Vydělávejte na internetu

Zapomeňte na podvodné klikačky, nefungující návody na hraní v internetových kasinech a sázecích kancelářích – návod na rychlé zbohatnutí bez práce neexistuje. Máte-li ale trochu snahu, na internetu můžete skutečně vydělávat, a to s minimální investicí a se zanedbatelným rizikem.

Přivydělat si pár korun při studiu nebo zhodnotit práci na vlastním blogu není díky internetu nijak složité. S dobrým nápadem můžete dokonce vydělávat i podstatně vyšší částky. Stačí znát některá základní pravidla fungování on-line byznysu, mít kreativní a prakticky realizovatelné nápady a začít provozovat svou vlastní živnost bez nutnosti pronájmu kanceláře, z pohodlí domova.

Internetový obchodní dům

Fler.czProdej zboží přes internet nabízí množství zajímavých výhod, které jsou atraktivní i pro začínající podnikatele. Začátek nemusí znamenat žádné, nebo jen minimální náklady, nemusíte mít skladové zásoby, internetový obchod má otevřeno 24 hodin denně a je dostupný pro zákazníky z kteréhokoli místa.

Vedle výhod samozřejmě existují i nevýhody: internetový obchodník nese na svých bedrech veškerá rizika spojená s expedicí zboží, zákazník nemusí zboží převzít a může si nákup rozmyslet a zboží vám vrátit. Pokud jste si vědomi všech výhod a rizik, můžete se pustit do internetového obchodování.

Nejjednodušší formu prodeje zboží přes internet představují aukční portály Aukro a eBay. Vedle tradičních prodejů prostřednictvím aukcí si zde totiž můžete založit i klasický e-shop a prodávat zboží za pevné ceny.

Samotná registrace je velmi jednoduchá, na výběr máte mezi standardním soukromým účtem a podnikatelským účtem. Běžní uživatelé si vystačí se standardním účtem, pro registraci podnikatelského účtu budete potřebovat živnostenské oprávnění (mezi povinné údaje při registraci totiž patří IČ a DIČ). Přestože lze soukromý účet později převést na podnikatelský, je tato vstupní volba poměrně důležitá, záleží totiž na tom, jak moc se chcete do obchodování na internetu pustit.

Podnikatelský účet také nabízí některé výhody, které běžní uživatelé nemají, jde především o nejrůznější nástroje pro správu internetového prodeje nebo například statut firmy, který na zákazníky působí seriózněji.

Alternativou k velkým aukčním portálům mohou být menší on-line tržiště, jako například český Fler.cz a mnohé další. Princip prodeje zboží je zde podobný jako na Aukru, po registraci si prostřednictvím průvodce založíte osobní, nebo podnikatelský profil a můžete se pustit do prodávání.

Tržiště obvykle inkasují provize z uskutečněných prodejů (aktuální výše provize na Fler.cz je například 11 %), proto nezapomeňte do nákladů započítat i tuto částku. Všechna tržiště mají vlastní pravidla pro prodej i nabízené zboží, před registrací si je proto vždy pečlivě pročtěte a zkontrolujte.

Vyhnete se tak případným nepříjemnostem, které mohou skončit až zablokováním vašeho účtu. Dalším místem, kde můžete nabídnout své zboží k prodeji, jsou internetové bazary a inzertní servery. Ty zpravidla umožňují vkládat osobní inzerci zdarma, v případě nabídek komerčního charakteru se ale připravte na poplatek.

Bez živnosti ani ránu

Hranice mezi podnikáním a příležitostným prodejem není v zákoně striktně vymezena. Aby byla vaše činnost na Aukru, Fleru nebo na eBay klasifikována jako podnikání (tudíž aby vám například plynula povinnost odvádět daně a další povinnosti), je třeba splnit dvě podmínky: musí se jednat o opakovaný prodej a předmět prodeje musí být pořízen primárně pro účely následného prodeje se ziskem.

Podnikáním se rozumí soustavná, nezávislá činnost, jejímž účelem je dosažení zisku (například opakovaný nákup oblečení či jiného zboží a jeho prodej v aukcích). Uživatelé, kteří prostřednictvím on-line tržiště prodávají věci ze svého osobního vlastnictví (nábytek, knihy, oblečení, části sbírek, pozůstalosti apod.) nepodnikají.

Z těchto příjmů nemusíte podávat žádné přiznání a tyto příjmy jsou také osvobozeny od daně.

Pokud se tedy chystáte na on-line tržištích občas něco prodat, a neobchodujete ve velkém, vystačíte si s běžným soukromým účtem. Jestliže jsou vaše nabídky pravidelné a nemáte podnikatelskou živnost, pravděpodobně na sebe rychle poštvete berňák.

Ten vám v případě kontroly doměří daň. Svou zkušenost s tímto postupem mají mnohé ženy na mateřské, které tak dodatečně musely finančnímu úřadu zaplatit mnohdy desetitisícové doplatky. Nepomohlo ani to, že se dušovaly, že si jen přilepšovaly a nevěděly, že mají daňovou povinnost.

Pro provozování podnikatelského e-shopu, jako při každém jiném podnikání, je tedy třeba disponovat Živnostenským oprávněním, začít byste proto měli cestou na Živnostenský úřad a požádat o vydání Živnostenského oprávnění. Podnikat můžete jako fyzická osoba, či jako osoba právnická. Provozování e-shopu je volnou živností, není tedy třeba žádného specializovaného vzdělání, provozovat jej může každý, komu je více než 18 let, je trestně bezúhonný a je způsobilý k právním úkonům.

Za živnostenský list zaplatíte 1 000 korun a úřad vám ho vydá přibližně do týdne. Jako každý podnikatel musíte ale splnit i další obecné povinnosti – registrovat se na finančním úřadě, České správě sociálního zabezpečení a své zdravotní pojišťovně. Budete-li mít podnikání jako svou hlavní činnost, musíte odvádět zálohy na zdravotní a důchodové pojištění. Základní sazby činí zhruba 1 750 a 1 900 Kč.

Vytvoření e-shopu

Pokud vám on-line tržiště nevyhovují, například kvůli provizím či z jiného důvodu, jste na nejlepší cestě ke svému vlastnímu internetovému obchodu. Základ nemusí být nijak složitý, potřebovat budete především doménu a vhodný webhosting. E-shop si můžete „postavit“ vlastní, nebo si pronajmout či koupit již hotový.

Nejlevnější a nejjednodušší je nákup domény, stačí si ji zaregistrovat u některého registrátora domén nebo přes webhostingovou firmu. Vzhledem k tomu, že náklady na registraci domény jsou v podstatě zanedbatelné (do 200 Kč ročně), je lhostejné, zda zvolíte nákup u registrátora, nebo přes hostingovou firmu. Výhodou druhého řešení je, že se nemusíte o nic starat a nastavovat, aby doména směřovala na vámi vybraný hosting.

Složitější je situace v případě hostingu, který může být úhelným kamenem pro rozhodování, zda zvolit bezplatnou cestu k e-shopu, nebo zvolit komerční řešení. Pro provozování e-shopu nejsou nejvhodnější bezplatné hostingy. Některé nesplňují technické parametry, případně u nich chybí garance dostupnosti služeb.

Bezplatný webhosting může také znamenat, že načítání stránek bude nepříjemně pomalé a může být důvodem pro odliv zákazníků. Cenou za bezplatný hosting také často bývá umístění reklamy provozovatele, jejíž podobu ani umístění není vždy možné ovlivnit. Typickým představitelem takového hostingu je například Endora.cz.

Placené hostingové služby vhodné pro provozování internetového obchodu pořídíte od 200 Kč měsíčně. Kromě odpovídajícího technického zázemí vám placené služby mohou nabídnout i průvodce instalací redakčních, nebo rovnou obchodních systémů. Základní instalaci kompletního e-shopu v takovém případě zvládne i začátečník.

Jednoduchou cestu k vlastnímu internetovému obchodu nabízí například Webnode, kde si kromě osobních stránek můžete založit i vlastní e-shop. Spuštění takového obchodu není nic složitého, po registraci stačí vybrat vzhled z nabídky několika šablon, upravit základní funkce a můžete začít obchodovat.

Nejjednodušší verze obchodu vás vyjde na 167 Kč měsíčně, kompletně vybavený e-shop pak pořídíte od 400 Kč za měsíc. Nevýhodou je relativně unifikovaný vzhled (obchodů postavených na Webnode existují tisíce) a dostupnost pokročilých funkcí pouze v dražších verzích. Další možností je využít opensourcová řešení, například oblíbený PrestaShop.

Kolik stojí e-shop

Zdarma – opensource řešení, doména 3. řádu, bezplatný hosting (endora.cz, prestashop.com)
Od 2000 Kč – opensource řešení, doména 1. řádu, placený hosting (sunlight.cz, vlastnieshop.cz)
Od 5000 Kč – hotové základní řešení, doména 1. řádu, placený hosting (vlastnieshop.cz, active24.cz)
Od 20 000 Kč – hotové komplexní řešení, doména 1. řádu, placený hosting (inshop.cz, oxyshop.cz)

Vsaďte na opensource

PrestaShop je modulární řešení pro internetové obchody, k dispozici je zcela zdarma a nabízí obrovské množství doplňků a vzhledů. Nová verze je kompletně v češtině a podporuje propojení na účetní programy (Pohoda, Helios). S PrestaShopem můžete dokonce provozovat více obchodů pod jednou administrací na stejné nebo i rozdílné doméně, sdílet produkty nebo celé kategorie.

Pokročilé nástroje v administraci nabízí dokonalou správu uživatelů, můžete například povolit nákup jen registrovaným uživatelům, omezit nákupy podle geografických kritérií a mnoho dalšího. Funkčně podobný je i další opensource produkt Magento.

Vedle PrestaShopu a Magenta existují i další opensourcová řešení, ta ale vyžadují i instalaci obslužného redakčního systému. Samotný e-shop je pak jen dalším modulárním doplňkem. Typickými představiteli této kategorie jsou například eCommercePlugin pro WordPress, nebo VirtueMart pro redakční systém Joomla. Jejich velkou výhodou je téměř absolutní svoboda v upravitelnosti a obrovské množství bezplatných i komerčních skinů.

O kvalitě opensourcových řešení svědčí i fakt, že mnoho komerčních řešení vychází nebo je přímo postaveno na některém z těchto volně dostupných systémů.

Pokud se do tvorby webu pustíte sami, či s pomocí nezkušeného kamaráda, mohl by výsledek potenciální klienty spíše odradit. Kromě důvěryhodného programátora, kodéra a grafika pro začátek oceníte pomoc odborníků z marketingu. Pokud nemáte s programováním, či správou internetových aplikací velké zkušenosti, poohlédněte se raději po hotovém řešení.

Vstupní poplatky nejsou nijak závratné a ušetřený čas můžete věnovat další práci spojené s podnikáním. Jednoduchý internetový obchod pořídíte již od 200 Kč měsíčně, kvalitní řešení s vlastní doménou, hostingem, platební bránou a napojením na účetní programy pak zhruba od 500 Kč měsíčně.

Důležitá je také registrace e-shopu jakožto shromaždiště osobních údajů. To je možné jednoduše učinit na internetových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů, vyplněním příslušného formuláře. Oznamovací povinnost se vztahuje výlučně na správce těchto dat. Na stránkách e-shopu by také neměly chybět: reklamační řád obchodní podmínky identifikační údaje Vyplatí se také zvážit investici do reklamy.

Správně zvolený druh propagace zvedne návštěvnost stránek a zvýší prodeje. Pro začátek stačí registrace do největších českých katalogových portálů. Lze využít reklamních kampaní pomocí PPC systémů a stránky optimalizovat pro vyhledávače.

Mohu podnikat, když mi ještě nebylo 18?

Ano, živnostenský zákon stanovuje v § 12 výjimku, která se týká způsobilosti k právním úkonům. Toto ustanovení říká, že pokud fyzická osoba nemá plnou způsobilost k právním úkonům z důvodu věku, může provozovat živnost, ale pouze prostřednictvím odpovědného zástupce, například rodiče. Ustanovení odpovědného zástupce ale musí proběhnout se souhlasem soudu.

Převzato z časopisu Computer

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme