Světlovody přinášejí denní světlo do uzavřených prostor bez oken, z Česka dobývají svět

30. 11. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Přivedení denního světla do interiérů nejenom šetří náklady na energie, ale také snižuje nemocnost zaměstnanců. Česká společnost Lightway se svou technologií prorazila v zahraničí, ve Velké Británii založila před třemi lety pobočku.

Foto: LightwaySvětlovod není zařízení, které by znal úplně každý. Jeho princip je přitom jednoduchý. Zařízení zachytí na střeše denní světlo a pošle ho do tubusu, který projde stavební konstrukcí a může osvětlit místnosti uprostřed budovy. Pomáhá tak denním světlem osvítit prostory bez oken, jako jsou schodiště, vnitřní zasedací místnosti, výrobní či skladovací prostory.

Denní světlo přitom není důležité jen proto, že spoří náklady na svícení. „Není významné jen pro lidské oko, ale pro celý biorytmus. Když bude někdo deset let pracovat celý den pod zářivkami, může si z takového prostředí odnést třeba osteoporózu. A další problémy se zrakem, bolesti nebo pálení očí a podobně. Světlovody něco ušetří, ale úspory jsou spíše vedlejším produktem. Hlavním důvodem pro instalaci světlovodu je kvalita světla,“ vysvětluje Jakub Brandalík, výkonný ředitel společnosti Lightway.

Další přidanou hodnotou je přirozená dynamika přenášeného světla. To má jinou barvu ráno, jinou v poledne nebo v podvečer. Lidské tělo i nervový systém je přitom zvyklé se těmto změnám přizpůsobovat, reagovat na ně.

Ze střech k chytání světla

Firma, které Jakub Brandalík šéfuje, vznikla v roce 1993. Původně se zabývala střechami, jak průmyslovými, tak klasickými pro rodinné domy. „Někdy v roce 1998 jsem viděl článek o používání světlovodů ve světě. Vyzkoušeli jsme pár vzorků a řekli jsme si: Fajn, tohle by mohl být náš vedlejší produkt. Ale chytlo nás to natolik, a veřejnost u nás i v zahraničí tyto produkty natolik zaujaly, že jsme střechy úplně opustili a začali jsme dělat světlovody jako hlavní produkt, včetně vývoje,“ popisuje Jakub Brandalík.

Do vývoje vlastního řešení se nepustili jen z prestižních, ale i z praktických důvodů. Světlovody pocházejí z Austrálie a z Kalifornie, tedy z oblastí, kde je výrazně více slunečního svitu a nemusí se příliš řešit problémy se zimními mrazy. Firma Lightway ale potřebovala vyvinout řešení pro středoevropské podmínky. Světlovody, které budou fungovat i při zatažené obloze, v lednu či únoru.

„Když v létě svítí Slunce, fungují všechny světlovody perfektně. Ale rozdíl se pozná ve chvíli, kdy se obloha zatáhne,“ zmiňuje Jakub Brandalík. Na jednoduchých světlovodech, jaké se používaly ve světě, se navíc v tuzemských podmínkách během zimy začala srážet voda a zákazníci si na to stěžovali. V Lightway proto museli vyvinout a patentovat nový prvek s dvojsklem či trojsklem. „Zachránili jsme tím světlovody v našich zeměpisných oblastech,“ vzpomíná Jakub Brandalík.

Sklo místo plastu

Jakub Brandalík, výkonný ředitel společnosti Lightway.  Foto: LightwayNebyla to jediná inovace, kterou česká firma do oboru přinesla. Zatímco ve světě jsou světlovody známé hlavně s plastovými kopulemi na střechách, v Lightway vsadili na sklo. Je lepší z hlediska optiky, lépe odolává stárnutí, nedrží se na něm prach či smog, časem nežloutne. Zatímco světlovody s plastovými kopulemi časem ztrácejí dvacet až třicet procent výkonu, sklo zachovává stále stejnou kvalitu.

Díky inovacím firma rovněž vyvinula nový typ vnější kopule, která přináší osmi až desetinásobek výkonu oproti běžné kopuli. „Je to takový kombajn na světlo,“ popisuje Jakub Brandalík. Firma přišla i s dalším nápadem. „Lightway Galaxy je obrovsky výkonný světlovod. Sbírá denní světlo z oblohy pomocí zrcadlových parabol. Ale i skleněné, střešní kopule z českého křišťálu jsou velmi výkonné a vydrží sto let a víc beze změny. Žádný plast se jim nevyrovná. Kdo chce pravé denní světlo, sáhne po tomto řešení,“ dodává Jakub Brandalík.

