Laos: Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
© Zastupitelský úřad ČR v Bangkoku (Thajsko)
- 6.1. Vstup na trh: distribuční a prodejní kanály, využívání místních zástupců, další faktory ovlivňující prodej
- 6.2. Dovozní podmínky a dokumenty, celní systém, kontrola vývozu, ochrana domácího trhu
- 6.3. Podmínky pro zřízení kanceláře, reprezentace, společného podniku
- 6.4. Požadavky na propagaci, marketing, reklamu (využití HSP), významné veletrhy a výstavy v teritoriu
- 6.5. Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 6.6. Trh veřejných zakázek
- 6.7. Způsoby řešení obchodních sporů, rizika místního trhu a investování v teritoriu, obvyklé platební podmínky, platební morálka
- 6.8. Místní zvyklosti důležité pro obchodní kontakty, úřední a používaný jazyk(y), státní svátky, pracovní a prodejní doba
- 6.9. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria (oblasti se zvýšeným rizikem pro cizince)
- 6.10. Podmínky pro zaměstnávání občanů z ČR
- 6.11. Podmínky využívání místní zdravotní péče českými občany a občany EU
6.1. Vstup na trh: distribuční a prodejní kanály, využívání místních zástupců, další faktory ovlivňující prodej
S ohledem na místní zvyklosti je pro prodej českého zboží (příp. služeb) jednoznačně vhodné doporučit využití místních zástupců znalých domácího trhu a prostředí. V rámci procesu postupné liberalizace obchodu v Laosu může být partnerem českých firem soukromá i státní laoská firma, ale i společný podnik se zahraniční účastí. Pro vstup českých firem na laoský trh je možné vřele doporučit spolupráci především s thajskými firmami, které jsou již v Laosu zavedeny, mají zde bohaté historické zkušenosti a funkční obchodní kontakty.
6.2. Dovozní podmínky a dokumenty, celní systém, kontrola vývozu, ochrana domácího trhu
Všechny vývozní a dovozní operace se řídí pravidly Ministerstva průmyslu a obchodu pro vývoz a dovoz (Export and Import Regulation), celním zákonem a pravidly pro operace s valutami a devizami.
Laoská legislativa rozlišuje tři skupiny dováženého/vyváženého zboží: podporované, kontrolované a zakázané.
Dovážené zboží:
- Podporované dovážené zboží jsou stroje a zařízení pro výstavbu základní ekonomické infrastruktury a výrobní zařízení.
- Kontrolované dovážené zboží je prakticky všechno zboží nespadající do kategorie „1“ a „3“.
- Zakázané dovážené zboží je podle vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu veškeré zboží podřaditelné pod kategorie vojenského materiálu, drog, toxických chemikálií, nebezpečných průmyslových výrobků a předmětů s pohoršujícím obsahem.
Vyvážené zboží:
Zákaz vývozu se vztahuje na zbraně, střelivo, výbušniny, starožitnosti, drogy, toxické chemikálie, vzácná divoká zvířata. Vývoz některých druhů zboží je řízen prostřednictvím vývozních kvót a oprávnění. Jedná se především o dřevo (stavební, řezivo, kulatinu).
Všechny obchodní operace (vývozní, dovozní, investiční) mohou uskutečňovat pouze podniky registrované podle zákona o obchodních operacích. Registrace se provádí na Ministerstvu obchodu, Odbor pro obchodní registraci (Trade Registration Department) a v provinciích na obchodních úřadech (Provincial Trade Services – PTS). Registrovat se musí všechny druhy podniků (domácí, zahraniční, státní, soukromé, společné podniky). V případě investičních záměrů musí žádost o registraci obsahovat i souhlas příslušného rezortního ministerstva. Zahraniční podniky se zájmem o investování musí před obchodní registrací požádat Foreign Investment Management Committe o vydání licence pro zahraniční investiční činnost.
Každá vývozní i dovozní operace vyžaduje udělení vývozního či dovozního povolení. To je vydáváno Ministerstvem průmyslu a obchodu, které k tomuto účelu zmocnilo provinční obchodní úrady (PTS). U vývozních operací stát v některých zvláštních případech vykonává vývozní inspekci. Dovozní povolení (licence) platí zpravidla tři měsíce.
V průběhu celního odbavení při vývozu i dovozu musí být zboží do vyřízení všech formalit umístěno v celním skladu. Žádost o vydání vývozní celní deklarace musí obsahovat 5x žádost o vývozní deklaraci a dále po jedné kopii od vývozního povolení, faktury, balícího listu, popř. další požadované dokumenty. Za stanovení a vybrání cla a poplatků odpovídá Ministerstvo financí a jeho celní odbor (Customs Department).
Detailnější informace k dovozu a vývozu zboží z Laosu je možné získat na stránkách laoské Celní správy.
6.3. Podmínky pro zřízení kanceláře, reprezentace, společného podniku
Zahraniční investor smí v souladu se Zákonem o podpoře investic, který vstoupil v platnost v roce 1994 a byl aktualizován v roce 2017, založit v Laosu:
- společný podnik s laoským subjektem (státním nebo soukromým, kdy zahraniční partner musí mít na celé investici podíl nejméně ve výši 30 %),
- podnik plně ve vlastnictví zahraničního investora.
V případě založení podniku plně ve vlastnictví zahraničního investora může tato forma podniku mít následující podobu:
- zcela nová společnost,
- pobočka mateřské firmy (branch office)
- reprezentační kancelář.
Zakládající smlouva o podniku musí mít doložku o shodě s laoským právním řádem a musí být schválena Výborem pro řízení zahraničních investic (Foreign Investment Management Committee – FIMC). Ten do 60ti dnů po doručení žádosti o založení podniku vydá licenci; zahraniční investor musí pak do 90ti dnů po vydání licence zaregistrovat firmu. FIMC koordinuje schvalovací proces s dalšími laoskými institucemi (např. ministerstvo obchodu, zemědělství atp.).
Zahraniční investor si smí pronajmout půdu, stát neovlivňuje vedení podniku a garantuje, že zahraniční investice nemohou být znárodněny nebo konfiskovány ve veřejném zájmu (ke změně by však mohlo dojít v návaznosti na uvažované změny v Zákoně o půdě). Zahraniční investor smí zaměstnávat zahraniční kvalifikovanou pracovní sílu a smí převádět příjmy a zisky do zahraničí (prostřednictvím laoských bank). Daň ze zisku je placena laoským úřadům podle platného daňového zákona (k tomu viz blíže kap. 1.7).
V roce 1994 byl schválen obchodní zákoník (Business Law), který se týká laoských i zahraničních podniků. Zákon rozlišuje 4 druhy podniků: soukromé, státní, kolektivní a společné podniky (laoské státní se soukromými nebo zahraničními a laoskými státními či soukromými podniky). Minimální registrovaný kapitál podniku byl stanoven na 1 milion LAK. Podnikat nesmí osoby mladší 18ti let, mentálně narušené osoby, osoby se zákazem podnikání z rozhodnutí soudu a státní úředníci (kromě případů, kdy úřady udělí výjimku). Stát řídí podnikání v některých oblastech s ohledem na bezpečnost a ekonomické zájmy země. Jedná se o petrochemii, výrobu elektrické energie, dodávky vody, telekomunikace, dřevozpracující průmysl, těžební průmysl, potravinářský průmysl, zdravotnictví, chemickou výrobu a výrobu alkoholu a cigaret. Zvláštním předpisem jsou stanoveny oblasti podnikání výhradně pro laoské státní příslušníky.
Kromě státních a kolektivních (tj. de facto družstevních) podniků existují v Laosu soukromé podniky. Soukromé podniky mohou mít následující podobu:
- výhradní obchodní podnik (sole trade enterprise) – může jej vytvořit i jedna osoba, minimální registrovaný kapitál je 1 mil. LAK,
- společnost (company) formou:
- partnerství,
- společnosti s ručením omezeným,
- veřejné společnosti – tato forma vyžaduje alespoň 7 akcionářů.
6.4. Požadavky na propagaci, marketing, reklamu (využití HSP), významné veletrhy a výstavy v teritoriu
Rozvoj tohoto sektoru služeb není na úrovni srovnatelné např. s Thajskem nebo dalšími rozvinutějšími zeměmi jihovýchodní Asie. Pro propagační a reklamní účely je možné využít inzerci v místním tisku nebo reklamní šoty v televizi a rozhlasu.
Vzhledem k tomu, že většina těch, kteří v Laosu vlastní televizor, sleduje thajské televizní programy, pro propagaci produktů v Laosu se vyplatí rovněž uvažovat o televizní reklamní kampani v Thajsku.
Kontakty na hlavní laoské tiskoviny využitelné pro propagaci produktů:
- Vientiane Times (v angličtině, francouzštině)
- The Laotian Times (v angličtině)
- Pasaxon (v laoštině)
- Lao News Agency (v angličtině, francouzštině)
6.5. Problematika ochrany duševního vlastnictví
Obdobně jako v jiných chudších rozvojových zemích je nutné očekávat, že míra vymahatelnosti práva v oblasti duševního vlastnictví bude malá a vyžádá si zdlouhavý soudní proces.
6.6. Trh veřejných zakázek
Podle zákona musí všechny veřejné zakázky projít veřejným výběrovým řízením. Tendry jsou obvykle zveřejňovány v místním tisku nebo jsou k dispozici na příslušných rezortních ministerstvech.
6.7. Způsoby řešení obchodních sporů, rizika místního trhu a investování v teritoriu, obvyklé platební podmínky, platební morálka
Při řešení obchodních sporů je využíván místní legislativní systém. Zákon o zahraničních investicích (Law on Investment Promotion) připouští možnost řešit spor i arbitráží v zemi zahraničního investora nebo u nezávislé mezinárodní instituce. Zákon byl v minulosti několikrát novelizován. Informace k investičním příležitostem v Laosu je možné nalézt také na oficiálních internetových stránkách laoského Ministerstva pro plánování a investice.
Ekonomická spolupráce s Laosem je velmi ovlivněna nedostatkem likvidních finančních prostředků. Soukromý sektor upřednostňuje vytváření společných podniků, kdy zahraniční partner vloží technologii a kapitál a laoský partner pozemky, budovy atp. Praktická vymahatelnost práva je velmi složitá a jedná se o dlouhodobý a náročný proces.
Mezi obvyklé platební podmínky patří akreditiv (Letter of Credit). Vzhledem k tíživé hospodářské situaci v zemi a insolventnosti jak soukromé, tak často i státní podnikové sféry, je nutno doporučit obezřetnost při sjednávání platebních podmínek a požadovat co největší ochranu z hlediska jistoty zaplacení.
6.8. Místní zvyklosti důležité pro obchodní kontakty, úřední a používaný jazyk(y), státní svátky, pracovní a prodejní doba
Na významná služební jednání (ministerstva, státní instituce) se chodí v obleku, na běžná obchodní jednání obvykle postačí košile s kravatou.
Úředním jazykem je laoština. Malé procento zejména starších občanů a státních úředníků hovoří francouzsky či rusky. Po přijetí země do ASEANu (r. 1997) je pozornost věnována výuce angličtiny, mimo jiné z důvodu postupně rostoucího turistického ruchu.
Pracovní dny jsou pondělí až sobota, maximální pracovní doba je 8 hodin denně. Obchody a restaurace jsou otevřeny obdobně jako v okolních zemích či v Evropě.
Státní svátky v Laosu v roce 2020 připadají na následující dny:
- 1. ledna (Nový rok)
- 9. března (Mezinárodní den žen – náhrada za 8. března)
- 13. – 17. dubna (laoský nový rok – Songkran)
- 1. května (Svátek práce)
- 6. května (Visakhabousa)
- 1. června (Svátek dětí)
- 5. července (Boun Khao Phansa)
- 20. července (Den založení Laoského svazu žen)
- 1. října (Boun Ok Phansa)
- 5. října (Festival závodu lodí – náhrada za 3. října, pouze ve Vientiane)
- 7. října (den založení centrální banky Laosu – volno mají pouze banky)
- 2. listopadu (Festival That Luang – náhrada za 31. října)
- 2. prosince (laoský národní den)
6.9. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria (oblasti se zvýšeným rizikem pro cizince)
ČR má s Laosem uzavřenu smlouvu o bezvízovém styku pro držitele diplomatických a služebních pasů. Držitelé cestovních pasů musí žádat o víza. Velvyslanectví Laosu ve Varšavě je akreditováno i pro působnost v ČR. Víza po příletu/příjezdu (visa on arrival) lze získat také na letišti ve Vientiane a vybraných hraničních přechodech.
Obchodní a turistická víza jsou vydávána maximálně na dobu jednoho měsíce. Obchodní víza mohou být dále prodloužena. Zahraniční firmy, které v Laosu investují, mají možnost získat povolení k pobytu pro své pracovníky po celou dobu svých komerčních aktivit v zemi.
Při cestování do země se doporučuje sledovat upozornění Ministerstva zahraničních věcí ČR, případně přímo stránky Velvyslanectví ČR v Bangkoku. V obecné rovině je nutné být si vědom možných zdravotních rizik a doporučených očkování.
Před cestou do země v každém případě doporučujeme vždy ověřit podmínky vstupu přímo s velvyslanectvím Laosu, které je pro tyto otázky příslušné.
6.10. Podmínky pro zaměstnávání občanů z ČR
V lednu 2014 vstoupil v platnost nový Zákoník práce (Labour Law), který nahradil zákoník z roku 2006. V souladu s ním má zaměstnavatel povinnost upřednostňovat laoské uchazeče o zaměstnání. Pro zaměstnání zahraničních pracovníků je vyžadováno speciální povolení Ministerstva práce a sociálních věcí (Ministry of Labour and Social Welfare).
Zahraniční dělníci nesmí představovat více jak 15 % celkového počtu laoských zaměstnanců a u kvalifikovaných pracovních sil tento poměr nesmí překročit 25 %. Zahraniční zaměstnanci musí být pochopitelně držiteli platného pobytového víza a pracovního povolení.
Pracovní smlouvu mohou cizinci uzavřit na dobu 12 měsíců s možností prodloužení o dalších 12 měsíců s tím, že celková doba pracovní smlouvu nesmí kumulovaně přesáhnout dobu 5 let. Z tohoto ustanovení je možné udělit výjimku v závislosti na potřebách zaměstnavatele a kvalifikačních předpokladech pro danou pracovní pozici.
6.11. Podmínky využívání místní zdravotní péče českými občany a občany EU
Pokud chce cizinec využívat jakoukoliv zdravotní péči v zemi, musí za tuto péči zaplatit, často pouze v hotovosti. V každém případě je doporučeno před příjezdem do Laosu mít uzavřeno kvalitní cestovní zdravotní pojištění pro umožnění refundace nákladů na zdravotní péči. Zároveň se doporučuje ověřit si u své pojišťovny rozsah krytí rizik a související finanční limity.
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Bangkoku (Thajsko) ke dni 10. 5. 2020
Souhrnná teritoriální informace
- Mapa oborových příležitostí – perspektivní položky českého exportu
- Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
- Kontakty