U koupelnového nábytku vsadili na design a materiály. Le Bon vyváží hlavně do Skandinávie

Prvním exportním trhem pro firmu bylo sousední Slovensko. V současné době vyvážejí přibližně třetinu svojí produkce. Firma začínala s univerzálním sortimentem, později se zaměřila na střední a vyšší třídu.



Koupelna Le Bon. Foto: Le BonKdyž se René Novák při studiích Vysokého učení technického v 90. letech minulého století rozhodl absolvovat jeden semestr v Itálii, netušil, jak zásadně mu to změní život. Pomyslnou výhybkou, která nasměrovala jeho další profesní působení, se stala návštěva mezinárodního veletrhu obkladů a sanitární techniky Cersaie. „Byl jsem doslova ohromen pestrostí designu. Po ukončení vysoké školy jsem začal dovážet italský luxusní retro nábytek do koupelen. Trh pro tento typ výrobků je velmi malý a navíc jsem tíhl k tomu, něco sám tvořit a vymýšlet,“ vzpomíná René Novák, co předcházelo založení koupelnového studia Le bon.

Firmu založil se společníkem architektem. Po několika měsících se ale rozešli. Po roce 2005 pak ve společnosti začala pracovat jeho žena, takže se z podniku stala rodinná firma. „Protože jsme malá firma, věnuji se v rámci jejího chodu mnoha činnostem. Nejvíce mne baví konstruovat nové výrobky a přemýšlet o technickém vylepšení stávajících produktů. Rád procházím dílnou a sleduji, jak ze surového materiálu vznikají kompletní výrobky,“ popisuje René Novák.

Od návrhu po rozvoz

René Novák a Klára Nováková ze společnosti Le Bon. Foto: Le BonKdyž začínal, měl jako čerstvý absolvent s řízením firmy nulovou zkušenost. „Takže zpočátku jsme dělali vše sami – nábytek jsem sám navrhl, ve výrobě dohlédl na jeho výrobu, a hotové výrobky jsem často osobně rozvážel k zákazníkům. Postupně jsem se obklopil obchodníky a konstruktéry,“ pokračuje René Novák.

V prvních letech si výrobu zadával u subdodavatelů, ale s rostoucími nároky na provedení detailů a výběr materiálů udělal zásadní rozhodnutí a investoval do vlastní výroby. „Nejsme stolařská firma. Zaměstnáváme sice mnoho vysoce kvalifikovaných stolařů, ale pracujeme i s dalšími materiály, se kterými truhláři nepracují. Dokážeme tak nabídnout optimální technické a designové řešení,“ vysvětluje René Novák, čím se firma liší od většiny konkurence.

Právě rozjezd vlastní výroby byl podle jeho slov při budování firmy nejnáročnější.Zaměstnávat několik desítek lidí je velká odpovědnost, zajistit plynulý příjem objednávek do výroby a financování je náročné a dodnes mi způsobuje nejednu bezesnou noc,“ podotýká René Novák. Ke koupelnám později přibyly i kuchyně.

Ale ani udržet si postavení na trhu není v tomto oboru snadné. „Zákazník je i díky internetu mnohem informovanější a výrobky ve vyšším segmentu jsou technicky mnohem náročnější než dřív. Od koupelnového studia zákazník vyžaduje komplexnější služby od návrhu až po instalaci. Pouhým prodejem výrobku to nekončí. To klade vysoké nároky na odbornost personálu. Koupelna je sice malý, ale složitý prostor s mnoha návaznostmi. Studií, schopných obstát v tomto náročném prostředí, není mnoho,“ poukazuje René Novák. 

Adresář designérů CzechTrade pomáhá s vývozem

České firmy, které se chtějí prosadit díky designu na zahraničních trzích, mohou využít Adresář designérů CzechTrade. Ten nabízí zkušené profesionály v oblasti průmyslového a produktového designu, kteří zapojeným podnikům provedou analýzu designu produktů, doporučí nové inovativní směry a poradí, jak design efektivně využít v praxi. Prostřednictvím sítě zahraničních zastoupení CzechTrade  je adresář propagován také ve více než 48 zemích. 

Vychovali vlastní řemeslníky

Koupelna Le Bon. Foto: Le BonFirma se od začátku snažila zaměřovat na sortiment pro střední a náročnější zákazníky. „Ale naplno jsme se na tento segment vrhli po roce 2008. Postupem let jsme si vychovali ty nejlepší a nejzručnější řemeslníky, kteří dokáží zpracovat všechny náročné detaily, které si vymyslím. To nám zabere více času a je tedy dražší než typická velkosériová produkce,“ zmiňuje René Novák.

Dalším důvodem, proč se zaměřuje na náročnější zákazníky, je to, že se při výrobě snaží sledovat vývoj nových materiálů a používat je ve svých koupelnách a kuchyních. „Toto je možné nabízet jen ve středním a vyšším segmentu,“ dodává René Novák. Kdo je tedy pro Le bon typickým zákazníkem? „Jsou to úspěšní lidé, kteří považují za důležité obklopit se pěkným a promyšleným designem a nepotřebují mít svůj domov ‚obrandovaný‘ jmény velkých mezinárodních značek,“ popisuje René Novák.

Náročnějších zákazníků přibývá

Kuchyň Le Bon. Foto: Le BonNeobává se přitom, že tuzemský trh ještě není na podobnou kategorii výrobků dostatečně vyspělý. „V České republice je určitě takových zákazníků dostatek a neustále jich přibývá, jde jen o to, dát o sobě vědět. U nás ve firmě sleduji, že s kvalitním výrobním zázemím, které máme, není problém vymyslet a vyrobit kvalitní nábytek. Dlouhodobě spíš řešíme, jak o sobě dát co nejefektivněji vědět,“ konstatuje René Novák.

Kvalitní design musí být podle něj příjemný na každodenní užívání. „Proto rádi kombinujeme přírodní materiály, které mají neopakovatelnou strukturu a kresbu, ale vyžadují náročnější údržbu, s odolnými povrchy jako je sklo, Corian nebo kompaktní laminát,“ popisuje René Novák.

Uspěli v Itálii

Koupelna Le Bon. Foto: Le BonZhruba třetinu svojí produkce společnost vyváží. Zpočátku bylo jejím nejsilnějším zahraničním trhem Slovensko, kam exportuje od samého počátku vzniku firmy. „Nyní jsou pro nás nejvýznamnějším trhem skandinávské země,“ podotýká René Novák.

Firma se rozhlíží také po dalších zahraničních trzích. Uchytit se tam ale není jednoduché. „Zahraniční partneři jsou velmi opatrní. Vidí výrobek, cenu, ale to nestačí. Protože mají zájem o dlouhodobou stabilní spolupráci, chtějí nejdříve vidět naše zázemí a výrobu. Během jednání bývá otázka, jakým způsobem je Le bon vlastněn, pokládána jako první. To, že jsme malá rodinná firma, je vnímáno pozitivně. Partneři tak vědí, že se můžou spolehnout i na ústní domluvu, protože jsme schopni si to důležité ohlídat a prosadit,“ popisuje René Novák cestu na nový trh.

Se svými koupelnami se letos symbolicky vrátil na „místo činu“. Letos se česká společnost poprvé zúčastnila designové výstavy v Itálii, tedy v zemi, kde se René Novák před lety rozhodl zaměřit na tento obor. A uspěl velmi dobře. „Jednáme s několika potenciálními partnery z Británie, Irska a Německa. S nábytkem Le bon již počítají do svých projektů,“ uzavírá René Novák.

Dalibor Dostál

Společnost Le bon v kostce

Z garáže a jednoho zaměstnance společnost Le bon za dvaadvacet let vyrostla ve firmu s vlastním showroomem a dílnou. Zpočátku byl sortiment nabízeného koupelnového nábytku velmi široký, od ekonomického až po luxusní. V posledních letech se firma etablovala ve středním a vyšším segmentu, kde nabízí nábytek nejen koupelnový, ale i kuchyňský a dalších interiérové prvky.

 

• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Design | Nábytkářský průmysl | Služby

Doporučujeme