Při osvětlení skladovacích nebo výrobních prostor vychází přímá ekonomická návratnost světlovodů na osm až dvanáct let. Nicméně přináší i další, nepřímé benefity. Jsou to především spokojenější zaměstnanci, kteří nemusejí trávit celou směnu jen pod umělým osvětlením. Jejich nemocnost navíc klesá zhruba o osm procent. Navíc podle některých studií se v obchodech, kde je denní světlo, zvýší procento obratu nebo vzroste procento mužů, kteří se zdrží déle a utratí více peněz.

Pro rodinný dům vychází cena světlovodu zhruba na čtyřicet tisíc korun. Zájemci mohou v posledních letech získat na světlovod také dotaci z programu Zelená úsporám, která pořizovací náklady dále sníží.

První export do Německa

Pro firmu je ale hlavním trhem zahraničí. Letos bude podíl exportu představovat zhruba 80 procent celkového obratu. S vývozem začali již před lety. „První export byl do Německa. Hodně nás to překvapilo, protože objem první objednávky představoval naši roční produkci pro Českou republiku,“ popisuje Jakub Brandalík. Postupně začali vyvážet do zemí jako je Itálie, Anglie, Francie a dalších zhruba šestnácti států, včetně Japonska, Jižní Koreje, Dubaje nebo Kazachstánu.

„Velmi slibně se rozvíjí Spojené arabské emiráty, udělali jsme denní osvětlení jednoho hangáru na letišti v Abu Dhabi. Na střeše jsou skleněné, křišťálové kopule a jsou tam zabudovány naše tepelné jednotky Blue Perfomance, které jsou patentem Lightway, a zakončení na stropě je skleněným rozptylovačem světla,“ popisuje Jakub Brandalík.

„Oni tam mají denní světlo spojené s horkem, a proto trpí nedostatkem vitamínu D, jelikož na denní světlo moc nechodí. Od té doby se na letišti střídají různé delegace a už tam byl i korunní princ Saudské Arábie. Vždy jsou překvapení, že díky našemu patentu je tam denní světlo, ale ne horko. To býváme svědky nevěřících výkřiků, někteří šejkové a jejich architekti mají opravdu spontánní reakce. A český křišťál znají a na střeše ho nečekají,“ doplňuje Jakub Brandalík.

V Anglii byl zájem o světlovody tak velký, že tam firma před třemi lety založila pobočku Lightway Daylight Ltd. „Angličani denní světlo milují, moc ho ve svých budovách nemají,“ zmiňuje Jakub Brandalík. Obchodní model v této zemi je nakonec jiný, než firma původně předpokládala.

Anglie: Místo osobního přístupu e-shopy

Foto: Lightway„Je překvapující, že v Anglii dodáváme hlavně přes partnery, kteří Lightway prodávají ne e-shopech. To úplně zbouralo naši teorii o nutném osobním přístupu k zákazníkovi a nezbytnosti technického návrhu. Zavedli jsme rychlý prodej, místní dodavatel střechy Lightway namontuje, a cena je pak mnohem menší a všichni jsou kupodivu spokojeni. Nestačíme se Anglii divit,“ konstatuje Jakub Brandalík.

Chystaný Brexit nepředstavuje pro firmu problém z technického nebo logistického hlediska, ale odráží se negativně na kurzových pohybech. „Kvůli citelnému poklesu libry tam ztrácíme zisk, ale satisfakce přichází díky množství prodaných světlovodů, které se díky způsobu prodeje zvyšuje každý měsíc o 5 procent. Je to pro nás neuvěřitelné,“ pochvaluje si Jakub Brandalík.

Další růst očekává s tím, jak se i na dalších trzích budou lidé více dozvídat o výhodách světlovodů. „V Anglii je laická veřejnost pokud jde o světlovody překvapivě vzdělaná, zajímá se o to přirozeně. Ale už i v Čechách a na Slovensku se ten, kdo staví dům, většinou o světlovodu dozví,“ porovnává Jakub Brandalík.

„Často se potkáváme s nepochopením světlovodů. Zájemci se snaží porovnávat úspory elektřiny, když nebudou svítit uměle s cenou světlovodu. Ale kolik člověk uspoří peněz, pokud ho nebolí oči z elektrického světla nebo nemá špatnou náladu? Kolik uspoří peněz, když má veselejší kolegy v dobrém pracovním prostředí s denním světlem? A k tomu zdravé denní světlo z křišťálových, skleněných světlovodů přispívá velmi,“ uzavírá Jakub Brandalík.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek