Startup Knihář nabízí lidem růst s každou přečtenou knihou

22. 11. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Mladá firma vyvinula moderní čtenářský deník spojený se zážitkovým učením. Podle autorky projektu lidé často zapomínají při čtení reflektovat svoje myšlenky a vyvozoval z nich závěry. K tomu jim mohou pomoci utříděné poznámky.

Česko patří ve světě ke čtenářským velmocem. Přesto má podle Vlaďky Závrské v oblasti čtení stále co zlepšovat. Právě proto před nedávnem představila svůj projekt Knihář. „Nápad na moderní čtenářský deník, který by umožňoval knihy si nejen snadno zapamatovat, ale vzít si z nich to nejdůležitější pro svůj osobní i profesní život, vznikl v Olomouci v lednu roku 2018. O 8 měsíců později jsem zakládala firmu,“ vzpomíná Vlaďka Závrská.

Proč vůbec svůj startup rozjela? „Cítila jsem, že nedává smysl číst knihu za knihou, přelouskat ji a sáhnout po další, aniž bych si promyslela, jak se kniha vztahuje k mému životu, a udělala si pár nejdůležitějších poznámek. Proto jsme už jako tříčlenný tým, spolu s Kateřinou Javorovou a Annou Kubalíkovou, vytvořily jednoduchý nástroj, jak knihy číst a zaznamenávat je,“ pokračuje Vlaďka Závrská. Vymyslely speciální metodu 4PRO, díky níž si čtenáři knihy nejen snadno zapamatují, ale také si utřídí myšlenky a uvědomí si, co v životě chtějí a kam směřují.

Prvotní motivací pro autorku Kniháře bylo, že jí podobný čtenářský deník na trhu chyběl. „Úplně na začátku byla moje osobní potřeba pořídit si takový zápisník, ten jsem ale nenašla. Udělala jsem průzkum trhu, dala dohromady tým šikovných lidí a pustila se do práce,“ popisuje.

I když společnost Bookcrushes, která Knihář vyvíjí, je první firmou, kterou Vlaďka Závrská založila, nejde o její premiérovou podnikatelskou zkušenost. Několik let působila na volné noze v oblasti vzdělávání. Tyto zkušenosti se jí hodily především při vytváření metody 4PRO. „Není náhodou, že vycházím ze zážitkového učení a znalostí teorií osobního seberozvoje. Již dříve jsem také byla u zrodu jednoho startupu pro americké prostředí,“ popisuje autorka Kniháře své předchozí zkušenosti.

Růst s každou knihou

Podle ní je právě zmíněná metoda 4PRO klíčovou součástí celého projektu (viz. Boxík). „Díky ní člověk může s každou knihou růst a posouvat se dál. Vychází ze zážitkového učení a základních znalostí seberozvoje. Je to jednoduchý způsob, jak si z knihy pro sebe odnést co nejvíc. V tom je přidaná hodnota Kniháře. Samozřejmě také vedle toho, že se jedná o prvotřídní design, na kterém nám velmi záleželo. Kvalitní recyklovaný papír s vysokou gramáží a prošívaná vazba s vysokým podílem ruční práce,“ umiňuje Vlaďka Závrská. 

Celý Knihář je založen na myšlence, že kniha může člověka v jeho osobním životě inspirovat natolik, že jej významně promění k lepšímu. „Někdy jsou to malé věci. Jindy jsou to ale velké životní změny. Myslím, že nejdůležitější je, aby člověk nejen četl, ale reflektoval svoje myšlenky při čtení a vyvozoval z nich závěry. A tím myslím, že stačí zaznamenat si tři až čtyři nejdůležitější věci,“ uvažuje Vlaďka Závrská. Největší chybou při čtení podle ní lidé dělají, pokud si myslí, že mají skvělou paměť a nemusejí si vše zaznamenávat.

Ale smysluplné čtení není jen o faktech a informacích. „Jedna věc je mít dobrou paměť, která nicméně není v čase spolehlivá, a druhá věc je umět reflektovat své vlastní pocity – spojit to, co čtu v knize, se svým životem a vyvodit z toho nějaký smysluplný závěr,“ upozorňuje autorka projektu. 

Jak číst správně knihy

S každou knihou, kterou člověk čte, by si měl podle autorky Kniháře Vlaďky Závrské položit čtyři základní otázky: 

Proč knihu čtu?
S každou knihou je důležité na začátku vědět Proč. Proč knihu čtu, s jakým cílem, co od ní očekávám. To ovlivňuje, jak do našeho života kniha vstoupí. Souvisí to totiž s určitou zaměřeností, pozorností, jakou knize přisuzujeme. Někdy zvolíme knihu, protože si potřebujeme oddychnout od práce, zkrátit cestu v letadle nebo protože nám ji doporučí člověk, kterého si velmi vážíme. Jindy se chceme něco nového naučit nebo se začíst do oceněné knihy. 

