Třetina malých firem v Česku nemá internetové stránky, přicházejí tím o zakázky

Ceny za internetové služby, především hosting, spadly v posledních letech z několika tisíc na stokoruny. Malé firmy by však měly mít kapacity nejenom na vytvoření webu, ale také na jeho pozdější údržbu a aktualizaci.



Více než 33 procent malých firem v České republice, tedy firem s ročním obratem do 40 milionů korun, nemá vlastní webové stránky. Z nich téměř čtvrtina (23,4 %) považuje vedení firemních stránek za nepotřebné či zbytečné a 36,6 procenta uvádí jako důvod vysoké provozní náklady.

„Doba, kdy uchovávání firemních dat stála klienty desítky tisíc korun ročně, je dávno pryč. Hosting nejen firemních dat si dnes může dovolit víceméně kdokoliv. Platby za pronájem prostoru pro webové stránky se v současnosti pohybují v řádech stovek korun za rok za sdílené webhostingové řešení,“ říká Damir Špoljarič, šéf společnosti VSHosting, která průzkum provedla.

Vysoké náklady na web jsou mýtus také podle dalších lidí z oboru. „S cenou domény ani hostingu tato skutečnost podle mého názoru nesouvisí. Cena domény je již několik let stabilní; dnes je maloobchodní cena .cz domény okolo 200 korun včetně DPH za rok, což by neměla být překážka pro žádnou firmu,“ konstatuje Martin Peterka, provozní ředitel sdružení CZ.NIC, která spravuje českou národní doménu.

Podle odborníků počty podniků bez internetových stránek zůstávají dlouhodobě na podobné úrovni. „Podíl firem bez webu zůstává už prakticky neměnný. Zjednodušeně se dá říci, že dnes webovou prezentaci nemají už jen ti podnikatelé, kteří v ní z nějakého důvodu nespatřují výhodu,“ konstatuje Jakub Machala, šéf společnosti webees.cz.

„Především firmy zaměřené na ruční výrobu se obávají přehlcení zakázkami, menším firmám také někdy postačuje jednoduchá prezentace na sociálních sítích,“ doplňuje Jakub Machala.

Web jako vizitka

Přitom bez přítomnosti na internetu mohou firmy nejenom přicházet o zákazníky, ale třeba také o potenciální zaměstnance. „Gramotnost internetových uživatelů stále stoupá. Čím dál větší množství lidí používá dnes Internet k vyhledávání základních informací o potencionálním partnerovi, obchodu, poskytovateli služby. Už jen minimum lidí si vystačí s telefonním seznamem nebo inzeráty,“ upozorňuje Martin Peterka.

„Webové stránky jsou vizitka, kterou zákazníci mohou najít. V dnešní době krom klasických papírových vizitek potřebujete i tu virtuální, protože dnes mnoho zákazníků hledá nejprve na internetu,“ zdůrazňuje Pavel Houser, výkonný ředitel společnosti Aitom Digital.

„Dejme tomu, že si budete pořizovat novou kuchyni, pravděpodobně nejste úplně odborník na rekonstrukce. Máte pouze matnou představu, co očekáváte, takže se nejprve podíváte na internetu. Zjistíte si, jaké jsou trendy, jaké nové technologie se používají, kolik nová kuchyně stojí a tak dále. A pokud mé kuchyňské studio bude mít dobře optimalizované stránky, najdete právě mé služby,“ dává Pavel Houser konkrétní příklad.

Stránky s kvalitním obsahem by podle něj měly být postaveny tak, aby zákazníkovi vysvětlily celý proces a odpověděly mu na otázky, čímž vzbudí jeho zájem a důvěru. „Až se skutečně rozhodnete rekonstruovat, oslovíte mě, protože si budete pamatovat, že už jsme na mých stránkách našli radu a užitečné informace,“ dodává Pavel Houser.  

Webové stránky jsou prostě místo, kde přicházíte poprvé do kontaktu s firmou. Kvalitně vytvořený web se může stát nejlepším obchodníkem. V e-commerce se loni protočilo 81 miliard korun. Internet tak nabízí obrovský potenciál a trh,“ upozorňuje Pavel Houser.  

„Určitě platí: ‚Kdo není na Internetu, jako by nebyl‘. Zní to banálně, ale je to velké míry pravda. Na osmdesát procent uživatelů si už zvyklo, i když se zajímají nebo kupují produkt mimo e-shopy, že nejprve si vyhledají informace na Internetu a pak teprve jdou do ‚prodejny‘“ upozorňuje Vladimír Rejlek, ředitel digitálního oddělení agentury Wunderman.

Web je podle něj užitečný pro generování obchodních příležitostí. Díky dobře SEO udělaným stránkám je možné v podstatě bez nákupu inzerce v médiích získat zajímavou návštěvnost na web a vygenerovat obchodní kontakty. Internet také přináší lepší péči o zákazníky. „Dnes v podstatě každý uživatel počítá s tím, že nalezne nějakou formu podpory online,“ zdůrazňuje Vladimír Rejlek.

Ani malé firmy by přitom při tvorbě webů neměli podcenit zákazníky. Ti jsou totiž na internetu zvyklí porovnávat úroveň stránek s konkurencí z celé republiky nebo dokonce z celého světa.

Telefonní číslo nestačí

„Se stoupající gramotností uživatelů ale stoupá i jejich náročnost – už nechci vidět jen telefonní číslo a krátký souhrn poskytovaných služeb na cizím webu, nebo přehršel novinek a sdílených informací na Facebooku. Očekávají tam i odkaz na web, kde najdu kompletní informace o firmě, nejen adresu, ale třeba i fotky, kontakty na konkrétní zaměstnance, reference, realizované projekty, ceníky, a podobně.  Tohle vše už například na Nej řemeslníky nebo Facebook dát nelze,“ zdůrazňuje Martin Peterka.

Část malých firem sice před lety do webových stránek investovala, ale pak se již nevěnovala jejich aktualizaci nebo modernizaci. Stránky s primitivní grafikou, případně neaktuálními informacemi nebo nefungujícími kontakty pak firmě zákazníky spíe odhánějí. „V takovémto případě je lepší web raději nemít a omezit se na, sice minimální, ale alespoň aktuální prezentaci v rámci sociálních sítí, u nás typicky na Facebooku nebo v business sféře stále populárnějším LinkedIn,“ konstatuje Jakub Machala.

Na prezentaci na internetu velmi často zapomínají firmy, pro které není web prodejním kanálem. „Co mě osobně jako uživateli internetu chybí, je například prezentace kamenných obchodů. Pokud hledám nějaké zboží, nemusím ho vždy chtít koupit v eshopu – mohu si ho chtít vyzkoušet, nebo třeba jen osahat, nebo je natolik levné, že se mi nevyplatí platit dopravu z eshopu a podobně. Tady vidím velký prostor – najít rozumnou prezentaci firmy, která nemá eshop, je spíš rarita,“ vysvětluje Martin Peterka.

V porovnání se zahraničím však situace českých firem není špatná. „České weby jsou na světové špičce. Už jen tím, že v České republice máme nejvíce e-shopů na počet obyvatel. Na 10 milionů lidí máme přibližně 38 tisíc aktivních e-shopů, navíc jejich počet neustále roste. Nejlepší weby vyčnívají dobrým designem i obsahem. Zákazníci tuto kvalitu reflektují a jsou ochotni na internetu utrácet,“ popisuje Pavel Houser.

Přesto mají internetové stránky tuzemských podniků určité rezervy. „České firmy se už naučily dělat ‚hezké‘ weby – myšleno designově. Ale určitě se najde prostor pro zlepšení informačních architektur, tedy struktury a průchodu webem, a tím pádem uživatelské zkušenosti s používáním webu. A rozhodně také v responzibilitě – přizpůsobení webu pro mobilní zařízení a tablety,“ připojuje Vladimír Rejlek.

Právě responsibilita je pro weby stále důležitější. „Bez této vlastnosti může být web penalizován zařazením níže v pořadí vyhledávání na internetu,“ upozorňuje Michal Beneš, šéf agentury Minion Interactive.

Firemní stránky je také dobré spojit s oslovováním zákazníků, aby se investice do webové prezentace firmě vracela. „Jednou z nejlevnějších forem internetové propagace je emailing, zasílání vizuálně zdařilých a informačně zajímavých newsletterů na emailové adresy vašich klientů. Proto je třeba dané adresy shromažďovat. Sami s tím máme dobrou zkušenost,“ zdůrazňuje Michal Beneš.

Podle něj je na realizaci běžného firemního webu v responzivním provedení zpravidla potřeba 80 až 120 hodin v závislosti na jeho rozsahu. Podnik však musí myslet na to, že samotná prvotní realizace nestačí. „Vždy se s klienty bavíme a možnostech dalšího průběžného rozvoje a jak dlouhodobě budovat jeho úspěšnost,“ uzavírá Michal Beneš.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme