Jordánsko: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

© Zastupitelský úřad ČR v Ammánu (Jordánsko)

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Název státu:

  • Jordánské hášimovské království (česky)
  • Al-Mamlaka al-urduníja al-hášimíja (arabsky)
  • The Hashemite Kingdom of Jordan (anglicky)
  • Rozloha: 89 342 km2
  • Hlavní město: Ammán (4 mil. obyvatel, hustota 3 143 lidí na kilometr čtvereční (8 140 km2)
  • Úřední jazyk: arabština, používání angličtiny je rozšířené
  • Státní svátek: 25. květen (výročí vyhlášení nezávislosti v r. 1946)
  • Vznik státu: nezávislost 25. 5. 1946, po připojení části Palestiny (tzv. Předjordánska) byl v prosinci 1948 vyhlášen vznik Jordánského hášimovského království
  • Státní zřízení: konstituční monarchie
  • Země se člení na 12 provincií, tzv. „governorátů“.
  • Hlava státu: král Abdulláh II. bin al-Husajn (Abdullah II. bin Al-Hussein), na trůn nastoupil 7. února 1999
  • Peněžní jednotka: jordánský dínár (JD)=1000 filů; 1 USD=0,71 JD (fixní kurz), 1 EUR = 0,77 JD
  • Navázání dipl. styků: s ČSSR 11. 4. 1964
  • Velvyslanec ČR: JUDr. Josef Koutský, pověřovací listiny předal 29. 11. 2018
  • Velvyslankyně Jordánska: Lina Al Hadid, sídlící ve Vídni, předání pověřovacích listin se uskutečnilo 19. 06. 2019

 

Informace o Jordánsku:

Složení vlády (dekret ze dne 07. 11. 2019):

 

Prime Minister and Minister of Defense
Dr. Omar Al-Razzaz
Tel: 464 – 1211  Fax: 464 – 2520  Website: www.pm.gov.jo

Minister of  Higher Education and Scientific Research
Dr. Mohyee Aldeen Touq
Tel: 534 – 7671  Fax: 533 – 7616  Website: www.mohe.gov.jo

Minister  of Education

Dr. Tyseer Nueimi

Tel: 560 – 7331  Fax: 566 – 6019  Website: www.moe.gov.jo

Minister of Finance
Dr. Mohammad Al Ississ
Tel: 560 – 7191  Fax: 568 – 4692  Website: www.mof.gov.jo

 Minister of Foreign Affairs and Expatriates
Mr. Ayman Al Safadi
Tel: 464 – 4311  Fax: 465 – 0859  Website: www.mfa.gov.jo

Minister of Industry, Trade and Supply
Dr. Tariq Mohammad Hammouri
Tel: 566 3774 Website: www.mit.gov.jo

Minister of Interior
Mr. Salameh Hammad
Tel: 569 – 1141  Fax: 560 – 6908  Website: www.moi.gov.jo

Minister of Justice
Dr. Bassam Samir Talhouni
Tel: 465 – 3533  Fax: 464 – 3197  Website: www.moj.gov.jo

Minister of Public Works and Housing

Eng Fallah Abdullah Al Amoush

Tel 585 – 0470 Fax 585 – 7590 Website www.mpwh.gov.jo

Minister of Local Administration
Eng. Walid Masri

Website: www.moma.gov.jo

Minister of Planning and International Cooperation

Dr. Wissam Al Rababdi
Tel: 464 – 4466  Fax: 464 – 9341  Website: www.mop.gov.jo

Minister of Social Development
Mrs. Basma Mousa Ishaqat
Tel: 593 – 1518  Fax: 560 – 7519  Website: www.mosd.gov.jo

Minister of Tourism and Antiquities

Mrs. Majd Mohammad Shweikeh
Tel: 464 – 2311  Fax: 464 – 8465  Website: www.mota.gov.jo

Minister of Transport
Dr. Khalid Saif
Tel: 551 8111 Website: www.mot.gov.jo

Minister of Water and Irrigation
Eng. Raed Muzaffar Abu Al-Saud
Tel: 563 – 3100  Fax: 568 – 0075  Website: www.mwi.gov.jo

Minister of Labour
Mr. Nidal Bataineh
Tel: 569 – 8186  Fax: 566 – 7193  Website: www.mol.gov.jo

Minister of Health
Mr Saad Jaber
Tel: 566 – 5131  Fax: 566 – 5131  Website: www.moh.gov.jo

Minister of Agriculture and Minister of Environment

Dr. Saleh Ali Al-Kharabsheh
Tel: 556 – 0113 Fax: 556 – 0288 Website: www.moa.gov.jo

Minister of Awqaf and Islamic Affairs
Dr. Mohammad Al Khlaileh

Tel: 566 – 6141  Fax: 560 – 2254  Website:  www.awqaf.gov.jo

Minister of Digital Economy and Entrepreneurship
Eng. Muthanna Gharaibeh
Tel: 550 2530, Website: www.moict.gov.jo

Minister of Youth
Dr. Fares Breizat
Tel: 560 – 4701  Fax: 560 – 4717  Website: www.moy.gov.jo

Minister of Culture

Mr. Basim Tweissi

Tel: 569 – 6598  Fax: 569 – 6218  Website: www.culture.gov.jo

Minister of Energy and Mineral Resources
Eng. Hala Adel Zawati
Tel: 586 – 3326  Fax: 586 – 5714  Website: www.memr.gov.jo

Minister of Political and Parliamentary Affairs and Minister of State
Eng. Musa Maaytah
Website: www.moppa.gov.jo 

Minister of State for Media Affairs
Mr. Amjad Adaileh
Website: www.msma.gov.jo

Minister of State for Legal Affairs
Mr. Mubarak Abu Yamin
Website: www.msla.gov.jo

Minister of State for Institutional Performance Development

Mrs. Yasera Ghosheh

Tel: 464 – 1211  Fax: 464 – 2520  Website: www.pm.gov.jo

Minister of State for Prime Ministry Affairs

Mr. Sami Daoud

Tel: 464 – 1211  Fax: 464 – 2520  Website: www.pm.gov.jo

 

 

 

 

 

 

Zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

  • Počet obyvatel: 10,203.134 miliónů (odhad OSN 3/2020), z toho 746 506 syrských uprchlíků
  • Růst populace: cca 3,05 %
  • Další velká města: Irbid (870 tis.), Zarqa (730 tis.), Salt (360 tis.), Mafraq (235 tis.)
  • Obyvatelstvo: převážně arabské (97 %), cca 65 % arabského obyvatelstva je palestinského původu
  • Náboženství: státním náboženstvím je islám sunnitského směru (94 % obyvatel), cca 4 % křesťané, 2 % šíité a drúzové.

Z celkové populace asi 10 203,134 miliónů tvoří Jordánci přibližně 7 miliónů. Syřané tvoří 47 % nejordánské populace žijící v království a 12 % celkové populace. Z celkového počtu 746 506 Syřanů v království jich žije 495 000 v governorátu Ammán.

Podle UNHCR bylo v roce 2019 Jordánsko také hostitelem žadatelů o azyl a uprchlíků z jiných zemí, včetně 67 500 Iráčanů, 14 600 Jemenců a 6 100 Súdánců.

V roce 2019 úřady pokračovaly ve zlepšování podmínek života a obživy syrských uprchlíků poskytováním nových legálních pracovních příležitostí a zlepšením sektoru vzdělávání. Od roku 2016 do srpna 2019 úřady práce vydaly nebo obnovily 153 535 pracovních povolení pro Syřany.

Z celkové populace je 35,3 % populace mladší 15 let. Z dospělé populace je 35 % ekonomicky aktivní a 65 % ekonomicky neaktivní (29 % studentů, 52 % manželky v domácnosti, 11 % má jiný vlastní příjem, 6 % je zdravotně postižených). Průměrný věk v Jordánsku je 23,8 let, čímž je Jordánsko jednou z nejmladších zemí na světě. Ve městech žije asi 72 % populace.

Průměrná délka života mužů po narození je 78,7 let, zatímco délka života žen po narození je 81,5 let.