Co s ní prožívám?
Další otázka se týká prožitku. Jaké emoce ve mně kniha vyvolává, co s ní prožívám? To je druhý velmi důležitý aspekt četby. Je důležité uvědomit si, jak příběh, který se odehrává v knize, souvisí s tím, co prožíváme ve svém životě. Kontext našeho osobního života výrazně vstupuje do toho, jak knihu hodnotíme, jak ji interpretujeme, co si z ní pro svůj život odnášíme. Je také zajímavé sledovat, jak různé životní etapy proměňují náš náhled na ten samý příběh. 

Jaký má pro můj život přínos?
Co mi kniha přináší? Co si z ní chci zapamatovat a co považuji za důležité pro svůj život? To je třetí část záznamu, kterou jsme označily jako „Pro mě přínos“. Co nového se z příběhu učím, co nového se dovídám? Mohou to být dva, tři jednoduché body, jako například, že zvířata nejsou vhodné vánoční dárky (což jsme si připomněly při čtení knihy Petry Soukupové Kdo zabil Snížka) nebo že Harris Tweed je jediná tkanina na světě chráněná výnosem britského parlamentu (což víme díky nejnovější knize Petera Maye). 

Jak mě inspiruje k menším nebo větším změnám v životě?
Poslední oblast poznámek jsme nazvaly Proměna. Jak mě kniha inspiruje k menším nebo větším změnám v osobním nebo profesním životě? Jednoduše řečeno, co bych chtěl/a ve svém životě udělat jinak. Může to být například přečíst si několik dalších knih z daného tématu nebo prozkoumat celou tvorbu autora. Můžu také zjistit, že mě kniha inspiruje k tomu, vydat se na cestu kolem světa nebo odejít z pevného zaměstnání na volnou nohu. Příběh knihy může ale proměnit můj život i v takových drobnostech, jako jsou každodenní, mnohdy rutinní zvyklosti.

Minimalistický design

Na začátku pro ni bylo nejdůležitější obklopit se dobrými spolupracovníky. „V našem případě jsme měly obrovské štěstí na skvělou partu. Nemusely jsme řešit, kdy končí a začíná práce, prostě jsme v tom jely naplno a první rok jsme nežily ničím jiným,“ pochvaluje si Vlaďka Závrská. Naopak vstup na trh byl podle ní poměrně rychlý. „Nám se myslím docela rychle podařilo získat potřebnou pozornost, v momentě spuštění webu jsme už měly první online objednávky,“ upozorňuje.

Typickým zákazníkem Kniháře je čtenářka ve věku 17 až 35 let, která si potrpí na kvalitu a primárně neuvažuje podle ceny, ale přidané hodnoty produktu. „Miluje love brandy, záleží jí na seberozvoji a chce se v životě posouvat dopředu. Velmi ráda čte a nechce o své zážitky s knihami přijít. Je sebevědomá a nespokojí se s průměrností,“ charakterizuje Vlaďka Závrská. Knihář má ale i další skupiny zákazníků. Patří mezi ně například podnikatelky nebo vzdělaní muži v mladším a středním věku, kteří oceňují minimalistický design a chytrost nápadu.

Se svým startapem nemá firma na trhu přímou konkurenci. „Víme o některých projektech, ty to ale nemají jako svou hlavní činnost. Konkurenci ale obecně vidím v papírenských firmách. My v týmu respektujeme například to, co dělá značka Papelote nebo zápisník Deafmessanger. Nebereme to jako konkurenci, spíše oceňujeme přidanou hodnotu toho, o co všichni společně usilujeme. Spíše nás inspirují. Vždycky nás baví, když někdo něco zajímavého a chytrého vytváří,“ říká autorka Kniháře.

Do škol i chytrých zařízení

Stejně důležité, jako si udělat zápisky, je také možnost se v nich později orientovat. Na začátku Kniháře je proto přehledný seznam s možností stručného hodnocení knih. Na tento seznam pak navazuje dvoustrana pro každou knihu očíslovaná tak, aby si čtenáři snadno spojili konkrétní knihu v seznamu s jejím podrobnějším záznamem.

I když je Knihář teprve mladý projekt, chystá další inovace. „Připravujeme verzi do škol. Máme domluvené pilotní partnery. Moc rádi bychom jako nadstavbu tištěného Kniháře měly i jeho digitalizovanou podobu. Obě varianty by měly svou výhodu - digitální by například umožnila vysokou míru propojení s ostatními uživateli. Tištěná podoba zase poskytuje komfort osobního zápisu, u kterého víme, že je to nejlepší způsob, jak si něco zapamatovat. Protože když píšete rukou, informace se vám do mozku uloží nejlépe,“ uzavírá Vlaďka Závrská.

Dalibor Dostál 

Projekt Knihář v kostce

Chytrý čtenářský deník Knihář je na trhu od roku 2018. Přináší čtenářům nový způsob čtení a zaznamenávání knih. Zároveň může být příběhem života každého čtenáře a knih, které do něj promlouvají.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek