Seznam kapitol
MZV: Souhrnná teritoriální informace
Základní údaje | |
Hlavní město | Noukchott |
Počet obyvatel | 4,65 mil. |
Jazyk | arabština |
Náboženství | islám |
Státní zřízení | republika |
Hlava státu | Mohamed Ould Ghazouani |
Hlava vlády | Mohamed Ould Bilal |
Název měny | Ouguiya |
Cestování | |
Časový posun | -1 (v létě -2) |
Kontakty ZÚ | |
Velvyslanec | JUDr. Ladislav Škeřík |
Ekonomický úsek | Mgr. Jan Hladík |
Konzulární úsek | Mgr. Micheal Brtnický Ph.D |
CzechTrade | Ing. Tamer El Sibai |
Czechinvest | Ne |
Ekonomika | 2021 |
Nominální HDP (mld. USD) | 27 |
Hospodářský růst (%) | 4,5 |
Inflace (%) | 3,5 |
Nezaměstnanost (%) | 10,3 |
Mauritánie je islámskou republikou s rozlohou přes jeden milion kilometrů čtverečných je jedenáctou nejrozlehlejší zemí Afriky. S populací okolo 4,6 milionů obyvatel však patří mezi ty nejméně lidnaté.
Ekonomicky patří Mauritánie k nejméně vyspělým zemím afrického kontinentu. Situaci v zemi komplikuje složitá národnostní situace, která vyplývá z historie. Otroctví bylo v této saharské zemi zrušeno až v roce 1981. Značným problém je také nedostatek vody a pokračující desertifikace, která má za následek stěhování rurálního obyvatelstvo do měst. Především hlavního města Noukchottu, kde žije až čtvrtina celkové populace země.
Hospodářství Mauritánie se opírá o těžbu železné rudy, jehož je Mauritánie jedním z největších vývozců na světě. Tato Souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytována ve zkráceném rozsahu.
Mapa globálních oborových příležitostí – Mauritánie (MZV) (241B)Souhrnná teritoriální informace (STI) Mauritánie (289.07 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Oficiální název státu je Mauritánská islámská republika
Mauritánská Islámská republika je státním zřízením republika se značným vlivem islámského práva, které se kombinuje s francouzským občanskoprávním systémem, s velkou rolí prezidenta (tzv. prezidentský systém).
Země prošla několika vojenskými puči – poslední byl uskutečněn v srpnu 2008. Sesazen byl demokraticky zvolený prezident Sidi Ould Cheikh Abdellahi. Strůjce převratu, generál Mohamed Ould Abdel Azíz, stanul v čele země. Následně se v červenci 2009 uskutečnily nové prezidentské volby, ve kterých byl Abdel Azíz zvolen prezidentem země. Abdel Azízův vojenský převrat diskvalifikoval zemi v očích zahraniční veřejnosti. Klíčoví hráči jako USA, Francie, EU či Africká unie převrat odsoudili a žádali co nejrychlejší návrat k demokratickému řádu.
V průběhu roku 2010 se však vztahy se zahraničními partnery postupně začaly obnovovat. Zákonodárná moc je představována dvoukomorovým parlamentem. Horní komorou je Senát složený z 56 členů volených nepřímo (členy městských zastupitelstev) na šestileté období. Dolní komora, Národní shromáždění, je složena ze 146 poslanců volených ve všeobecných přímých volbách na pětileté období. Národní shromáždění není zcela nezávislé na výkonné moci (např. může být velmi lehce rozpuštěno prezidentem země). Parlamentní volby, původně plánované na rok 2011, se odehrály v listopadu a prosinci 2013, společně s volbami komunálními. Část opozice se jich odmítla účastnit z důvodu netransparentnosti
V sprnu roku 2019 byl zvolne nový prezidente Mauritánie pan Mohamed Ould El-Ghazaouani, bývalý vysoký vojenský představitel země.
Aktuální složení vlády naleznete na: https://fr.ami.mr/Membre-Gouvernement-53
1.2. Zahraniční politika země
Mauritánie získala nezávislost v roce 1960 na Francii a v v roce 1961 se stala členem OSN. Úzké vztahy Mauritánie mimo Francii udržuje především se svým sousedy (Maroko, Alžírsko, Mali a Senegal). Nejvýraznější jsou v současné době vztahy s Marokem. V hlavním městě Noukchottu má zastoupení i několik evropských zemí jako Francie, Velká Británie nebo Španělsko. V Mauritánie má své zastoupení také Evropská unie, která je v zemi velmi aktivní především v rámci rozvojové pomoci.
Mauritánie je členem G5 Sahel, které je sdružení několika zemí v regionu. Jeho posláním je užší spolupráce především v bezpečnostních otázkách. Sídlo G5 Sahel se nachází právě v Noukchottu, hlavním městě Mauritánie.
1.3. Obyvatelstvo
Počet obyvatel je okolo 4,6 milionů. Roční růst se pohybuje okolo 2,7%. Hustota zalidnění je jedna z nejnižších na světě a činí 4 obyvatel/km2. Míra nezaměstnanosti se pohybuje okolo 11 % a míra gramotnosti je okolo 50 % populace. Náboženstvím, které vyznává 99% populace je islám.
Úřední jazykem je arabština (místní dialekt se nazývá hassaníja).V úředním styku je též používaná francouzština.V zemi se používají i další národní jazyky – pular, soninké a wolof.
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Mauritánie si od roku 2012 udržovala růst HDP 5 % a více. V roce 2015, dle aktuálních údajů, HDP vzrostlo „jen“ o 3,1 %. Hlavním důvodem tohoto propadu bylo snížení cen železné rudy, která je hlavním mauritánským exportním zbožím. Dalším z důvodů může být i snižování vládních výdajů, které vyústily ve snížení schodku státního rozpočtu na 3,1%. Pandemie Covid-19 poznamenala též ekonomiku Mauritánie a došlo k poklesu o 3 procentní body. Očekávány růst v následujících letech bude souviset s cenou vyvážených komodit na kterých je Mauritánie závislá.
Mauritánie dlouhodobě patří mezi nízkopříjmové země. Dle údajů Světové banky byla země v roce 2014 hodnocena na 155. místě dle HDP na obyvatele (cca 2 600 USD/obyvatele dle parity kupní síly). Přes pozitivní ekonomický vývoj posledních několika let je Mauritánie stále málo rozvinutou zemí – v pohledu Indexu lidského rozvoje (HDI) se v roce 2014 nacházela na 156. místě mezi 187 zeměmi světa. Odhaduje se, že kolem 66 % mauritánských domácností se nalézá pod hranicí chudoby (pod 2 USD/den), která zasahuje zejména populaci rozsáhlých venkovských oblastí. Země se také potýká s vysokou mírou korupce.
Hlavními slabinami mauritánské ekonomiky jsou vysoká nezaměstnanost (31 %) a nedostatečně diverzifikovaná ekonomická základna. Základem ekonomiky je rybolov, chov dobytka a těžební průmysl. Zemědělství a rybolov vytváří 24,1 % HDP a zaměstnává kolem poloviny pracovní síly, přičemž část této populace žije nomádským způsobem života. Zpracovatelský průmysl se na tvorbě HDP podílí jen cca 8%, naopak těžba nerostných surovin vytváří až 19,5 % HDP státu. Průmysl celkově tvoří 34,8 procent HDP. Služby se podílí cca 41,1 % na HDP – jedná se především o obchod, státní správu a telekomunikace. ehm zdroj Mauritánská ekonomika je také ohrožována vnějšími vlivy, především suchem a proměnlivostí světových cen některých komodit. Obyvatelstvo se pak obtížně vyrovnává s růstem cen (inflace se v roce 2015 pohybovala kolem 4 %), zejména potravin a energie.
Ukazatel | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Růst HDP (%) | 5,9 | -3 | 4,5 | 4,9 | 4,2 |
HDP/obyv. (USD/PPP) | 5 427,10 | 5 388,10 | 5 660,00 | 6 020,00 | 6 270,0 |
Inflace (%) | 2,3 | 3,3 | 3,5 | 4,8 | 3,6 |
Nezaměstnanost (%) | 10,1 | 10,7 | 10,3 | 10 | 9,8 |
Export zboží (mld. USD) | 2,3 | 2 | 4,5 | 4,2 | 3,6 |
Import zboží (mld. USD) | 4,9 | 4,9 | 5,7 | 6 | 6,3 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -0,6 | -0,3 | 1,2 | 0,7 | -0,1 |
Průmyslová produkce (% změna) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Populace (mil.) | 4,5 | 4,7 | 4,8 | 4,9 | 5 |
Konkurenceschopnost | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Exportní riziko OECD | 07.VII | 07.VII | 07.VII | N/A | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Veřejné finance | 2021 |
Saldo státního rozpočtu (% HDP) | 4,6 |
Veřejný dluh (% HDP) | N/A |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | 0,7 |
Daně | 2022 |
PO | N/A |
FO | N/A |
DPH | N/A |
Zhoršení globální ekonomiky v roce 2020 v důsledku pandemie Covid – 19 způsobilo, že se reálný HDP v Mauritánii v roce 2020 snížil o 3,6 %, poté, co v roce 2019 vzrostl o 5,9 %. Rozpočet zaznamenal v roce deficit 4,1 % HDP poté, co byl v předchozím roce v přebytku. Především kvůli výraznému poklesu daňových příjmů během hospodářského zpomalení, poklesu příjmů z vývozu a výraznému zvýšení výdajů na zdravotnictví v boji proti pandemii Zpomalení světové ekonomiky se netýkalo pouze zahraničního obchodu, ale také přímých zahraničních investic v Mauritánii, které klesly z 937 milionů USD na 594 milionů USD.
Deficit běžného účtu v minulém dosáhl rekordních 17,6 % HDP, což bylo způsobeno až třetinovým poklesem vývozu železné rudy a zastavením vývozu produktů pocházejících z rybolovu. Oficiální devizové rezervy zůstaly v roce 2020 stabilní na hodnotě 1,135 miliardy USD. Inflace, odhadovaná zůstala pod cílem 4% stanoveným měnovými orgány a dosáhl hodnoty 2,7 %.
2.3. Bankovní systém
Hlavním hráčem v měnové politice a dozoru nad bankovním sektorem je Mauritánská centrální banka. Finanční systém země dále tvoří 13 místních bank a 5 zahraničních (např. Société Général, Attijari bank, katarská QNB). Aktivní jsou též 2 mauritánské finanční společnosti a několik pojišťoven a institucí specializovaných na mikrofinance. Finanční služby jsou však málo rozvinuté a slouží především omezenému počtu velkých společností. Velmi omezený je přístup malých a středních podniků k úvěrovým nabídkám. V zemi je málo bankovních poboček, koncentrovaných do měst Nouakchottt a Nouadhibou. Odhaduje se, že jen necelých 7 % populace má bankovní účet či úvěr. V zemi se aktuálně rozvíjí zejména tzv. islámské bankovnictví.
Banque Centrale de Mauritanie (BCM)
Avenue de l’Indépendance, BP 623 Nouakchott Tel: 00222 525.22.06 / 525.28.88 Web: www.bcm.mr E-mail : info@bcm.mr
Banque Mauritanienne pour le Commerce International (BMCI)
Avenue Gamal Abdel Nasser, B.P. 622 Nouakchott Tél.: 00222 525 24 69 / 525 28 26 /+ 222 45 29 53 95 ou + 222 45 25 28 26 Web: www.bmci.mr
Banque National de Mauritanie
Avenue du Roi Fayçal, BP 291 & 614 Nouakchott Tél: 00222 525 26 02/525 27 07/ 525 12 62 Web: www.bnm.mr
Société Général Mauritanie
Avenue Charles De Gaulle, BP 5085 Nouakchott Tel : 00 222 45 29 70 00 Web: www.sgm.mr
2.4. Daňový systém
Mauritánský daňový systém je poměrně značně diverzifikovaný – jedná se o 23 typů daní rozdělených na celostátní a obecní daně. Mezi hlavní typy daní patří:
- Daň z průmyslové a obchodní činnosti (tzv. BIC) – 25 % z příjmu, splatná ke 30. dubnu každého roku
- Paušální daň z činnosti (tzv. IMF) – 2,5 % z ročního obratu
- Pozemková daň – 6 % z vlastnictví nemovitosti, 10 % ze zisku z pronájmu nemovitosti
- Daň z příjmu ze závislé činnosti – progresivní zdanění dle příjmu (0 %, 5 %, 15 %, 25 % a 33 %)
- Daň z přidané hodnoty – základní sazba 14 %, 18 % pro uhlovodíky a telekomunikace 16% ibidem
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s EU
Mauritánie se pozvolna otevírá zahraničním investicím. V roce 2012 byl novelizován investiční zákoník. Stát podporuje zejména investiční projekty typu public-private partnership v oblasti dopravní infrastruktury a energetiky. Dle zákona jsou také vymezeny speciální ekonomické zóny, prozatím však nejsou funkční. Nově byla zřízena také zóna volného obchodu v Nouadhibou (www.ndbfreezone.mr) s řadou výhod (např. exonerace od dovozních i vývozních cel).
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Export z EU (mil. EUR) | 734,4 | 709,1 | 795,3 | 730,6 | 755,1 |
Import do EU (mil. EUR) | 560,2 | 595 | 676,8 | 493,4 | 655,1 |
Saldo s EU (mil. EUR) | -174,2 | -114,1 | -118,4 | -237,2 | -100 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy s ČR
Saldo zahraničního obchodu s Mauritánií je pro ČR vysoce pozitivní. Hodnota obratu vzájemné obchodní výměny mezi ČR a Mauritánií měla dynamickou růstovou trajektorii – s vrcholy v období 2010-2011. Hlavním nositelem této dynamiky je vývoz českého zboží. Český export je tradičně tvořen tkaninami (dlouhodobě kolem tří čtvrtin hodnoty vývozu). Více než 4násobné navýšení exportu tohoto typu zboží je jedním ze dvou faktorů vysokého růstu vývozu mezi roky 2009 a 2010. Druhým faktorem extrémního nárůstu českého exportu je vývoz letounů jak v roce 2010, tak i o rok později. Poslední aktualizovaná čísla z roku 2013 jsou však pro český export do Mauritánie nepříznivá v důsledku propadu vývozu bavlněných tkanin až o 80 %.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Export z ČR (mld. CZK) | 0 | 0 | 0 | 0 | N/A |
Import do ČR (mld. CZK) | 0,2 | N/A | N/A | N/A | N/A |
Saldo s ČR (mld. CZK) | 0,1 | 0 | 0 | 0 | N/A |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy se zeměmi
mimo EU
Mezi nejdůležitější obchodní partnery mimo EU se řadí Čína, Spojené arabské emiráty a Japosnko. Do Číny se exportuje především železná ruda a mořské plody.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Export ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 729,3 | 901,7 | 1 175,9 | 1 476,0 | 3 107,3 |
Import do zemí mimo EU (mil. EUR) | 2 437,0 | 3 128,6 | 3 459,0 | 3 627,2 | 4 160,3 |
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | -1 707,7 | -2 226,9 | -2 283,2 | -2 151,2 | -1 053,0 |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
Sledování přímých zahraničních informací v Mauritánie není zcela jednoduché. Existuje jen minimum informací. Jejich objem je velmi proměnlivý. V roce 2020 představovali PZI okolo 11 % HDP.
V současné době neevidujeme žádné PZI z ČR do Mauritánie.
3.3. FTA a smlouvy
Smlouvy s EU
Mauritánie byla patnáctou zemí západní Afriky, která podepsala tzv. Economic partnership agreement.
Smlouvy s ČR
V současnosti neexistuje žádná platná smlouva mezi ČR a Mauritánií. Obě strany projevily zájem na podepsání Smlouvy na ochranu investic, poté případně Smlouvy o obchodní spolupráci, která by zahrnovala komplexní formát vzájemných obchodních kontaktů včetně pracovních skupin a pravidelných bilaterálních konzultací.
3.4. Rozvojová spolupráce
Mauritánie nepatří mezi prioritní země české rozvojové spolupráce. Pouze z prostředků Ministerstva zahraničních věcí proběhl v roce 2008 v severozápadní části země (region Ouaddan) tzv. malý lokální projekt na vytvoření regionální základny pro prodej propanbutanových lahví, jehož cílem bylo zajistit zdroj energie pro nejchudší vrstvy populace, a zamezit tak kácení lesů pro topné účely, které prohlubuje problém dezertifikace.
V roce 2021 byl realizován tzv. Malý lokální projekt v oblasti Trarza v blízkosti hranic se Senegalem. Jeho cílem bylo vytvoření solárního ostrovního systému, který zásobuje malou vesnici elektrickou energií. Projekt byl součástí většího plánu tzv. Women Barefoot Solar Engineers of Africa.
Dále byl v roce 2021 prostřednictvím českého vládního programu MEDEVAC realizován projekt ve spolupráci s DIAKONIA ČCE a místní pobočkou Lutheran World Federation, jehož cílem bylo zdravotnické vybavení kliniky ve městě Bassikounou v blízkosti hranic se Mali, kde se také nachází uprchlický tábor Mbera. Zdravotnických služeb v klince v Bassikonou mohou využívat také uprchlíci z tábora Mbera.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
Perspektivní obory v rámci Mapy oborových příležitostí nejsou pro Mauritánii zpracovávány.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Mauritánci jsou velmi zdvořilí a pohostinní. Jedná se však o společnost založenou na silných tradicích a v tomto kontextu je také potřeba při obchodních jednáních postupovat.
4.2. Oslovení
Webové stránky mauritánských partnerů budete hledat velmi obtížně. Emailová komunikace může zafungovat, ale nejlepším způsobem je společný kontakt. Mauritánské obchodníky můžete potkat na veletrzích v okolních zemí (např. Maroko).
Velmi důležité bude vyhodnotit, zda Váš produkt má na místním trhu šanci uspět. Cílová skupina zákazníků či klientů se může od evropských trhů velmi lišit. Mauritánská ekonomika je velmi malá. Většina zboží se musí dovážet. Rozhodující bude především cena nikoliv kvalita. Řada zboží se na mauritánský trh dostává reexportem z Maroka či jiných sousedních zemí.
Pokud se již dostanete do fáze uzavírání obchodu, pak je důležitý využít ty správně platební instrumenty jako např. neodvolatelný akreditiv.
4.3. Obchodní schůzka
Protokol a hierarchie je pro Mauritánce velmi důležitý. Často se mohou domnívat, že k uzavření obchodu, je důležité jednat přímo s ředitelem společnosti. Pro schůzku je vhodné zvolit konferenční místnosti v některém z dobře renomovaných hotelů. Mauritánci jsou velmi pohostinní. Rádi Vás pozvou k sobě na večeři. V případě návštěvy u Vás v ČR budou očekávat obdobné zacházení.
Jednacím jazykem je francouzský nebo arabský jazyk. Dokumenty by v nejlepším případě měly být sepsány v obou jazycích.
Je vhodné na jednání přinést menší dárek. Něco typického z Vaší země jako suvenýr.
Alkohol je v Mauritánii zakázán a není podáván ani v hotelových restauracích.
Jednání mohou být poměrně dlouhá a náročná. Připravte se na vícero schůzek a zachovejte trpělivost. Mauritánci, kteří mají zahraniční zkušenosti ocení Vaší vizitku jako znak důvěry, že Vás mohou v budoucnu kontaktovat.
4.4. Komunikace
Obchodním jazykem je francouzština a arabština. Pokud máte v týmu člena, který jeden z těchto jazyků ovládá, pak tlumočníka nebude potřeba.
Komunikačními tabu jsou náboženství a politika. Je lepší se jím vyhnout a zaměřit se na méně významná témata.
Nejlepší je komunikovat osobně. Pokud to není možné, pak telefonicky.
4.5. Doporučení
je velmi důležité respektovat místní odlišnou kulturu. Určitě je velmi užitečné se připravit a zjistit se reálie o Mauritánie před samotným příjezdem. Základní přehled o zemi Vámi umožní rychlejší pochopení místního způsobu života a jejich kultury.
4.6. Státní svátky
1. ledna – Nový rok
1. května – svátek práce
3. května – konec ramadánu – Eid el Fitr
25. května – den Afriky
10. července – Eid El Adha
30. července – nový rok dle muslimského kalendáře
8. října – Milad un Nabi (Mawlid) – narození proroka Mohammeda
28. listopadu – Den nezávistlosti
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Potenciální zájemci o působení na marockém trhu by nejdříve měli navštívit Mauritánie a své investiční záměry prodiskutovat s příslušnými úřady. Seznámit s administrativními podmínkami a možnosti pobídek pro zahraniční investory.
Nejlepší vstupní strategií je navázat kontakt s lokálním partnerem případně obchodním partnerem, který již má s obchodováním v Mauritánii praxi. Důležité je brát v potaz také jazykové vybavení. Obchodním jazykem je francouzština případně arabština.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
Ideální formou působení na trhu je s místním zástupcem. Je doporučeno se detailně seznámit s případným obchodním zástupcem, jeho ekonomickými aktivitami a místní reputací.
5.3. Marketing a komunikace
V Mauritánii trh s marketingovými službami v našem pojetí teprve pomalu vzniká. Mladá generace hojně využívá instagram, který slouží i k propagaci firem a jejich služeb a produktů.
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
Základní informace a problematice duševního vlastnictví v Mauritánie lze nalézt na https://www.wipo.int/directory/en/details.jsp?country_code=MR
5.5. Trh veřejných zakázek
Státní zakázky se dělí do tří kategorií.
a) velké rozvojové projekty nad 10 mil. USD. Většinou financovány multinacionálními fondy a bankami jako světová banka, Evropská investiční banka apod.
b) rozvojové projekty týkající se středních a malých projektů
c) veřejné zakázky týkající se malých projektů pod 1 mil. USD
Veřejné zakázky A) a B) se zadávající prostřednictvím mezinárodních veřejných soutěží.
Zakázky C) se po vzájemné dohodě uskutečňují bez veřejné soutěže.
Odpovědným orgánem je Národní komise pro kontrolu veřejných zakázek. Odkaz na stránky- http://www.cncmp.mr/
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
V zemi není v posledních letech znám případ vyvlastňování majetku zahraničního subjektu. Znárodnění či vyvlastnění je explicitně vyloučeno investičním zákonem, a to s výjimkou „národního zájmu“. Tento zákoník také naznačuje hlavní možnosti řešení obchodních sporů mezi zahraniční a mauritánskou stranou – na prvním místě platí smluvní podmínky, pokud ty nelze aplikovat či nejsou dostatečně přesné, přistoupí se k arbitráži a teprve poté k lokální soudní instituci.
Přesný vzor pro řešení sporů však nelze zpracovat, neboť do sporů jsou vždy zainteresovány strany s rozdílnými
přístupy i různými konexemi. Drobné spory jsou obvykle řešeny s příslušným odborem ministerstva či s pomocí
lokální arbitráže vytvořené ad hoc pro daný případ. Spory mohou být postoupeny i soudu, ale stává se tak
poměrně zřídka.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
Ke vstupu do Mauritánie musí být občan ČR vybaven cestovním pasem s platností nejméně 6 měsíců po vstupu do Mauritánie a v něm vylepeným mauritánským vízem. Vízum není možné získat na hranicích při vstupu do země. Žádosti o vízum je třeba směřovat na mauritánské velvyslanectví v Berlíně.
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Zahraniční zaměstnanci musí mít platné povolení k pobytu a pracovní povolení. Pro místní pracovníky se podmínky zaměstnávání řídí Zákoníkem práce (č. 2004-015). Pracovní poměr je dvojího typu – na dobu určitou (může být dvakrát prodloužen o 2 roky) a neurčitou. Průměrný hrubý měsíční plat je 40 000 MRO (cca 125 EUR). Mauritánie nedisponuje téměř žádnou sítí zdravotní péče, s výjimkou hlavního města Nouakchottu a ekonomického centra Nouadhibou, kde lze nalézt alespoň základní zdravotní ošetření v případě nutnosti. Vzhledem k velmi omezené telefonní síti nejsou v Mauritánii vždy funkční nouzová telefonní čísla. Mauritánie má mezinárodní telefonní předvolbu +222.
5.9. Veletrhy a akce
Dle dostupných informací se v Mauritánii nekonají mezinárodní veletrhy.
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
V Mauritánii působí honorární konzulát ČR v Nouakchottu, na nějž je možno směřovat zejména obchodní dotazy:
Honorární konzulát ČR v Nouakchottu
Avenue Charles de Gaulle SOCOGIM, T. Zeina N. 100 Nouakchott
Tel: 00 222 45 29 05 69
Fax: 00 222 52 90 571
Email: nouakchott@honorary.mzv.cz
Pro zemi je rovněž diplomaticky příslušný Zastupitelský úřad ČR v Rabatu (Maroko):
Ambassade de la République tchèque
B.P. 410, 102 00 Rabat 1, Royaume du Maroc
Tél.: 00212/537/75.54.21
fax: 00212/537/75.43.93
E-mail: rabat@embassy.mzv.cz
Web: www.mzv.cz/rabat
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
Vzhledem k velmi omezené telefonní síti nejsou v Mauritánii vždy funkční ústřední nouzová telefonní čísla.
Policie: 17
Hasiči: 18
Centre Hospitalier National – 00 222 45 25 51 35
Hôpital Militaire – 00 222 45 25 70 15
Pohotovostní lékárny: 00 222 525 16 93/53 93/53 12/53 69/20 04
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
Dostupnost informačních zdrojů k Mauritánii je obecně velmi nízká. Některé parciální informace k ekonomickému vývoji (často s velkým časovým zpožděním) poskytuje mauritánský Národní úřad pro statistiku (ONS). Bohatším informačním zdrojem pak je webový server African economic outlook, jenž je společným projektem Africké banky pro rozvoj, Rozvojového centra OECD, Hospodářské komise OSN pro Afriku a Rozvojového programu OSN. Pro ekonomické a sociální statistiky je vhodným zdrojem Světová banka.
• ons.mr – Office National dela Statistique (Národní úřad pro statistiku)
• africaneconomicoutlook.org – African Economic Outlook
• http://data.worldbank.org – data Světové banky
• mauritania.mr – oficiální stránky Mauritánské informační kanceláře
• investinmauritania.gov.mr – podpora investicí – Min. hospodářství
• beta.mr – portál ekonomických informací o Mauritánii (včetně vypsaných tendrů)
• pmd.mr – informační portál o Mauritánii (Mauritánský rozvojový portál)
• tourisme-mauritanie.com – Office National du Tourisme (Národní úřad cestovního ruchu)
Ministerstvo ropy, energie a dolů
Ministère du Pétrol, de l’Energie et des Mines
Web: www.petrole.gov.mr
Ministerstvo obchodu, průmylsu, řemesel a turistiky
Ministère du Commerce, de l’Industrie, de l’Artisanat et du Tourisme
Web: www.commerce.gov.mr
Obchodní komora
Chambre de Commerce, d’Industrie et d’Agriculture de Mauritanie
Tel : 00 222 45 25 22 14
Fax : 00 222 45 25 38 95
E-mail: cciam info@yahoo.fr
Web: https://www.invest-mauritania.com/la-chambre-de-commerce/
Ministerstvo ekonomických záležitostí a rozvoje
Ministère des Affaires économiques et du Développement B.P. 238, Nouakchott
Web: www.maed.gov.mr