Vlivní kluci a vlivné holky se prosazují v influencer marketingu

V Česku je influencer marketing teprve v počátcích, více než 1900 influencerů je však už hodně slyšet



Nejprve se objevili blogeři, pak youtubeři, k nim se přidali instagrameři a gameři, a teď se nejvíce skloňuje slovo influencer. Kdo to je? Jednoduše řečeno člověk, který má vliv, je schopen ovlivnit chování dalších na internetu. Hvězda na YouTube, Instagramu, blogu.

V Česku převažují dívky, mužů je jen kolem dvaceti procent podle platformy Lafluence. Ne náhodou tak žebříčku rozdělení influencerů podle kategorií vévodí ti (či spíše ty), kteří se zaměřují na módu a krásu, zatímco technologie (jedno procento) či finance (0,3 procenta) jsou opomíjeny.

„Zájem o influencer marketing velmi rychle roste,“ říká Peter Varga, výkonný ředitel Lafluence. A to přestože v sobě skrývá bezpočet úskalí. Jenže na to společnosti najímající si hvězdy internetu většinou nedbají.

Podle společnosti Nielsen je totiž spolupráce s online tvůrci 11krát výnosnější než běžné „použití“ médií. Vyplývá to i z faktu, že 92 procent spotřebitelů věří více doporučení než reklamě.

A jak by měl takový úspěšný influencer vypadat? Mělo by ho sledovat hodně lidí. Dále je důležité, zda je „vlivný“ jen v rámci jedné sociální sítě, napříč internetem nebo i mimo něj. Zda se vyzná v daném tématu. Jak se chová, zda působí důvěryhodně.

Problematické měření

Rizika spolupráce s vesměs (hodně) mladými influencery jsou ale velká. Podle studie Ogilvy & Mather, která učinila loni průzkum mezi marketéry, hrozí hlavně nízká míra kontroly nad výsledkem (65 procent), selhání lidského faktoru (44 procent), problematické měření dosahu (40 procent), nespolehlivost (17 procent) a špatné zacílení (12 procent).

Což jen potvrzují podle MediaGuru křiklavé případy posledních měsíců.

Firma Bubbleology oslovila hvězdy internetu Teri Blitzen, Fallenku a Makynu, aby jí pomohly s propagací produktu Bubble Tea. Všechny tři se staly tváří značky. Jenže brzy se ukázalo, že složení čaje je nezdravé. A internet, místo aby propagaci pomohl, tak vše rychle pohřbil. Hlavní hvězda kampaně Teri Blitzen z kampaně odstoupila s tím, že jí firma lhala o složení čajů.

Podobný rozruch vyvolala kampaň jednoho z českých dealerů BMW. Ten oslovil několik youtuberů s nabídkou na zapůjčení vozů. Jenže podmínky byly hodně přísné. Oslovení na nabídku nereagovali až na jednu výjimku, Carrie Kirsten. Rázem se do ní ostatní pustili „jak moc je vlastně auto její“. Ve výsledku celá kampaň rozhodně renomované značce aut neprospěla.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku Jaroslav Matějka.

• Oblasti podnikání: Marketing, média a PR

Doporučujeme