Základní informace k životní situaci
Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a je označen číslem popisným nebo evidenčním, popř. orientačním.
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Změnu místa trvalého pobytu ohlašuje:
- občan České republiky starší 15 let nebo jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy,
- zákonný zástupce za občana mladšího 15 let nebo fyzická osoba, které bylo dítě svěřeno do péče rozhodnutím soudu,
- zákonný zástupce za občana, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý ohlásit změnu místa trvalého pobytu,
- člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem, nebo jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy.
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
V případě změny místa trvalého pobytu občan hlásí místo trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu; předkládá vyplněný „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“, doklad totožnosti a doklad opravňující přihlášení.
Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Ohlášením změny místa trvalého pobytu.
Na které instituci životní situaci řešit:
Občan hlásí místo svého trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu, tj.:
- na obecním úřadu,
- v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech na úřadech městských částí nebo městských obvodů, pokud tak stanoví statuty těchto měst.
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
- vyplnit a podepsat „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“, který je k dispozici na každé ohlašovně (je možné používat pouze originální tiskopis),
- prokázat totožnost občanským průkazem nebo, nemá-li platný občanský průkaz, jiným obdobným dokladem, který je veřejnou listinou,
- doložit doklad opravňující užívat byt nebo dům (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouvu), anebo pokud doklad nevlastní, úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu; takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny.
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Je nutné vyplnit originální tiskopis „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“, který je k dispozici na každé ohlašovně. Vzor tiskopisu naleznete na internetových stránkách Ministerstva vnitra.
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu zaplatí občan České republiky správní poplatek ve výši 50 Kč.
Občané mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeni.
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Ohlašovna je povinna provést zápis o změně adresy místa trvalého pobytu do agendového informačního systému evidence obyvatel bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 3 pracovních dnů.
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci nejsou stanoveni.
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit elektronicky.
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 296/2004 Sb., kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů
Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
V případě, že ohlašovna po splnění zákonných podmínek vyhoví a hlášenou změnu místa trvalého pobytu zaeviduje, nevydává rozhodnutí ve správním řízení.
Správní rozhodnutí však vydá, pokud se zjistí při hlášení změny místa trvalého pobytu nedostatky v předkládaných dokladech nebo rozpory uváděných údajů s údaji v informačním systému evidence obyvatel a nedostatky ani po výzvě ve stanovené lhůtě nejsou odstraněny; ohlašovna rozhodne o tom, že změna místa trvalého pobytu nebude zaevidována.
Proti rozhodnutí o nezaevidování změny místa trvalého pobytu lze podat odvolání.
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
Ministerstvo vnitra / Evidence obyvatel, trvalý pobyt
Související životní situace a návody, jak je řešit
- Vydání občanského průkazu
- Výdej údajů z agendového informačního systému evidence obyvatel
- Vydání cestovního dokladu
- Změna údajů v řidičském průkazu nebo mezinárodním řidičském průkazu
Za správnost návodu odpovídá útvar
Ministerstvo vnitra – odbor správních činností, oddělení evidence obyvatel
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba nedokládá ohlašovně při ohlášení změny místa trvalého pobytu své vlastnické právo nebo jiné užívací právo, pokud si existenci tohoto práva může ohlašovna ověřit bezúplatně veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí.
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2016
Popis byl naposledy aktualizován
08.03.2018
Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.