Stále složitější daně: Poradci mají zelenou

Přes sliby ministerstva financí je zjednodušení daní z příjmů nedohlednu. Složité daně nutí stále více podnikatelů obracet se na experty.



Složitá administrativa se pro podnikatele i firmy stává noční můrou. Poptávka po daňových poradcích roste, a to především v době, kdy na finanční úřad podávají osoby samostatně výdělečně činné či zástupci firem přiznání k dani z příjmů nebo kontrolní hlášení k DPH.

„Daňovému poplatníkovi se v Česku žije krušně, stíhá ho spousta povinností a současný právní řád se velmi rychle mění. Sám mám problém vyznat se v zákoně o dani z příjmů. Ačkoli jsem daňový profesionál, výjimek je v  legislativě tolik, že je ani neumím spočítat,“ říká daňový expert David Hubal.

Daňový balík nic nezjednodušil. Naopak

„Potřeby klientů se s neustálými změnami rozšiřují. Oproti loňskému roku je živnostníků, kteří potřebují rozsáhlejší daňové poradenství, až dvojnásobek. Nárůst souvisí zejména s novým daňovým balíčkem, který obsahuje 370 bodů změn,“ připouští daňová poradkyně společnosti Tax Vision Blanka Štarmanová.

Několikastránkové daňové přiznání musejí poplatníci odevzdat na finanční úřad do úterý 3. dubna. Pokud jim s vyplňováním pomáhají poradci, mají na splnění povinnosti vůči berňáku čas do 2. července. Možnost odkladu aktuálně využívá zhruba čtyřicet procent firem a sedmina fyzických osob.

S rostoucí poptávkou po jejich službách přibývá v Česku i samotných daňových poradců. V červenci 2017 bylo v Komoře daňových poradců České republiky zapsáno 4703 jednotlivců a 960 společností. Vybrat si není snadné.

„Vztah klienta a daňového poradce je vždy postaven na vzájemné důvěře. Každý registrovaný daňový poradce je vázán mlčenlivostí,“ vysvětluje Štarmanová.

Škodu můžete vymáhat

Experti by měli především minimalizovat riziko omylů, kterých se mohou podnikatelé ve své daňové agendě dopustit. Pozor! Pokud daňař udělá chybu, je za ni odpovědný poplatník, nicméně může na svém poradci vymáhat náhradu škody.

„Daňoví poradci musejí být ze zákona na riziko způsobení škody pojištěni. Pokud dojde k pochybení, je poradce povinen spolupracovat při zjednání nápravy, a pokud sankce vznikla jeho zaviněním, nakonec ji uhradit,“ připomíná expertka.

K profesionálnímu přístupu poradce patří plnění stanovených smluvních závazků, pojištění odpovědnosti a včasná upozornění klientů na blížící se termíny pro přiznání či zaplacení daně. Jediné, co by si měl podnikatel sám ohlídat, je včasné dodání potřebných informací včetně účetních podkladů.

Za daňové poradenství ovšem zástupci firem či živnostníci logicky nechtějí utrácet horentní sumy. „Mnohdy stačí jednorázová konzultace, díky které klienti ušetří spoustu času a vyhnou se sankcím. Poté často zjistí, s čím vším jim daňová kancelář může pomoci, a začnou poptávat i další služby,“ dodává ještě poradkyně Tax Vision. Ceny za služby poradců bývají velmi rozdílné. Níže uvádíme ceny za služby jedné z levnějších kanceláří (viz box).

Ceny za služby daňových poradců

  • vyplnění přiznání k dani z příjmů fyzických osob – 1000 korun (v ceně není zahrnuta věcná kontrola podkladů, ale pouze formální kontrola)
  • vyplnění přehledů pro zdravotní pojišťovnu a správu sociálního zabezpečení – 400 korun (postup: podle podkladů k DPFO – viz výše + poskytnutých potvrzení – cena je oba přehledy)
  • kontrola poskytnutých podkladů (studium smluv, kontrola soupisu příjmů a výdajů apod.) – 500 korun/hodinu práce
  • jednání s klientem, vypracování specifických požadavků na podklady apod. – 750 korun za první půlhodinu, 300 korun za každou další započatou čtvrthodinu
  • odložení termínu pro podání daňového přiznání + podpis přiznání daňovým poradcem – 2000 korun (platí se po provedení odkladu)


Změny v paušálech = další složitosti

Velkým zásahem do stávajících pravidel je především novela využívání výdajových paušálů při výpočtu daně z příjmů.

Poslanci loni na návrh ministerstva financí rozhodli, že paušály v plné výši využijí jen drobní živnostníci, jejichž roční příjmy nepřesáhnou milion korun. Dosud byl strop na dvou milionech příjmů. Paušál půjde využít, i pokud vyděláte přes milion, odečíst jej ale budete moci pouze z částky rovnající se limitu pro jeho uplatnění (tj. právě 1 milionu korun).

Podnikatelé, kteří za rok 2017 měli příjmy vyšší, tedy podle nového modelu zaplatí vyšší daně. Pokud ale současně využijí slevy na děti či manželku (což mohou od letošního roku), novinka se jim může vyplatit. Jenže vyplnění přiznání bude opět o něco složitější.

Jak vybrat daňového poradce?

Kritérií, která musejí podnikatelé při výběru kvalitního daňového poradce zohlednit, je celá řada. Prvním z nich je rozhodně prověřená kvalifikace a zkušenost daňového poradce. Nikdy si nevybírejte nikoho, kdo vám nechce nebo nemůže ukázat certifikát.

Podnikáte-li sami, nebo máte malou firmu, vyberte si raději jednotlivce, nikoli kancelář či firmu. Firmám zaplatíte více a většinou se nepotkáte s tak vstřícným a individuálním přístupem jako u single poradců.

  • Reference – jedno z klíčových hledisek. Pokud máte mezi přáteli či známými někoho, kdo služeb poradce využívá, poraďte se s ním. Kladné reference jsou v záplavě lidí, kteří nabízejí tyto služby, a ne vždy v odpovídající kvalitě, velmi důležité.
  • Cena služeb – hodinová sazba za konzultace, jednání a další služby daňového poradce se podle odbornosti pohybuje zhruba od 500 do 3000 korun. Za vyplnění daňové přiznání obvykle zaplatíte 1000 až 1500 korun. Expertům, kteří nabízejí dražší služby, se vyhýbejte.
  • Dlouhodobá spolupráce – pro podnikatele je určitě vhodné mít svého „dvorního“ poradce, se kterým spolupracuje dlouhodobě. Můžete se s ním dohodnout na vedení vašeho účetnictví a dalších službách. Vzhledem k častým změnám zákonů je navíc potřeba mít k ruce někoho, kdo se v legislativě orientuje a kdo novinky sleduje.


Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Daně, účetnictví, pojištění | Služby

Doporučujeme