Zaměstnanci jsou vaší cílovkou a firma to, co jim potřebujete prodat

5. 2. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Lámete si hlavu, jak nejlépe poznat zákazníky, co jim nabídnout za produkt a jakou službou je přesvědčit? Je na čase začít stejně uvažovat i o zaměstnancích.

Ti jsou stejně důležitou cílovou skupinou a tím produktem, o který mají zájem, je vaše firemní kultura. Od prostředí přes možnost rozvoje až po ohodnocení. A stejně jako na produktech, které tuníte pro svoje zákazníky, i na vaší firmě se dá leccos poladit. Potřebujete přece, aby přitahovala a motivovala ten správný druh zaměstnanců. A který druh to je, zase hodně závisí na typu vaší vize.

Vědomé práci firmy se zaměstnanci říkáme “lidská dimenze značky”. Ta má za účel vytvořit kvalitní, podnětné a v rámci trhu práce odlišitelné prostředí, kde budou profesionálové dlouho zůstávat a spontánně ho doporučovat známým. Jejím zapojením vznikají týmy, kde se daří otevřené komunikaci, inovacím a tak přirozeně i byznysu. Produkty a služby jsou pro značku stále důležitými stavebními kameny, když se ale na věc kouknete optikou lidské dimenze, budete připraveni uspět i jako zaměstnavatelé. A to je pro dlouhodobě udržitelný úspěch klíčové.

Vždyť to bez ní klape taky docela dobře, nebo ne?

Proč se vůbec lidskou dimenzí značek zabývat? V roce 2014 skončila ekonomická krize a tento rok je i zlomovým bodem na křivce české nezaměstnanosti. Dnes dosahuje minimálních hodnot a to se samozřejmě projevuje na tom, jak těžce sháníte profesionály do svých firem a jak rychle o ně můžete přijít.

Vztah, kdy zaměstnavatel je ten, kdo nastavuje pravidla, rozhoduje a vybírá si a zaměstnanec ten, který se modlí, aby na něj nějaká práce zbyla, se tím změnil. To jde ruku v ruce se změnou obecného náhledu na život a balanc mezi prací a osobním životem. Nová generace zaměstnanců už ví, že není potřeba snášet dlouhodobý diskomfort. Jsou si vědomi hodnoty svého času a obzvlášť ve větších městech si mají opravdu na výběr.

Relativní jistota a blahobyt dává lidem prostor pídit se v práci po smyslu, hledat šanci na uplatnění vlastního názoru a nápadů, možnost se učit a posouvat. A to je dobře. Dělá to firmy lepšími, ale zároveň to na zaměstnavatele klade vyšší nároky. Dalším faktorem je úbytek manuální práce, která je čím dál častěji nahrazena strojovou. Pracujeme hlavou a srdcem a proto má na kvalitu naší práce obrovský vliv to, jak se cítíme.

Jak se tomu všemu přizpůsobit?

Práce na firemní kultuře a atmosféře v týmu není HR marketing. To znamená, že nejde o to, nalakovat realitu na růžovo sexy nabídkou benefitů nebo kreativní HR kampaní. Je potřeba zapracovat na reálné změně, aby se nic lakovat nemuselo. A pokud se pak odmítnutý kandidát nebo současný zaměstnanec večer v hospodě rozpovídá o svých zkušenostech, firmě to ostudu neudělá. Šeptanda je totiž informační kanál, který neošéfujete. Jako HR marketing však funguje bezkonkurenčně. V současné době sdílení totiž nemá smysl dělat se lepšími, než jako firma skutečně jste. Vaši potencionální zaměstnanci totiž o vás to hlavní už vědí.

Aby vztah zaměstnanec–zaměstnavatel fungoval, všichni ve firmě by měli mít šanci podílet se na společných pravidlech. Měli by mít zkušenost, že zpětná vazba a kritika se cení a že se věci systematicky hýbou kupředu. Měli by znát dlouhodobou vizi firmy a podílet se na rozhodování o tom, jak je možné jí dosáhnout. Chování managementu by mělo být s vizí konzistentní a neměnit se jak jarní obloha pokaždé, když někdo udělá report z Google Analytics. A co víc, lidé by měli vědět, že to, co pro ně firma dělá a co jim dává, nemá v skrytu jen jeden jediný účel – zvýšit jejich výkonnost. Zkrátka lidskost by měla proniknout do samého jádra firmy i značky, dobře se tam uhnízdit a trvale projevovat.

Lidská dimenze značky začíná v hlavách managementu, který je schopen vidět za víc než jeden roh a uvědomit si, že fungující tým je jedinou cestou k úspěšnému byznysu. A pak je potřeba začít změnu řídit jako projekt, přidělit mu odpovědnou osobu, alespoň kousek její pracovní kapacity, připravit nástroje, přizpůsobit procesy a sledovat termíny. Vrátit se zpátky k poslání a definici značky, popsat její lidskou dimenzi, začít aktivně pracovat s týmem a pravidelně mu naslouchat. Nejhorší a nejméně motivující jsou totiž výkřiky do tmy v podobě na nic nenavazujících avšak efektních aktivit. Například dotazník na spokojenost v týmu, jehož výsledky nakonec pod palbou každodenní agendy nemá nikdo čas zpracovat.

Zuzana Brečanová

Cesta Zuzany Brečanové vedla od grafického designu, přes marketing až k tvorbě značek. Ty dnes vnímá jako společenství lidí, jejichž zkušenosti a emoce každý den pomáhají značku utvářet. Pracovala například pro síť restaurací Ambiente, kde je dodnes konzultantkou employer brandingu. V současnosti však s budováním značek pomáhá hlavně klientům Lovebrandu.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek