Vymysleli židle pro zdravé sezení. Teď je Prowork začne upravovat pro jednotlivé profese

Firma začínala v době, kdy už byl trh poměrně obsazený. Přesto dokázala uspět a svoji produkci vyváží také do zahraničí. Jedním z přelomových kroků bylo, když dokázala skloubit funkčnost s moderním designem.



Díky touze po finanční nezávislosti se Petr Havlena v polovině devadesátých let vrhl do podnikání. I když do té doby působil vždy jako zaměstnanec, v roce 1995 založil společnost Prowork.

Pustil se do výroby kvalitních ergonomických židlí, které považoval za perspektivní obor. „V devadesátých letech byly na trhu v podstatě totožné modely běžných kancelářských židlí. Navíc jsem jako vystudovaný technolog a strojař mohl uplatnit svou původní profesi a spojit ji s láskou k designu,“ vzpomíná zakladatel společnosti Petr Havlena.

Začátky přitom byly velice těžké. „První rok byl boj, nedařilo se nám prosadit se mezi zavedenými prodejci a zakázky jsme získávali velmi pomalu. Problémem byal vyšší cena, nezvyklý design, nedostatek zkušeností,“ pokračuje Petr Havlena.

Poslední peníze za katalog

Firma se jen těžce prosazovala na již obsazeném trhu, po dvou letech ji opustila tehdejší společnice a společnosti hrozil ekonomický zánik. Byla totiž v mínusu, její rozjezd spolykal dva miliony. Petr Havlena, který se stal stoprocentním vlastníkem firmy, musel vsadit všechno na jednu kartu

Poslední peníze investoval do katalogu výrobků, které firmy nabízela. „Finance šly hlavně na luxusní design, takže katalog na první pohled vypadal jako nějaká novinka od toho nejšpičkovějšího výrobce tehdejší doby a vzbudil důvěru. Díky tomu pak distributoři konečně dali šanci také obsahu. Od té doby se snažíme posouvat jen nahoru, sledujeme trendy, nešetříme na zpracování a jsme považováni za špičku v prezentování židlí,“ popisuje Petr Havlena zlom ve vývoji společnosti.

Další důležitý milník přišel v roce 2005, kdy Petra Havlenu potkala vážná autonehoda. „Po autonehodě jsem chodil na fyzioterapie, což mi velmi pomáhalo, ale doma jsem bez bolesti sedět nedokázal. V ordinaci paní terapeutky jsem tenkrát dostal brožurku z 80. let se studií dopadu chování na civilizační choroby, kde se už škodlivost sezení objevila,“ pokračuje Petr Havlena.

A tak začali vyvíjet svůj klíčový produkt, židli Therapia. „Sami, podle nabytých poznatků. Sám jsem byl pokusný králík a paní fyzioterapeutka nás pak svými konzultacemi ujišťovala, že jdeme správným směrem. Po roce byla Therapia na světě. Fungovala, ale vypadala velmi neobvykle,“ zmiňuje Petr Havlena.

Do té doby se podle něj ergonomie u židlí neřešila příliš koncepčně. „Když mě bolela záda, říkal jsem si: ‚Tak to prostě je, to je věkem.‘ Nápad dát do židlí místo molitanu taškové pružiny poté přišel s prvními zdravými matracemi o několik let později. Vše je prostě dané vývojem. Dnes je už nemyslitelné, že by auta neměla bezpečnostní pásy nebo že by hokejisté hráli bez helmy. A přitom to tak ještě před několika desítkami let bylo!“ shrnuje zakladatel společnosti Prowork změny v oboru.

K funkčnosti přidali design

Po dvou letech od uvedení židle Therapia na trh už ve firmě nasbírali dostatek pozitivních ohlasů od uživatelů. „Problémem ale bylo, že židle byla velká a celkem nevzhledná, nelíbila se. Naší prioritou byl tenkrát individuální komfort před designem. Rozhodli jsme se proto oslovit průmyslového designéra Ivana Dlabače, který redesign zadal Vladimíru Žákovi. Ten za výslednou podobu Therapia iBody získal i cenu za nejlepší studentský design. Další modely, například Energy, jsem již designoval já sám,“ pokračuje Petr Havlena.

Největším přínosem konstrukčního řešení židlí z Proworku je, že respektuje odlišnosti různých postav. „Jsme jedni z mála výrobců na světě, kteří mají zdravotní sezení na míru. Nabízíme komplexní a promyšlené řešení, jak uživateli citlivě podepřít tělo během sezení v klíčových bodech, a hlavně mu zabránit ve špatných návycích. Therapia není nábytek, je to především osobní pomůcka,“ zdůrazňuje Petr Havlena.

Typickým zákazníkem firmy je každý, kdo hodně sedí. Po kvalitní židli se přitom lidé často začínají poohlížet, když už je bolí záda. „V té chvíli si uvědomují cenu svého zdraví. V ideálním případě by se člověk měl zdravě stravovat, občas se pohybovat, spát na kvalitní matraci a sedět na zdravé židli. Právě židle byla donedávna to poslední, do čeho chtěli lidé investovat. S nárůstem sedavé práce se to ale začíná měnit,“ upozorňuje Petr Havlena.

Kvalitnější produkt znamená i vyšší cenu, což je v českém prostředí citlivé téma. „Je to obtížnější, ale nutno podotknout, že Therapia není nejdražší na světě. V poměru ceny, kvality a ergonomie je to vlastně paradoxně nejlevnější řešení na dlouhé roky. Therapia má při běžném použití životnost i více než deset let,“ vypočítává Petr Havlena.

Neslibují zázraky, ale fungující řešení

V Proworku vyvinuli tak specifický produkt, že ve svém oboru nemají přímou konkurenci. Na trhu však soutěží s dalšími výrobci, kteří slibují zdravější sezení. Ne vždy však podložené výsledky. „Dnes je velmi lehké zaplatit ‚odborníky‘, kteří pak doporučují módní pseudozdravotní židle. A například slibují, že ze sezení budete mít vyrýsované břišní svaly. Pro nás jsou nejdůležitější osobní reference spokojených uživatelů,“ poznamenává Petr Havlena.

Díky originálnímu řešení se Prowork prosadil i na zahraničních trzích. Vyváží do několika zemí Evropské unie, jako je Německo nebo Francie, ale nejvíc se jeho židle líbí ve Skandinávii, kde jsou na trhu již od roku 2009.

Firmu láká i zbytek Evropy, ale také USA, kde loni založila pobočku. Chce tomu přizpůsobit i prezentaci svého klíčového výrobku. „V současnosti ladíme, aby systém koupě Therapie byl jednodušší na pochopení, než to bylo doposud. Slibujeme si od toho nárůst důvěryhodnosti,“ popisuje Petr Havlena.

K expanzi do zahraničí mají pomoci i další inovace. „Therapia vznikala uplynulých deset let, přidávali jsme šířku sedáku, kombinovali hlavové opěrky, modelovali různé tvary a zkracovali písty pro zákazníky různých postav. Dnes už díky originální technologii výroby a speciálním doplňkům dokážeme poskládat židli téměř pro kohokoliv, respektive od dítěte až po dvoumetrového amerického atleta. A tak se vrháme na inovace židlí podle profesí. Sedět zdravě si zaslouží všichni, kdo pracují ve specifických sedacích polohách, třeba kadeřnice, tatéři… Know-how na to už dnes máme velké,“ uzavírá Petr Havlena.

Dalibor Dostál

• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Nábytkářský průmysl | Služby

Doporučujeme