Tádžikistán: Vztahy země s EU
23. 5. 2019
Zahraničně-politický kurs Tádžikistánu v mnohém ovlivňují strategické zájmy světových velmocí a čerpání ekonomické a rozvojové pomoci, na které je Tádžikistán závislý.
EU je v Tádžikistánu vnímána jako neutrální soft power. Na okraj konference k Afghánistánu v březnu 2018 se v Taškentu uskutečnila krátká ministeriáda EU – SA za účasti HR/VP Mogherini. Další ministeriáda EU – SA proběhla v listopadu 2018. Ministr zahraničí Muhriddin na ní vyjádřil zájem o zahájení jednání o EPCA.
V červenci 2018 proběhlo v turkmenském Ašchabadu 5. zasedání EU – SA dialogu na vysoké úrovni k politickým a bezpečnostním otázkám, kterého se účastnila také delegace Afghánistánu.
Mezinárodní konference na vysoké úrovni na téma Mezinárodní dekáda „voda pro udržitelný rozvoj“ 2018-2028 v Dušanbe v červnu 2018 se za EU zúčastnil komisař EK pro mezinárodní spolupráci a rozvoj N. Mimica.
- 3.1. Zastoupení EU v zemi
- 3.2. Obchodní vztahy země s EU
- 3.3. Poskytování rozvojových fondů a nástrojů EU
3.1. Zastoupení EU v zemi
Delegation of the European Union to Tajikistan
74 Adhamov street
734013 Dushanbe
Republic of Tajikistan
Tel.: +992 37 221-74-07
Fax: +992 37 221-43-321
E-mail: Delegation-Tajikistan@eeas.europa.eu
Web: www.eeas.europa.eu/delegations/tajikistan/about_us/contacts/index_en.htm
3.2. Obchodní vztahy země s EU
Vývozci z EU |
2014 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Celkový dovoz |
4 235,7 |
3 419,4 | 3 031,5 | 2 774,4 | 3 144,3 |
z toho dovoz z EU 28 |
385,3 | 217,5 | 141,1 | 186,3 | 240,8 |
Německo | 223,7 | 106,7 | 58,9 | 106,3 | 97,0 |
Itálie |
24,1 | 25,9 | 12,9 | 17,8 | 36,0 |
UK |
13,7 | 5,5 | 3,1 | 3,8 | 23,3 |
Francie |
12,7 | 16,0 | 12,7 | 4,4 | 16,8 |
Litva |
14,0 | 10,0 | 8,1 | 8,3 | 10,2 |
Polsko |
11,4 | 6,8 | 6,4 | 6,8 | 9,1 |
Belgie | 12,4 | 3,5 | 4,3 | 7,0 | 7,0 |
Švédsko |
2,1 | 1,9 | 1,1 | 3,6 | 5,5 |
Španělsko |
9,9 | 2,5 | 1,8 | 4,5 | 5,5 |
Nizozemsko |
3,2 | 5,1 | 4,3 | 5,3 | 5,2 |
Česká republika | 7,9 | 3,8 | 3,8 | 3,2 | 4,9 |
Estonsko |
1,9 | 0,4 | 0,3 | 1,7 | 3,2 |
Rakousko |
4,9 | 4,4 | 7,3 | 2,5 | 2,9 |
Finsko |
2,1 | 2,0 | 2,5 | 1,3 | 2,2 |
Řecko |
16,6 | 5,8 | 0,3 | 1,0 | 1,8 |
Dánsko |
1,7 | 1,9 | 1,5 | 0,9 | 1,6 |
Slovinsko |
1,5 | 0,7 | 1,6 | 0,8 | 1,5 |
Lotyšsko |
8,3 | 4,8 | 1,2 | 2,4 | 1,5 |
Maďarsko |
3,4 | 2,6 | 4,9 | 1,8 | 1,4 |
Rumunsko |
1,6 | 1,0 | 0,6 | 0,6 | 1,2 |
Bulharsko |
1,2 | 0,5 | 0,8 | 0,7 | 0,8 |
Slovensko |
0,2 | 1,3 | 0,4 | 0,3 | 0,8 |
Irsko |
0,7 | 3,6 | 0,4 | 0,8 | 0,6 |
Lucembursko |
0,2 | 0,7 | 2,1 | 0 | 0,4 |
Portugalsko |
0,07 | 0,04 | 0,01 | 0,02 | 0,4 |
Kypr |
0,07 | 0,1 | 0,09 | 0,05 | 0,1 |
Chorvatsko |
0,06 | 0,06 | 0,09 | 0,2 | 0,05 |
Dovozci do EU |
2014 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Celkový vývoz |
813,5 |
897,6 | 899,3 | 983,8 | 1 073,9 |
z toho vývoz do zemí EU 28 |
30,3 |
28,4 | 38,0 | 46,7 | 61,2 |
Nizozemsko |
6,5 |
9,0 | 14,6 | 24,6 | 28,8 |
Itálie |
17,7 |
11,8 | 13,6 | 17,2 | 17,1 |
Lotyšsko |
2,9 |
3,6 | 5,1 | 2,5 | 8,9 |
UK |
0,6 |
0,9 | 0,6 | 0,7 | 3,0 |
Belgie |
0,001 |
0,07 | 0,07 | 0,09 | 2,3 |
Německo |
0,2 |
0,8 | 1,0 | 0,2 | 0,6 |
Polsko |
0,7 |
0,7 | 0,2 | 0,1 | 0,3 |
Estonsko |
0 |
0,2 | 0,6 | 0 | 0,1 |
Litva |
0,8 |
0,2 | 1,5 | 0,4 | 0,07 |
Švédsko |
0,01 |
0,002 | 0,09 | 0,3 | 0,05 |
Francie |
0,4 |
0,09 | 0,2 | 0,2 | 0,04 |
Česká republika |
0,3 |
0,09 | 0,1 | 0,001 | 0,03 |
Rakousko |
0 |
0 | 0,02 | 0,2 | 0 |
Bulharsko |
0,07 |
0,02 | 0 | 0 | 0 |
Finsko |
0,09 |
0 | 0 | 0 | 0 |
Řecko |
0 |
1,1 | 0,003 | 0 | 0 |
Maďarsko |
0 |
0,003 | 0 | 0 | 0 |
Irsko |
0,001 |
0 | 0 | 0 | 0 |
Portugalsko |
0 |
0 | 0,09 | 0 | 0 |
Rumunsko |
0 |
0 | 0,2 | 0,09 | 0 |
Slovensko |
0 |
0 | 0,003 | 0 | 0 |
3.3. Poskytování rozvojových fondů a nástrojů EU
Vztahy Evropské unie s Tádžikistánem se odvíjejí v rovině spolupráce zaměřené na usnadnění hospodářské transformace v zemi, na podporu začlenění země do mezinárodního hospodářského společenství a na udržitelný lidský a ekonomický rozvoje. Bližší informace na webu Europeaid – Tajikistan.
Rozpojová podpora EU vůči Tádžikistánu na bilaterální úrovni v období 2014-2020 se zaměřuje hlavně na sektory zdravotnictví (62 mln. EUR), vzdělání (75 mln. EUR) a venkovského rozvoje (110 mln. EUR).
Mezi největší projekty EU v Tádžikistánu patří projekt BOMCA-9 na období 2015–2018 (Border management in Central Asia), v celkové hodnotě 4 954,8 mil. USD, zaměřený na zvýšení bezpečnosti, boj proti nelegálnímu obchodování a zvýšení úrovně ekonomických vztahů mezi zeměmi Centrální Asie. Poslední 9. fáze projektu předpokládá další školení státních úřadů, zpravodajských služeb Tádžikistánu ve věci boji proti korupci, nelegálnímu obchodování s drogami, používání moderních technologií při celní a hraniční kontrole aj.
Souhrnná teritoriální informace
Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)