V důsledku krize v Sýrii žije v Jordánsku asi 746 506 Syřanů, z nichž 83,4 % žije mimo tábory v městských oblastech. Celkem 16,6 % uprchlíků žije ve třech táborech: Azraq, Zatari a Emirati Jordanian.

Zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

 

2015

2016

2017

2018

2019

Nominální HDP (mld. USD)

37,81

38,65

39,46

40,21

40,98

HDP/ob. (USD)

 4 782

5 260

5 178

 4,012

 4,018

Růst HDP %

  2,2

 2,1

 2,0

 2,0

 1,9

Míra nezaměstnanosti %

14,6

15,3

 18,5

18,7

19,6

Míra inflace %

 0,9

2,1

 3,3

 4,5

 4,6

Zdroj: Světová banka, Central Bank of Jordan

 

V roce 2019 vývoj jordánské ekonomiky nepřinesl zlepšení ekonomických ukazatelů. Hospodářský růst stagnoval v kontextu vnitřních problémů a regionálních konfliktů. K 31. září 2019 se přímé zahraniční investice zvýšily o 203,2 mil. USD v porovnání s předchozím rokem. Ve srovnání se schodkem běžného účtu 212,3 mil. USD ze září 2018 zaznamenal běžný účet v září 2019 schodek 128,8 mil. USD.

Tlak na jordánské hospodářství se zvýšil, zejména v důsledku rozpočtových nákladů. Výdaje na vojenské účely dosáhly v roce 2019 1,7 miliardy USD. Výdaje na bezpečnost představují 31,2 % celkových výdajů, za 1-9/2019 byl proti předchozímu roku nárůst o 6 %. Dovoz zdrojů pro výrobu energie do Jordánska pokrývá 96 % energetické potřeby země, jedná se o dovoz ropy a zemního plynu ze sousedních zemí Blízkého východu.

 

Růst inflace na konci roku 2019 byl  4,6 %. Podle statistického úřadu dosáhla míra nezaměstnanosti v Jordánsku koncem roku 2019 výše 19,6 %. Podle zpráv ekonomického tisku nezaměstnanost mladých lidí přesahuje 35 %. V říjnu 2019 ministerstvo práce uvedlo, že vláda vytvoří 30 026 nových pracovních míst.

Jordánský státní dluh koncem roku 2019 dosáhl 39,34 mld. USD, což představuje 96,4 % hrubého domácího produktu.

Národní energetická společnost (NEPCO) stále eviduje kumulované dluhy cca ve výši 5,5 miliardy dinárů, což představuje kolem 120 miliónů dinárů ročně jako náklady dluhové služby a úroků z půjček.

Jordánsko se snaží přilákat investory velkých objemů tím, že jim uděluje občanství. Je patrná snaha udržovat přátelské vztahy s mezinárodními institucemi (WB, OECD, EIB, aj.) a dalšími sponzory. Stále jsou hledány i další zdroje u tradičních donorských zemí vyspělí Evropy či zemí Zálivu.

 

V roce 2019 Jordánsko provedlo strukturální reformy a zavedlo nová nařízení pro finanční transakce, jako je evidence platební neschopnosti, digitální platby a veřejné zakázky. Jordánsko se stalo jednou z 20 nejúspěšnějších zemí ve zprávě Světové banky Doing Business za rok 2019. Jordánsko ve zprávě WB postoupilo na 75. místo ze 104. místa v hodnocení z předchozího roku.

Jordánsko se zařadilo mezi deset nejaktivnějších zlepšovatelů v implementaci opatření ke zlepšení podnikatelského klimatu ve světovém žebříčku Světové banky ze začátku roku 2020.

Poprvé je Jordánsko ve výroční zprávě WB zařazeno mezi přední reformátory podnikového klimatu v regionu MENA se třemi hlavními reformami: zavedení nového zákona o zabezpečených transakcích, změna zákona o úpadku a zavedení jednotného a ​​moderního zajištění registrací plateb.

Jordánsko i nadále čelí vnějším regionálním výzvám. V roce 2019 bylo hostitelem více než 657 000 syrských uprchlíků a více než 90 000 uprchlíků jiných národností. Krize v sousední Sýrii a Iráku způsobila příliv uprchlíků, vyšší náklady na zdravotnictví a vzdělávání a narušení obchodních cest. Regionální nejistota a snížená vnější pomoc budou i nadále v krátkodobém a střednědobém horizontu znamenat tlak na Jordánsko.

 

Reálný růst HDP v roce 2019 dosáhl 1,9 %. Dlouhodobý slabý ekonomický růst se odráží ve zvýšených ukazatelích nezaměstnanosti. Míra nezaměstnanosti ke konci roku 2019 dosáhla 19,6 % ve srovnání s 18,7 % za rok 2018. Nezaměstnanost je mohem vyšší mezi ženami, mládeží a absolventy vysokých škol.

Pokud jde o fiskální schodek, údaje za září 2019 ukazují, že konsolidace je náročná v důsledku skluzu domácích příjmů a nepružnosti při omezování výdajů. Údaje za 1 – 9/2019 uvádějí fiskální schodek 2,8 % HDP, což je více než ve stejných obdobích v letech 2018 a 2017.

 

Jordánská platební bilance vykazuje určité zlepšení díky omezení nákladů na dovoz, a také v důsledku poklesu mezinárodních cen ropy. Růst vývozu vykazuje mírný nárůst; příjmy z cestovního ruchu v roce 2019 byly výrazné, ale tok PZI klesá. Stabilita jordánského hospodářství závisí na jeho přístupu na mezinárodní trhy a na realizaci mnohostranných a dvoustranných závazků přijatých na jeho podporu.

Celkově za rok 2019 prokázalo ​​Jordánsko lepší výsledky v oblasti placení daní, získávání elektřiny a ve vyřizování stavebních povolení.

Pokud jde o nové daňové zákony, je třeba zmínit zákon č. 38 o dani z příjmu, který vstoupil v platnost 1. ledna 2019. Zdanitelný příjem z jordánských zdrojů je lépe kontrolován, byly sníženy sazby daně z příjmu právnických osob pro průmyslové sektory na období do r. 2023. Sazba je 15% pro rok 2019 (10 % pro farmaceutické a oděvní společnosti) a zvyšuje se každoročně, až v roce 2023 dosáhne 20 %.

Zákon o partnerství veřejného a soukromého sektoru byl v r. 2019 schválen parlamentem, cílem je zajistit finanční prostředky na veřejné projekty a provádět je způsobem, který přináší přidanou hodnotu. Cíl je budovat infrastrukturu a zajistit rehabilitaci, provoz a údržbu veřejných zařízení.

 

Do konce roku 2019 vyrábělo Jordánsko 1 130 MW energie z obnovitelných zdrojů energie, což představuje asi 11 % celkových požadavků na elektřinu. Dle Ministerstva energetiky a nerostných zdrojů bude do roku 2021 instalovaná kapacita více než zdvojnásobena na 2 400 MW. Předpokládá se zvýšení produkce elektřiny z ropných břidlic, čímž se zvýší energetická soběstačnost země.

Podle jordánského ministerstva financí byl za rok 2019 podíl hlavních průmyslových odvětví na tvorbě HDP za období 1-9/2019 následující: finanční sektor 26 %, vládní služby 20 %, turistika 19 %, průmyslová výroba 11 %, stavebnictví a důlní průmysl po 3 %, zemědělství 2 %. HDP produkovaný v zemědělství se zvýšil na 356 miliónů JD (4,6 %), ve stavebnictví vzrostl na 252 milióny JD (3,2 %), v průmyslové produkci se snížil na 151 miliónů JD (-19,4 %), v dopravě se zvýšil na 648 miliónů JD (8,3 %) a ve službách se zvýšil na 1732 milióny JD (6,7 %).

 

V roce 2019 došlo ke zjednodušení přístupu k půjčkám a zlepšení kvality služeb pro investory. Podle delegace EU se půjčky soukromému sektoru v prosinci roku 2019 zvýšily o 4,3 % na 25 822,30 miliónů JD.

Mezinárodní ratingová agentura Standard and Poor’s (S&P) vydala pro rok 2019 nové ratingové hodnocení pro Jordánsko, ve kterém je rating Spojeného království “B +“ a je zachován stabilní výhled do budoucna. Zpráva se opírala o několik faktorů, z nichž nejdůležitější byly schopnost vlády pokračovat v posilování finančních podmínek po přijetí balíčku finančních reforem a očekávaného snížení poměru dluhu k HDP do konce roku 2022.

Od otevření hraničního přechodu Jaber/Nassib v polovině října roku 2018 se podle UNHCR vrátilo přibližně 153 000 syrských uprchlíků do Sýrie. Mnozí syrští uprchlíci v Jordánsku dávají přednost nevrátit se do Sýrie kvůli riziku odvodů pro syrské muže do armády.

 

V prosinci 2019 bylo podepsáno několik dohod na podporu obchodu s Irákem, které přispívají k rozvoji vývozních kapacit prostřednictvím jižních přístavů a ​​rozšíření iráckého plynovodu do Jordánska, jakož i k vybudování alternativního nového ropovodu. Obě země se dohodly na zásobování Jordánska z Iráku ropovodem z Basry do Aqaby s kapacitou asi 10 000 barelů ropy denně. Jordánsko a Irák v roce 2019 podepsali celkem šest dohod v oblasti energetiky, průmyslu, obchodu, zemědělství, dopravy a ICT.

 

Lze konstatovat, že nedostatky v infrastruktuře brání jordánské ekonomice zabránit dopadům regionální bezpečnostní krize. Dalšími překážkami jsou nadměrná byrokracie a protichůdné právní předpisy, které dostatečně nezohledňují potřeby investorů. V zemi existuje více než 200 různých obchodních předpisů a omezení. Existuje i latentní riziko teroristických útoků.

V listopadu 2019 jednala v Jordánsku delegace MMF, jejíž hodnocení bylo následující: inflace je velká, deficit rozpočtu je enormní, růst nedostatečný, velká nezaměstnanost. Nutno usnadnit fungování podniků, udělat strukturální reformy v energetice, zlepšit dopravu a podnikatelské prostředí, zajistit fiskální transparentnost. Dělat strukturální reformy s dopadem na růst, ale ne reformy náročné na náklady. Snížit počet daňových výjimek. Dle MMF je monetární politika JO dobrá a řešení problémů je možné.

 

Výsledkem jednání byla dohoda o vytvoření fondu se zaměřením na podnícení růstu. Nová dohoda s MMF má zajistit vázané zvýhodněné granty a půjčky s preferenčními výpůjčními úroky, aby se usnadnilo roční splácení dluhu potřebné ke snížení poměru dluhu k HDP. Jordánsko se zavázalo ke snížení chronického fiskálního deficitu.

Zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

Jordánský státní rozpočet je vždy deficitní: deficit státního rozpočtu dle disponibilních údajů za 1-10/2019 dosáhl 134.40 miliónů JD. Za rok 2019 vzrostly výdaje rozpočtu o 957 miliónů JD a zisky o 1187.30 miliónů JD (Zdroj DEU Ammán)

Státní rozpočet na rok 2019 byl schválen parlamentem v následujícím znění: celkové výdaje 9.255 miliard JD (tj. proti roku  2018 byl schválen nárůst o 437 miliónů
JD). Příjmy  8. 610 miliard JD (příjmy se zvýšily o 14,8 % oproti roku 2018). Saldo – deficit dosáhl 645 miliónů JD. Příjmy byly podpořeny novým daňovým zákonem, který předpokládal zvýšení daní o 200 miliónů JD ročně.

Největší položky v rozpočtu představují platy centrální vlády (42,1 %), sociální benefity včetně důchodů (14,4 %) a splácení úroků (11,2 %).

Deficit rozpočtu je v Jordánsku chronický a je způsoben velkou spotřebou na přebujelou státní správu (platy úředníků). Záporný rozpočet je dlouhodobě také výsledkem nákupů pro vojenský sektor. (www.tradingeconomics.com)

Za období 1-10/2019 se celkové zahraniční dotace vlády zvýšily na 1,84 miliardy JD (www. jordantimes.com).

Poprvé v historii byly rozpočty governorátů připojeny k centrálnímu rozpočtu, aby byla možná kontrola a transparentní přehled hospodaření governorátů.

V květnu 2019 Jordánsko požádalo MMF o prodloužení stávajícího rozšířeného fondu (EFF) 700 miliónů dolarů o dalších šest měsíců, dokud nebude dosaženo konečného rozhodnutí ohledně nového programu (www.jordantimes.com)

Ve fiskální oblasti existuje v Jordánsku balíček pomoci USA, MMF, Světové banky, EU a zemí Perského zálivu, který zahrnuje poskytnutí roční pomoci 150 až 300 miliónů USD a jednorázovou přímou pomoc – vklad 500 až 1 miliardu USD do Jordánské centrální banky. Peníze nestačí k vyřešení všech jordánských ekonomických potíží, ale pomohou království splatit některé z předchozích dluhů (zdroj insidearabia.com).

 

Přehled výdajů státního rozpočtu 1-12/2019

Položka                                            hodnota mil. JD                          % z celku                        

Mzdy zaměstnancům                      1,602                                                   15,7                              

Nákupy zboží a služeb                       373                                                    3,6                           

Placení úroků                                   1,035                                                  10,1                            

Podpory/dotace                                   20                                                    1,9                 

Granty                                                 753                                                    7,3                              

Sociální benefity                                  620                                                    6,1      

Různé výdaje                                     2,058                                                 20,9                           

Vojenské výdaje                              2,545                                                24,9                

Kapitálové výdaje                              1,243                                                 12,1                          

                     –

 

Zejména bezpečnost představuje cca 25 % celkových výdajů, za 1-12/2019 zde byl nárůst o 12 %. Ve srovnání s předchozím rokem se v uvedeném období zvýšily i náklady dovozu energie, a to o 11 %.

Fiskální situaci výrazně komplikují vysoké výdaje na dovoz energií. Jordánsko usiluje o diverzifikaci zdrojů energie. V únoru 2017 byl schválen plán na zvýšení úspornosti v oblasti spotřeby energie (NEEAP). Připravuje se využití zdrojů ložisek zemního plynu v pobřežním šelfu mezi Kyprem a Izraelem.

 

Jordánsko má podporu mezinárodního společenství pro nový přístup k řešení syrské uprchlické krize. Nová strategie by neměla být založena jen na humanitární pomoci, ale měla by také zahrnovat cílený hospodářský rozvoj, aby království bylo schopno se vyrovnat se zátěží pobytu uprchlíků, při jejímž řešení narazilo na limity svých ekonomických možností.

Rok 2019 ukázal, že většina syrských uprchlíků neplánuje návrat do Sýrie. Proto by se další pomoc měla orientovat i na udržitelná řešení – vytváření nových pracovních příležitostí v průmyslu a obchodu. Zahraniční investice a podpora jsou nezbytnou součástí holistického přístupu k řešení současné i budoucí situace Jordánska.

S cílem vytvořit nová pracovní místa a podpořit vývoz Jordánsko otevřelo v roce 2019 18 nových svobodných hospodářských zón (FZ), jejichž objem obchodu dosáhl 6 458 miliard JD. Svou produkci umístují FZ většinou na jednotný trh EU ve spolupráci s mezinárodními investory. Předpokládá se vytvoření přechodného období deseti let, během kterého by opatření přilákalo investice, které vytvoří Jordáncům desítky tisíc pracovních míst a umožní zaměstnávání syrských uprchlíků.

 

Za tímto účelem Jordánsko dosáhlo uvolnění evropských pravidel půodu pro své výrobky od července 2016 (tzv. „Rules of Origin“).

 

 

Zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

Jordánská platební bilance je tradičně charakterizována vysokým obchodním deficitem a přebytkem na účtu služeb. Deficit jordánské platební bilance za prvních 10 měsíců roku 2019 dosáhl 6.392 mld JD a snížil se o 14 % ve srovnání s předchozím rokem.

Kapitálový účet bývá zejména díky transferům vyrovnaný či mírně deficitní. Veřejný dluh je 96,4 % z HDP.

Jordánské devizové rezervy byly koncem prosince 2019 ve výši 12,424 miliónů USD. Dle databáze Delegace EU v Ammánu byly koncem prosince 2018 rezervy 11 320,- miliónů USD. Klíčovými faktory relativně nízké úrovně rezerv jsou vnější nerovnováha a dolarizace vkladů  (www.ceicdata.com).

Domácí úvěry poskytnuté soukromému sektoru bankovním sektorem dosáhly v prosinci roku 2019 25 747 miliónů JD a celkové půjčky poskytnuté bankovním sektorem v tomto roce činily 39 miliard JD. Největší podíl úvěrů čerpalo odvětví stavebnictví (26 %), obchod (17 %), veřejné služby (15 %), průmysl (11 %) (DEU Amman).

Vláda se snaží aktivovat Jordánský investiční fond, podporovat účast soukromého sektoru na veřejných projektech, podporovat rozvoj turistiky, rozšiřovat projekty obnovitelné energie, zvýšit přístup k úvěrům, zlepšovat vzdělávací systém, zlepšovat fungování sociálních sítí a expanzi investic, nicméně výsledky přicházejí pomalu.

Dlouhodobým problémem jordánské ekonomiky je zahraniční zadluženost. Díky úsilí vlády i samotného panovníka, jež aktivně cestuje a vyjednává se členy Pařížského klubu a dalšími věřiteli, se daří získávat nové půjčky, které se zčásti používají na restrukturalizaci předchozích půjček a zčásti na nové projekty.

Zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Jordánsko se vyznačuje poměrně rozsáhlým bankovním a pojišťovacím sektorem, který se výraznou měrou podílí na tvorbě HDP. V zemi je registrováno 21 komerčních bank, z toho je 13 tzv. „národních“, zbytek jsou banky zahraniční. Dvě banky jsou islámské. Největším bankovním ústavem je Arab Bank, která drží cca 60 % veškerých bankovních aktiv. Komerční banky mohou prodávat, nakupovat a spravovat účty v cizích měnách, dohledem nad bankami je pověřena Central Bank of Jordan.

Hlavní komerční banky

Národní banky:

  • Arab Bank PLC
  • Bank of Jordan PLC
  • Cairo Amman Bank
  • Housing Bank for Trade and Finance
  • Jordan Kuwait Bank
  • Jordan Commercial Bank
  • Union Bank for Savings and Investment
  • Investbank
  • Capital Bank of Jordan
  • Banka Al Etihad

Islámské banky:

  • Jordan Islamic Bank for Finance and Investment
  • Islamic International Arab Bank PLC
  • Safwa Islamic Bank

Zahraniční banky:

  • HSBC Bank Middle East LDT
  • Rafidain Bank
  • Citibank NA
  • Standard Chartered Bank
  • Audi Bank
  • Blom Bank
  • Egyptian Arab Land Bank

  Nejvýznamnější pojišťovny:

  • Arab Jordanian Insurance Group
  • Jordan Insurance
  • Jordan Insurance Services
  • General Arabia Insurance
  • Middle East Insurance
  • Jordan International Insurance

 

 

Zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Jordánský parlament schválil změny stávajícího jordánského zákona o dani z příjmu č. 34 z roku 2014. Změny byly zveřejněny v Úředním věstníku dne 2. prosince 2018 s účinností od 1. ledna 2019, kterým vstoupil v platnost nový jordánský zákon o dani z příjmu č. 38 z roku 2018. Nový zákon o dani z příjmu ovlivňuje širokou škálu daňových aspektů vztahujících se na společnosti a jednotlivce. To zahrnuje změny daní z příjmu právnických osob, srážkových daní, daní z příjmu fyzických osob, sankcí a zdanění v rozvojových zónách a bezplatných zónách. Nový zákon o dani z příjmu rovněž ukládá novou vnitrostátní daň z příspěvků, která bude vybírána z příjmů společností a některých osob s vysokými příjmy ve spojení s daněmi z příjmu.

Nový zákon o dani z příjmu zachoval současné daňové sazby pro většinu odvětví. Podle nového zákona budou některé průmyslové činnosti, které byly dříve zdaněny paušální sazbou 14%, nyní podléhat různým daňovým sazbám, které se postupně zvyšují, jak ukazuje tabulka níže:

 

Daňový rok

Průmyslové, farmaceutické a oděvní činnosti

————————————–

Efektivní daňová sazba

Všechny ostatní průmyslové činnosti

————————–

Efektivní daňová sazba

2019

10%

15%

2020

14%

16%

2021

16%

17%

2022

18%

18%

2023

19%

19%

2024

20%

20%

 

Kromě toho budou nyní činnosti v zemědělském odvětví, které byly dříve osvobozeny od daně, předmětem daně ve výši 20%.

U společností bude zdanitelný čistý příjem přesahující 50 000 JD.

U fyzických osob bude zdanitelný obrat přesahující 1 milión JD.

 

Sektor                                                                                                Sazba daně

Bankovnictví                                                                                                 35 %

Výroba elektřiny                                                                                           24 %

Základní těžební společnosti                                                                        24 %

Finance, finanční zprostředkovatel a finanční leasing                                  24 %

Telekomunikace                                                                                           24 %

Pojištění a zajištění                                                                                       24 %

Ostatní odvětví                                                                                             20 %

 

Sazby daně v rozvojových zónách: podle současného jordánského zákona o investicích č. 30 z roku 2014 (investiční zákon) podléhají výnosy generované subjektu zaregistrovanému v rozvojových zónách za činnosti prováděné v rozvojové zóně sjednocenou sazbou daně ve výši 5 %. Nový zákon o dani z příjmu však upravuje daňové sazby platné pro subjekty působící v rozvojových zónách v závislosti na zdroji příjmu takto:

Transformační průmyslové činnosti s přidanou hodnotou nejméně 30 % mají sazbu 5 %. Ostatní projekty a aktivity mají sazbu 10 %.

Sazby daně ve svobodných zónách. Podle zákona o investicích využívaly subjekty registrované ve svobodných zónách osvobození od daně, pokud jde o příjmy získané z:

  1. i) činností prováděných v rámci svobodných zón; ii) vývozu zboží a služeb mimo království; a (iii) tranzitního obchodu. Podle nového zákona o dani z příjmu budou nyní zisky subjektů registrovaných ve svobodných zónách, podléhat dani založené na běžných sazbách daně z příjmu použitelných pro každou účetní jednotku v závislosti na jejím stavu (právnická osoba nebo fyzická osoba). Nový zákon o dani z příjmu neodstraní osvobození od daně vztahující se na vývoz zboží a služeb mimo království a tranzitní obchod; tato osvobození od daně i nadále platí.

Na zdanitelný příjem všech korporací v Jordánsku byla uvalena nová vnitrostátní daň z příspěvků. Sazby vnitrostátní daně z příspěvků se pohybují od 1 % do 7 % a budou vybírány ve spojení se standardní daní z příjmu právnických osob.

Nový zákon o dani z příjmu snížil množství osvobození, která jsou k dispozici fyzickým osobám, a upravil zacházení s dávkami po skončení služebního poměru a důchodem tak, aby bylo dosaženo zdanitelného příjmu.                      

Kromě toho nový zákon o dani z příjmu osvobozuje od daně prvních 2 500 JD měsíčního důchodu jednotlivce.

Sazby osobní daně / nový zákon:

  • 5 % na prvních 5 000 JD
  • 10 % na dalších 5 000 JD
  • 15 % na dalších 5 000 JD
  • 20 % na dalších 5 000 JD
  • 25 % na částky převyšující 20 000 JD a až 1 milión JD

Čistý příjem fyzické osoby převyšující 1 milión JD bude zdaněn paušální sazbou 30 %.

Vnitrostátní daň z příspěvků vztahující se na jednotlivce.Na zdanitelný příjem fyzických osob převyšující 200 000 JD bude uložena nová vnitrostátní daň z příspěvku ve výši 1 %.

Zpět na začátek

Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Ammánu (Jordánsko) ke dni

Souhrnná teritoriální informace

Pravidelné novinky e-mailem