Lucembursko: Zahraniční obchod a investice
© Zastupitelský úřad ČR v Lucemburku (Lucembursko)
Zahraniční obchod a investice hrají v případě Lucemburska – malé (2.586 km2, 614.000 obyvatel), dynamické, otevřené, vysoce integrované ekonomiky ve středu Evropy – zcela zásadní roli. Lucembursko je zapojeno do regionálních (Celní unie 1841, UEBL 1921, BENELUX 1944) i většiny mezinárodních organizací (OSN 1945, NATO 1949), RE 1949, CECA 1952), EHS 1957/EU 1993, OECD 1960, Schengen 1985, eurozóna 1999).
Většina lucemburské produkce (85 %) je určena k exportu, z toho 87 % do ostatních členských zemí EU (jeden z důvodů, proč právě Lucembursko iniciovalo vznik jednotné evropské měny, eura).
Mezi důležité obchodními partnery se ovšem postupně zařazují i asijské (8,2 %), americké (5,84 %, africké (1,8 %) a oceánské země (0,2 %).
Země se postupně prosazuje nejen na poli tradičních výrobků (zj. zemědělské, později strojírenské), ale v posledních dekádách zj. na poli služeb (zj. finanční/27 %, kultura volný čas/5,4%, doprava/4,9%, telekomunikace-ICT/4,6 %, turistika/4,4 %, pojišťovnictví/3,2 %, intelektuální vlastnictví/1,4 %, veřejná správa/0,5%, stavebnictví/0,4 %, opravy a údržba 0,1 %).
Bilance je většinově přebytková, tvoří až 5-10 % HDP. V 2020 je kategorie s otazníkem, statistiky k dispozici nejsou.
Vláda věnuje pozornost diversifikaci, inovacím, digitalizaci, robotizaci. Existuje 11 hlavních tematických sektorových klastrů („Automotive, BioHealth, Creative Industries, EcoInnovation, ICT, Logistics, Maritime, MICE/tj. kongresová turistika, Materials, Space, Wood), z toho 8 přímo spravovaných státní agenturou pro inovace, LuxInnovation (automoto, bio-zdravotnictví, eko-inovace, ICT, nové materiály, vesmírné technologie).
Na státní i komunální úrovni vzniká řada specializovaných inkubátorů a start-upů. Rozšiřováno je moderní logistické překladiště (Customs Warehousing) Bettembourg, plánována je zóna volného obchodu (Zone Franche Freeport) v blízkosti letiště Findel.
- 2.1. Obchodní bilance za posledních 5 let – vývoz, dovoz, saldo
- 2.2. Teritoriální struktura – postavení v (k) EU
- 2.3. Komoditní struktura
- 2.4. Zóny volného obchodu (VT parky, investiční zóny)
- 2.5. Investice – přímé zahraniční investice v teritoriu (odvětvová a teritoriální struktura)
- 2.6. Investice – podmínky vstupu zahraničního kapitálu (omezení, pobídky pro investory)
2.1. Obchodní bilance za posledních 5 let – vývoz, dovoz, saldo
Obchodní výměna CZ-LU (mil. EUR, STACEC, 5/2020)
|
Vývoz |
Dovoz |
Obrat |
Saldo CZ |
2015 |
108,6 |
122,4 |
231 |
+13,8 |
2016 |
143,8 |
165,5 |
309,3 |
+21,7 |
2017 |
161,8 |
173,3 |
335,1 |
+11,5 |
2018 |
185,4 |
179,8 |
365,2 |
-5,6 |
2019 |
149,9 |
182, 8 |
332,7 |
+32,9 |
2020 (5/2020) |
37,6 |
43,5 |
– |
+5,9 |
Pořadí LU v ZO CZ (dle údajů MPO, 5/2020): export 51., import 52., obrat 55. v pořadí.
http://www.statistiques.public.lu/stat/ReportFolders/ReportFolder.aspx?IF_Language=fra&MainTheme=5&FldrName=4&RFPath=113
2.2. Teritoriální struktura – postavení v (k) EU
Lucemburský vývoz do EU (v mil. eur)
|
DE |
FR |
BE |
EU27 |
US |
Asie |
celkem |
2017 |
3.523,5 |
1.862,8 |
1.471,5 |
9.829 |
428,5 |
699,3 |
12.660,5 |
2018 |
3.652,9 |
2.013,3 |
1.571,1 |
10.531,4 |
373,5 |
697,0 |
13.288,7 |
2019 |
3.503,6 |
2.113,6 |
1.619,2 |
10.467,5 |
405,6 |
743,8 |
13.270,8 |
2020/I.Q |
852,0 |
513,7 |
398,7 |
2.537,2 |
86 |
183,6 |
3.164,8 |
Lucemburský dovoz z EU (v mil. eur)
|
DE |
FR |
BE |
EU27 |
US |
Asie |
celkem |
2017 |
5.036,7 |
2.321,4 |
6.407 |
16.504,3 |
801,6 |
800,8 |
18.983,8 |
2018 |
5.318,8 |
2.369,2 |
7.117,4 |
17.808,9 |
679,8 |
811,6 |
19.933,5 |
2019 |
5.220,4 |
2.353,2 |
7.274,7 |
18.036,9 |
641,2 |
935,1 |
20.365,3 |
2020/I.Q |
1.235,8 |
532,7 |
1.722 |
4.211 |
105,4 |
204,5 |
4.710,7 |
Zdroj: STATEC, 5/2020
https://statistiques.public.lu/stat/TableViewer/dimView.aspx
2.3. Komoditní struktura
Dovozy
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Potraviny, živá zvířata | 1.643.5 | 1.578,2 | 1.597,4 | 1.718,7 | 1.72,5 | – |
Nápoje a tabákové výrobky | 523,4 | 559,6 | 594,9 | 665,8 | 679,4 | – |
Tuky a zvířecí či rostlinné oleje | 1.185,9 | 1.133,3 | 1.384,8 | 1.479,7 | 1.317 | – |
Mazadla, minerální hořlavé materiály | 1.647,3 | 1.320,2 | 1.574,1 | 2.023,6 | 2.033,9 | – |
Chemické výrobky | 2.065,6 | 2.050,9 | 2.196,3 | 2.392,1 | 2.365,2 | – |
Kovové výrobky | 1.471,3 | 1.432,1 | 1.555,5 | 1.734,7 | 1.581,6 | – |
Další nezařazené výrobky | 1.329,4 | 1.355,2 | 1.366,1 | 1.440 | 1.462,3 | – |
Stoje a strojní zařízení | 2.582,6 | 2.978,0 | 3.153,8 | 3.218,6 | 3.419,7 | – |
Dopravní prostředky | 3.343,9 | 3.308,4 | 3.654,6 | 3.245,3 | 3.659 | – |
Další | 1.865,3 | 1.920,2 | 1.906,4 | 2.015 | 2.119,7 | – |
Zdroj: STATEC, 5/2020 (v mil. eur)
Vývozy
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Potraviny, živá zvířata | 912,6 | 837,9 | 898,8 | 971 | 936,5 | – |
Nápoje a tabákové výrobky | 228 | 222,1 | 224 | 231,9 | 235,6 | – |
Tuky a zvířecí či rostlinné oleje | 280 | 286,5 | 300,5 | 263,8 | 249,2 | – |
Mazadla, minerální hořlavé materiály | 547 | 7,3 | 9,9 | 13 | 12,9 | – |
Chemické výrobky | 1.313,8 | 1.339,4 | 1,402,5 | 1.562 | 1.549 | – |
Kovové výrobky | 2.832 | 2.701,5 | 3.015,3 | 3.277,9 | 3.069,2 | – |
Další nezařazené výrobky | 1.840,3 | 1.909,1 | 1.944,2 | 1.986,2 | 2.024,3 | – |
Stoje a strojní zařízení | 2.059,7 | 2.253,3 | 2.403,8 | 2.507,5 | 2.606,6 | – |
Dopravní prostředky | 1.074,2 | 1.194,8 | 1.240, 4 | 1.172,9 | 1.310,2 | – |
Další | 1.077,7 | 1.151,1 | 1.221,2 | 1.303,6 | 1.277,5 | – |
Zdroj: STATEC, 5/2020 (v mil. eur)
2.4. Zóny volného obchodu (VT parky, investiční zóny)
Všech přibližně 90.000 místně registrovaných firem je povinně členem Obchodní komory (vznik 1841).
Po roce 2002 etabluje 11 specializovaných firemních tematických klastrů (auto-moto, bio-zdravotnický, dřevařský, eko-inovativní, ICT, logistický, kongresová turistika, kreativně-umělecký, tzv. nové materiály, vesmírné technologie, klastr námořní).
Svobodná celní pásma (foreign trade zones, free ports) jsou zatím pouze plánována.
2.5. Investice – přímé zahraniční investice v teritoriu (odvětvová a teritoriální struktura)
Lucembursko je pro zahraniční podnikatele přes nepochybnou nákladnost investičních vstupů (i některá omezení daná ochranářskými opatřeními v citlivých sektorech) zajímavou destinací.
Dle údajů FDI Magazine zemi patří 9. příčka investiční atraktivity v Evropě. Dle World Economic Forum (WEF) se Lucembursko díky stabilnímu přílivu FDI udržuje kolem 20. příčky konkurenceschopnosti ve světovém měřítku (Global Competitiveness Index, International Institute for Management Development). Ve statistikách Doing Business zaujímá do 60. pozice ze 190 ekonomik (doingbusiness.org/rankings).
Dobrých parametrů dosahuje země i z hlediska relativního srovnání transakční transparentnosti/ochrany investorů (Transparency International řadí Lucembursko na 9. příčku ze 175 zemí, www.transparency.org/cpi). Investoři mohou očekávat vysoce profesionální administrativu na státní i komunální úrovni i nízkou míru korupce. Z hlediska inovací se Lucemburko nadto pravidelně umisťuje kolem 10. pozice celovnětově (globalinnovationindex.org).
Obtíže zaznamenává země pouze ve výkazech pracovní produktivity a ve vybraných chybějících službách (úroveň školství/statistiky PISA, výkonnost stavebních a opravárenských firem, kosmetické služby, ad.).
LU | OECD | US | ||
Index of Transaction Transparency | 6.0 | 6.0 | 7.0 | |
Index of Manager’s Responsibility | 4.0 | 5.0 | 9.0 | |
Index of Shareholders’ Power | 7.0 | 9.0 | 5.0 | |
Index of Investor Protection | 4.3 | 6.1 | 8.3 |
Zdroj: Doing Business
Zahraniční firmy s ohledem na strukturu lucemburského hospodářství investují spíše zřídka do průmyslu (výjimkou byl v 2006 odkup státního podílu ve firmě ArcelorMittal / nákup akcií za 400 mil. €), dominantní postavení udržují služby (zj. bankovnictví/finance/investiční poradenství, daňová problematika, e-commerce, hry/gaming, telekomunikace a skladování dat/digitalizace).
V oblasti financí ukládají zahraniční subjekty volný kapitál zj. do místně domicilovaných či na dálku spravovaných investičních, penzijních, důchodových a hedgeových fondů, evt. jejich prostřednictvím k reinvesticím do aktiv ve výhodných 3. destinacích. Největší podíl připadá na portfoliové investice (až 90 %), umisťované prostřednictvím definovaných sdružení finančních společností (Special Purpose Entities, SPE).
Aféry v souvislosti s neveřejnými daňovými stimuly (LuxLeaks, Panama Papers, Paradise Papers) na systému – přes globální negativní publicitu – prakticky mnoho nezměnily. V meziročním srovnání do Lucemburska přitéká dokonce ještě větší díl FDI (3/4 dokonce z ostatních členských států EU, zj. z DE/dle lucemburských statistik patří ke klientům lucemburských daňových poradců až 20% nejbohatších německých rodin).
Ministerstvo hospodářství usiluje o posilování FDI (pobídky, účast na veletrzích, výběr nových niches) a administrativní simplifikaci.
U všech investičních i podnikatelských společností se předpokládá registrace do místní Obchodní komory (www.guichet.lu, investinluxembourg.lu). Uplatňována není žádná diskriminační strategie, investiční screening pro zahraniční a domácí investory je na identické úrovni. Limity v podílech zahraničního vlastnictví stanoveny nejsou. Zahraniční investoři se mohou účastnit i privatizačních programů. Tendry jsou v zásadě (až na citlivé sektory/vojenství, vesmír) velmi transparentní. Se stimuly lze počítat v projektech PPP (zj. v oblasti inovativních odvětví s vysokou přidanou hodnotou / finance, ICT, ekoprovozy, biotechnologie).
Z hlediska dodržování pravidel konkurenceschopnosti (competition law) případy ad hoc přezkoumává Inspektorát ministerstva hospodářství (země přistoupila ke všem platným úmluvám o artirážním řízení International Center for Settlement of Investment Disputes Convention, Convention on the Recognition and Enforcement of Foreign Arbitral Awards).
Od 1995 je LU členem WTO (je konsistentní s požadavky TRIMs / Trade Related Investment Measures i TRIPs / Trade-Related aspects of Intellectual Property Rights). Ke všem platným dohodám (Bern Convention, Patent Cooperation Treaty, Paris Convention, Patent Law Treaty, Madrid Agreement and Protocol, European Patent Convention) přistoupilo Lucembursko i v oblasti ochrany intelektuálního vlastnictví (je členem World Intellectual Property Organization/WIPO, www.wipo.int).
České investice v LU jsou evidovány jako víceméně rozvinuté, s rámcově stabilní trajektorií. Realizují se zejména v oblasti portfoliových produktů (akcie, dluhopisy, finanční deriváty, pojištění), či při zakládání evropských správních podnikových centrál. Konkrétní položky jsou striktně neveřejné. CZ se mezi zahraničními investicemi objevuje na 5. místě (NL 33, 9 %; SK 15, 9 %; CY 9, 9 %;, RO 5, 3 %; CZ 4, 9 %).
Lucemburské investice v CZ se koncentrují do strojní výroby (Accumalux, Paul Wurth, Rotarex), hutnictví (ArcelorMittal), železářství (LINDAB Buildings System/Astron), přesného strojírenství (SIMAFORM), chemikálií (DuPount Int. Luxembourg), distribuce (Amazon) a přepravy (Luxair).LU investice v CZ mezi zahraničními investory figuruje na 3. pozici (NL 23, 4 %; DE 14, 1 %;, LU 11, 9 %).
Zdroje: www.statistiques.public.lu, www.bcl.lu,¨www.tradingeconomics.com/luxembourg/foreign-direct-investment
2.6. Investice – podmínky vstupu zahraničního kapitálu (omezení, pobídky pro investory)
Investiční klima
Systém investičních pobídek existuje, k dispozici jsou:
- Zvýhodněné podmínky pro (re)investice v bývalých průmyslových zónách (Esch-sur-Alzette/Belval, „The Land of the Red Rocks“);
- Kapitálové granty formou střednědobých a dlouhodobých úvěrů (Státní úvěrová a investiční společnost, SNCI.lu);
- Platformy inovačních center na podporu začínajících podnikatelů v oblasti rozvoje vědy a výzkumu (Nyuko.lu);
- Daňová investiční zvýhodnění (hime.kpmg.com).
Viz rovněž kapitola 2.5.
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Lucemburku (Lucembursko) ke dni