresáři exportérů agentury CzechTrade nebo účastí na některém z veletrhů v zahraničí. Přehled všech akcí pořádaných CzechTrade je v Kalendáři akcí.


Společnost tak v současnosti prodává svoje výrobky po celém světě – od Asie, přes Blízký Východ, Afriku až po Evropu, kde má klientů nejvíce. „Naším cílem je získat dlouhodobé a solidní partnery všude, kde je to jen trochu možné,“ dodává Jana Hudečková.

Rostoucí konkurence

Především v zahraničním obchodě však na druhou stranu pociťuje zlínská společnost neustále sílící konkurenci. „Bojujeme s velmi levnou konkurencí z východní Evropy a zároveň musíme čelit super novinkám přicházejícím ze západu. Navíc lidé mají stále větší nároky – chtějí výrobky nových netradičních příchutí a tvarů, mají speciální požadavky na nutriční hodnoty i typ obalů. My se samozřejmě snažíme jít s dobou a postupně zavádíme řadu inovací, nových technologií atd. Vše je spojeno s dalšími náklady, které ale jen stěží můžeme promítnout do ceny výrobků. Je to zkrátka boj,“ zmiňuje Jana Hudečková.

Na domácím trhu jsou pro firmu důležité i prodeje prostřednictvím obchodních řetězců, na jejich přístup si však řada tuzemských potravinářů stěžuje. „Postupy řetězců jsou pro výrobce potravin více než smutné a vyjednávání o ceně bývá velmi tvrdé. Pokud nesplníte jejich požadavek na cenu, která je kolikrát i pod úrovní výrobních nákladů, nemáte šanci. Na druhou stranu, kdo není zalistovaný v řetězcích, ten pak mizí z povědomí spotřebitelů. Je opravdu těžké to vybalancovat tak, aby obchod nebyl ztrátový, ale také aby firma neztratila pozici na trhu,“ uzavírá Jana Hudečková.

Dalibor Dostál

Společnost Vest v kostce

Rodinná firma Vest vznikla v roce 1996, kdy zprovoznila svoji první výrobní linku v Bohuslavicích u Zlína. Název firmy byl vytvořen zkratkou z příjmení a názvu prvního výrobku Vest = Večerkovy slané tyčinky. Spotřebitelé si tyčinky rychle oblíbili a tak se hledaly nové prostory pro rozšíření výroby. Do nového výrobního areálu na okraji města Zlína se firma přestěhovala v roce 2000.

Výrobní program se postupně rozšířil o preclíky, krekry různých tvarů a příchutí, ochucené tyčinky a v roce 2011 také o produkty z listového těsta. V roce 2018 firma svůj výrobní závod rozšířila do současné podoby díky dotacím z Ministerstva průmyslu a obchodu, konkrétně z Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK). V současnosti je největší ryze česká rodinná firma v oboru trvanlivého slaného pečiva.

 

Ve videu se mj. dozvíte proč nevozit výrobky s mákem na Blízký východ!

 
Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek