Zájem českých podnikatelů o Srbsko roste

Rozvíjet vzájemné obchodní vztahy, prohloubit kooperaci mezi Srbskem a ČR v oblasti umělé inteligence a inovací a pomáhat českým investorům v Srbsku. To jsou podle Ministerstva průmyslu a obchodu ČR aktuální priority česko-srbské spolupráce.



O zmíněných tématech jednal vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček se srbským ministrem zodpovědným za inovace a technologický rozvoj Nenadem Popovičem.

Podle politiků obou zemí jsou česko-srbské obchodní vztahy na vynikající úrovni a čeští podnikatelé mají o Srbsko velký zájem. To by se mělo projevit ve složení podnikatelské delegace, která bude doprovázet prezidenta Miloše Zemana při návštěvě Srbska naplánované na letošní září.

„Před prezidentskou návštěvou budeme potřebovat co nejaktuálnější informace o potřebách českých exportérů tak, abychom se v Srbsku mohli bavit co nejvíc konkrétně,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

„Ideální by samozřejmě bylo, abychom během pracovní cesty  prezidenta našli konkrétní řešení případných problémů a společně tak posunuli česko-srbské ekonomické vztahy kupředu. Šikovní lidé jsou v obou zemích, a pokud se k tomu připojí inovace a moderní technologie, které v České republice jako zemi pro budoucnost opravdu umíme, můžeme hodně dokázat,“ doplňuje ministr.

Země pro budoucnost

Právě program na podporu inovací The Country For The Future, který je součástí Inovační strategie České republiky 2019 – 2030, představil vicepremiér Havlíček svému srbskému protějšku. Mluvilo se také o inovativních firmách a digitálních službách, které lze zmiňovaným programem podpořit. Zaměří se totiž na národní start-upy a spin-off prostředí, či chytré investice, usnadní robotizaci, automatizaci a prosazování inovací ve firmách s důrazem na malé a střední podniky. To vše v souladu se standardy Průmyslu 4.0 a klíčovými trendy v oblasti moderních technologií.

Podle Havlíčka se zásadně mění úloha MPO v podnikatelských misích. Ministr a jeho tým  budou nejdříve jednat se všemi účastníky, zjistí jejich individuální potřeby, zejména v oblasti B2G a poté je budou prosazovat na úrovni vládních představitelů. Po skončení mise bude s účastníky v kontaktu a obchody se budou dokončovat.

„Zjednodušeně řečeno: méně společenských atrakcí, proslovů a konferencí, ale hlavně konkrétní byznys, a to s realizační koncovkou. Cílem misí není seznámit se, ale uzavřít obchody,“ říká Karel Havlíček.

Na jednání se srbským ministrem Popovićem se probral také program TREND určený na podporu projektů průmyslového výzkumu a experimentálního vývoje. O něj je velký zájem, do prvního kola soutěže v podprogramu 1 „Technologičtí lídři“ se přihlásilo 396 projektů, které žádají o dotace ze státního rozpočtu v celkové výši 7,25 miliard korun.  

Česká republika je pro Srbsko 18. nejvýznamnějším obchodním partnerem. V letech 2012 a 2013 sice došlo k mírné stagnaci vzájemného obchodu, a to kvůli ekonomické situaci obou zemí, od roku 2014 obrat výrazně roste. Za rok 2018 vzrostl na meziroční bázi dokonce více než o čtvrtinu. Srbsko je na prvním místě v rámci regionu, co se týče získávání přímých zahraničních investic. Důraz klade právě na informační technologie, výzkum a inovace.

• Teritorium: Evropa | Srbsko | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme