Komory: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
© Zastupitelský úřad ČR v Addis Abebě (Etiopie)
Obchodně ekonomické i politické Informace o Komorském svazu lze získat na Velvyslanectví České republiky v Addis Abebě, e-mail: „addisabeba@embassy.mzv.cz“ a/nebo „Commerce_AddisAbeba@mzv.cz“, mobilní tel. č. ekonomického diplomata: +251 911 214 612.
- 1.1. Oficiální název státu, složení vlády
- 1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- 1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
- 1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
- 1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
- 1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
- 1.7. Daňový systém
1.1. Oficiální název státu, složení vlády
Oficiální název státu:
Komorský svaz
L’Union des Comores
Složení vlády:
V prezidentských volbách r. 2016 zvítězil bývalý vůdce převratu z r. 1999 (následně potvrzen volbami r. 2002 a u moci do r. 2006, kdy na konci svého volebního období odstoupil) Azali Assoumani. Svého protivníka, kandidáta vládnoucí strany a dosavadního viceprezidenta Ali Soilihi porazil poměrem 41 % ku 39 %. Azali Assoumani se ujal úřadu koncem května 2016, následně byla jmenována nová vláda:
- Moustadroine ABDOU – viceprezident pověřený řízením ministerstva zemědělství, rybolovu, životního prostředí, územního rozvoje a urbanizace
- Djaffar Ahmed HASSANI – viceprezident pověřený řízením ministerstva hospodářství, plánování, energetiky, průmyslu, umění a řemesel, cestovního ruchu, investic soukromého sektoru a záležitostí nemovitostí
- Abdallah Said SAROUMA – viceprezident pověřený řízením ministerstva dopravy, pošt a telekomunikací, informací a komunikačních technologií
- Said Ali CHAYANE – ministr financí a rozpočtu
- Mohamed Bacar DOSSAR – ministr zahraničních věcí, mezinárodní spolupráce a diaspory
- Moussa MAHOMA – ministr zdravotnictví, solidarity, sociální ochrany a podpory rovnosti pohlaví
- Mohamed DAOUDOU – ministr vnitra, informací, decentralizace, vztahů s institucemi a vládní mluvčí
- FAHMI Said Ibrahim – ministr spravedlnosti, záležitostí islámu, veřejné správy a lidských práv
- ABDOU Mhoumadi – ministr národního vzdělání, výuky, výzkumu a umění
- Salime Mohamed ABDEREMANE – ministr mládeže, zaměstnání, pracovního začlenění, kultury a sportu
1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
Počet obyvatel: 808 080 (červenec 2017)
Průměrný roční přírůstek: 1,64 (2017)
Demografické složení:
- 49,6 % ženy
- 50,4 % muži
- Průměrný věk: 19,9 let
- Průměrná délka života: 64,6 let
Národnostní složení:
- Komořané (97 % – Antalote, Cafre, Oimtsaha, Sakalava)
- Makuové (2 %)
Náboženské složení:
- islám (98 %)
- křesťanství (2 %)
1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
Komory jsou jednou z nejchudších zemí vůbec. Jeho mladé a početně rostoucí obyvatelstvo postrádá odpovídající vzdělání; pro zemi je charakteristické samoživitelství, vysoká nezaměstnanost a značná závislost na zahraniční pomoci. Podíl obyvatel žijících pod úrovní chudoby je vysokých 45 %. Vývoz spočívá na třech hlavních zemědělských komoditách (vanilka, ylang-ylang, hřebíček) a země není soběstačná v základní potravině – rýži – která tak představuje hlavní položku dovozu. Poukazy diaspory žijící v zahraničí (200 tisíc Komořanů) tvoří plnou čtvrtinou HDP země.
Zdrojem růstu ekonomiky je zemědělství; dále pak maloobchod, stavebnictví, cestovní ruch, bankovnictví a ostatní služby. Země potřebuje uskutečnit strukturální změny – podíl zemědělství zůstává na stabilní vysoké úrovni 50 % a podíl služeb v posledních letech dokonce klesl na současných 38 %.
Komorská ekonomika aktuálně prochází obdobím nízkého růstu v důsledku nedostatku elektrické energie a nedostatečné infrastruktury. Růst r. 2016 je odhadován na 1 % a je v zásadě výsledkem výkonu zemědělského sektoru a služeb. V polovině r. 2016 nastoupila nová vláda, která jako první kroky přijala opatření na stabilizaci státního rozpočtu a iniciovala reformu energetiky. Tyto snahy jsou rovněž podpořeny probíhajícím programem MMF. Daná opatření mají vyústit ve zvýšení růstu HDP na 2 %.
Nominální HDP/obyv. (USD, běžný kurz, dle SB):
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
750 |
795 |
810 |
717 |
763 |
Vývoj objemu HDP (mil. USD, běžný kurz, dle SB):
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
550,5 |
599,0 |
624,0 |
565,7 |
617 |
Míra inflace (%, dle www.statista.com, 2018)
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 odhad |
5,91 |
1,57 |
1,35 |
2,01 |
1,8 |
1,0 |
Míra nezaměstnanosti: oficiální údaje ILO pro r. 2016 udávají 20 %, skutečnost bude pravděpodobně vyšší.
Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru:
Růst HDP je ovlivněn nedostatkem elektrické energie. V roce 2017 byl zahájen provoz nové elektrárny. Pro rok 2018 obdržely Komory od Africké rozvojové banky finance na pokrytí „Comoros Energy Support Project“ (PASEC). Část těchto fondů má jít na rehabilitaci dieslových elektráren Voidjou.
Pro léta 2018 a 2019 je předpokládán ekonomický růst ve výši cca 3 % tažený službami a průmyslovým sektorem.
Vláda si nicméně svou strategií zrychleného růstu (Stratégie de croissance accélérée et de dévelopment durable) stanovila pro období 2015 – 19 cíl růstu HDP na úrovni vysoce optimistických 6 % p.a., – což nedosahuje. Nástroji by měly být rozvoj základní infrastruktury, zlepšením podnikatelského prostředí a podporou soukromého podnikání.
Země spolupracuje s Mezinárodním měnovým fondem, je příjemcem prostředků od Světové banky, Africké rozvojové banky i Evropského rozvojového fondu.
1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
Státní rozpočet (% HDP, dle MMF):
|
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 odhad |
příjmy |
23,9 |
25,9 |
22,7 |
24,3 |
24,3 |
výdaje |
24,4 |
25,3 |
28,0 |
29,0 |
28,1 |
saldo |
– 0,5 |
0,6 |
– 2,5 |
– 3,0 |
– 3,8 |
1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
MMF (Country Report 16/393)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 odhad | 2018 projekce | |
bilance běžného účtu (%HDP) | – 8,6 | 0,6 | – 9,3 | – 10,1 | – 10,6 |
celková platební bilance (miliony USD) | 19,2 | 47,6 | – 28,6 | – 21,5 | – 16,1 |
bilance běžného účtu, miliony USD (www.economywatch.com)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
– 104 | – 74 | – 60 | – 92 | – 102 |
Devizové rezervy (mil. USD, běžný kurz, dle MMF „Country Report 16/393“):
2014 |
2015 |
2016 |
2017 odhad | 2018 projekce |
186,0 |
204,0 |
177,8 |
171,7 | 169,3 |
Zahraniční zadluženost, % HDP (dle MMF „Country Report 16/393“):
2014 | 2015 | 2016 | 2017 odhad | 2018 projekce |
20,2 | 24,2 | 25,4 | 267,7 | 27,3 |
Veřejný dluh, % HDP (tradingeconomics.com, převzato od Banque centrale des Comores)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
29,6 | 28,7 | 28,9 | 31,5 | 27,6 |
Dluhová služba (% vývozu zboží, služeb a prvotních důchodů, dle MMF):
2014 |
2015 |
2016 |
2017 odhad | 2018 projekce |
0,5 |
0,3 |
1,8 |
2,0 | 2,4 |
1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
Banky:
Banque Centrale
Box 405, Moroni
tel.: +264 731002
Banque d’International Des Comoros
Box 175, Moroni 731588
tel.: +264 730243
Pojišťovny:
Assurance Al Mana
Moroni
tel: +264 731353
Assurance Grimaldi
Box 53, Moroni
tel.: + 264 730956
1.7. Daňový systém
Daňový systém je zcela odvozen z francouzského systému.
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Addis Abebě (Etiopie) ke dni 15. 5. 2020
Souhrnná teritoriální informace
- Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
- Zahraniční obchod a investice
- Vztahy země s EU
- Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR