Z Airbnb je profi byznys. Trh ovládli podnikatelé, běžným lidem se pronájmy vlastního bytu nevyplácí

Populární platforma sdíleného ubytování Airbnb prodělává v poslední době proměnu. Jednotlivcům se už pronájem vlastních pokojů a bytů nevyplácí a trh čím dál více ovládají firmy a lidé, kteří krátkodobý pronájem pojímají jako podnikání. Ti leckdy nabízejí i desítky nemovitostí najednou. Ceny a služby se přitom příliš neliší od hotelových, byť ne každému je po chuti upozadění původní myšlenky Airbnb, tedy bydlení s místními a lokálnost zážitku.



Komerčně pojatých nabídek přes Airbnb může být v Praze podle starších vládních analýz až osmdesát procent. Současné hlasy z trhu podíl potvrzují.

„Na trhu jsou dva typy subjektů – jednotlivci a pak subjekty s větším počtem nemovitostí,“ řekl Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz. „Fenoménem jsou subjekty, které vlastní větší počet nemovitostí. Opírají se o úspory z rozsahu, dělbu práce a outsourcing služeb spojených se správou a úklidem,“ dodal Rod. Podnikatele na trhu láká vidina vysokého výdělku. Jen v Praze celkový výnos z Airbnb za poslední rok přesáhl čtyři miliardy korun. 

Soustavně roste zájem o služby správcovských firem, které se za provizi starají o komunikaci s hosty, placení poplatků i úklid. „V poslední době se trh krátkodobých pronájmů velmi profesionalizoval. Je to dáno hlavně tím, že řada hostitelů zjistila, jak moc časově a administrativně náročný tento byznys je,“ míní šéf správcovské firmy Carebnb Pavel Nádvorník, jehož společnost si účtuje pětinovou provizi z výdělku. Nejvýnosnější jsou podle něj větší byty v centru Prahy s více ložnicemi a výhledem.

Správcovských firem jsou jen v Praze zhruba tři desítky, ty větší z nich se sdružují v České asociaci pronajímatelů a ubytovatelů v soukromí. Šéf firmy Blahobyty Matěj Koutný, který asociaci předsedá, potvrzuje rostoucí oblibu využívání externích firem ke správě bytů. 

„Sektor krátkodobých pronájmů roste meziročně o desítky procent a zdaleka jsme nedosáhli stropu,“ řekl Koutný s tím, že v minulých letech došlo ke konsolidaci trhu. Řada méně seriózních firem podle něj skončila. Některé správcovské firmy navíc zkoušejí vstoupit do nových vod. Kromě správy bytů soukromníků se pouštějí i do správy hotelových pokojů nebo kupují vlastní nemovitosti určené ke krátkodobému pronájmu.

Profesionálové tak postupně vytlačují soukromníky, kteří se na Airbnb vrhli kolem roku 2016, kdy platforma zažívala mezi Pražany boom. V posledních letech však trh stagnuje, nových hostitelů v Praze sice podle oficiálních vyjádření společnosti Airbnb přibývá, zároveň však stejným tempem ubývají ti starší. 

„Nedostatek nemovitostí v bytovém fondu v Praze žene nahoru prodejní ceny i běžné dlouhodobé nájmy,“ upozorňuje Rod. „Takže wow efekt hrubého výdělku z krátkodobého ubytování začal být masivně očišťován o náklady spojené se správou těchto nemovitostí a poměřován se standardním pasivním příjmem dlouhodobého nájmu,“ dodává.

Jednotlivce odrazuje především množství povinností včetně třeba vedení domovní knihy nebo hlášení hostů na cizinecké policii. Náklady na účetnictví, daně, poplatky, úklid a na opravy mohou totiž tvořit až polovinu výdělku. S rostoucími cenami bytů a nájmů se tak některým lidem podle Roda vyplatí v současnosti pronajímat spíš dlouhodobě. 

Airbnb si trend uvědomuje a snaží se vytrácející se lokálnost vyrovnat například nabídkou zážitků a výletů. „Tato přidaná hodnota v budoucnu rozhodne, zda Airbnb přežije v dnešní podobě, nebo se stane jen tržištěm pro profesionální poskytovatele ubytování všeho druhu,“ míní Rod s tím, že vzhledem k podobným cenám se někteří cestovatelé mohou postupně vracet zpět do hotelů, které jsou pro mnohé z nich komfortnější.

Airbnb nicméně začala pronikat i na hotelový trh. Na globální úrovni se totiž vytváří silná konkurence mezi Airbnb a serverem Booking.com, který donedávna nabízel především hotelové ubytování. V posledních letech ale začal Booking.com nabízet i ubytování v soukromí a v počtu takto nabízených pokojů dohnal Airbnb. Ta reagovala tím, že začala nabízet pokoje hotelů a penzionů. „Rostoucí počet tradičních poskytovatelů ubytování začíná využívat Airbnb, a to k oslovení širší mezinárodní cílové skupiny,“ uvedla mluvčí Airbnb Kirstin MacLeod.

Trend potvrzuje i Nádvorník z Carebnb, jehož firma spravuje i hotelové pokoje inzerované na Airbnb. „Máme ve správě malý penzion o deseti pokojích v okrajovější části Prahy. Majitelé se o něj dříve starali sami, ale před necelými dvěma lety se rozhodli ho dát do správy naší společnosti,“ vysvětluje Nádvorník, který odmítl uvést, o který penzion se jedná. 

Převzato z webu E15.cz. Autorka: Nguyen Thuong Ly

• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Služby

Doporučujeme