Somálsko: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

© Zastupitelský úřad ČR v Addis Abebě (Etiopie)

Politicko-bezpečnostní situace v Somálsku byla i v roce 2019 značně komplikovamá a předpokládá se, že hlavní bezpečnostní problémny budou přetrvávat také v nejbližších letech. To se odrazí na výstavbě federélního státu a bude komplikovat práce na nové ústavě. Prezident Farmajo nicméně ukázal, že umí na komplikované politické scéně své země manévrovat. Důvodem k optimismu je i to, že do Mogadiša v roce 2019 přijela řada bohatých Somálců, žijících v zahraničí, kteří teď chtějí v Somálsku investovat a zemi budovat. V Somálsku se výrazně politicky i ekonomicky angažovalo Turecko a o politický a ekonomický vliv zde soupeří země Zálivu.

Nejvýznamnějším hospodářským sektorem bylo tradičně zemědělství, které v r. 2019 tvořilo  60 % HDP. Rozvoji hospodářství brání kromě nedostatku financí teké nedostatečná infrastruktura. Možnosti federální vlády získat prostředky z místních zdrojů jsou v podstatě omezeny na příjmy z přístavu, letiště a hotelů v Mogadišu, na příjmy telekomunikačních a elektrotechnických společností a na příjmy z peněžních převodů expatriotů.

Předpokládaný růst hospodářství v roce 2019 činil 2, 9 %. Mírné zlepšení ve srovnání s předchozím rokem bylo způsobeno postupem v revitalizaci zemědělství  a rostoucí spotřebou obyvatel.

Koncem ledna 2020 oznámil MMF, že je spokojen s výsledky monitorování svých programů v zemi, což je podmínka pro oddlužení v rámci iniciativy HPIC. Somálsko tak v roce 2020 očekává od MMF a SB  dluhovou úlevu ve výši 390 milionů USD ze svého celkového dluhu 8, 4 miliard USD. Kromě toho se očekává, Pařížský klub, který sdružuje největší somálské věřitele, odepíše v r. 2020 2, 49 mld USD. které země Pařížskému klubu dluží.

Somálsko také s MMF projednává (2019 a 2020) nový tříletý makroekonomický reformní plán, který by byl finančně podpořen z Extended Credit Facility a z Extended Fund Facility.

Všechny uvedené aktivity se odvíjely nezávisle na pandemii COVID-19. která se projeví v ekonomické oblasti. Zaím známí finanční pomoc v reakci na COVID:
Světová banka dne 2. 4. 2020 schválila první finanční pomoc, s cílem podpořit ekonomiky rozvojových zemí postižené dopady epidemie COVID-19. K pomoci se 6. 4. přidalo také Japonsko, které poskytlo WFP 7, 5 milionů USD, nicméně to bylo orientováno na ekonomiky států postižené na přelomu let 2019/2020 přemnožením kobylek. Africká rozvojová banka se stejným cílem uvolnila  dne 2. 4. pro země Afrického rohu 147 milionů USD. G20 se dne 15. 4. 2020 dohodla na suspendování splátek bilaterálních dluhů nejchudších zemí (členů IDA) do konce roku. „International Institue of Finance“, který na mezinárodním poli reprezentuje soukromé kreditory, vyzval lídry soukromého světového sektoru, aby se na dobrovolné bázi k iniciativě G20 připojili. V dubnu 2020 také MMF schváli finanční pomoc z fondu Catastrophe Containment and Relief Trust (CCRT) ve výši 500 milionů USD s cílem odpuštění dluhové služby 25-ti nejchudším zemím, z toho 19-ti v Africe.

Zvláštní kapitolou somálské politické a eknomické scény je de facto nezávislý, ale neuznaný region Somaliland. Tento region má díky klidnému bezpečnostnímu prostředí značně vyšší rozvojový potenciál, než zbývající část Somálska. Je jisté, že somalilandská „vláda“ bude i nadále hledat příznivce a tlačit na formální uznání coby suverénní stát, nícméně úspěch je velmi iluzorní. Somaliland měl v i r. 2019 a navzdory námitkám z Mogadiša těsné neoficiální obchodní partnerství se zeměmi Zálivu a s Etiopií. Administrativním (hlavním) městem Somalilandu je Hargeisa, region má svou vlastní funkční legislativu a exekutivu. Prezidentem je Muse Bihi. V roce 2020 je plánováno konání dalších parlamentních a místních voleb.

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Oficiální název státu:

Somálská demokratická republika
Jamhuuriyadda Dimuqraadiga Soomaaliya (somálsky)
Al–Džumhúríja ad–Dímúkratíja as–Somálíja (arabsky)

Prezident:

Mohamed Abdullahi „Farmajo“ Mohamed

Složení vlády:

Předseda vlády – Hassan Ali Khayre

Místopředseda vlády – Mahdi Ahmed Guled

Ministr zahraničních věcí – Ahmed Isse Awad

 

Ministr vnitra a federálních záležitostí – Abdi Mohamed Sabriye

Ministr financí – Abdirahman Duale Beyle

Ministr obrany – Abdirashid Abdullahi Mohamed

 

Ministr školství – Abdullahi Godah Barre

Ministr záležitostí ústavy – Salah Ahmed Jama

Ministryně humanitárního a krizového řízení – Hamza Said Hamza

Ministr plánování a hospodářské podpory – Jamal Mohamed Hassan

Ministryně přístavů a námořní dopravy – Maryan Aweys

Ministr letecké dopravy a letectví – Mohamed Abdullahi Salad

Ministr pošt a telekomunikací – Abdi Anshur Hassan

Ministr hospodářského zvířectva a pastvin – Hussein Sheikh Mohamud Hussein

Ministryně obchodu a průmyslu – Abdullahi Ali Hassan

Ministr veřejných prací a obnovy – Abbas Abdullahi Sheikh Siraji

Ministr náboženských záležitostí – Sheikh Nur Mohamed Hassan

Ministryně pro ženy a lidská práva – Deeqa Yasin Hajji Yusuf

Ministr vnitřní bezpečnosti – Abukar Islow Duale

Ministr zemědělství a rozvoje venkova – Said Hussein Iid

Ministr zdravotnictví a sociální péče – Fowsiya Abiikar Nur

Ministr rybolovu a mořských zdrojů – Abdullahi Bidham Warsame

Ministryně mládeže a sportu – Khadijo Mohamed Diriye

Ministr informací – Mohamed Abdi Hayir Maareeye

Ministryně spravedlnosti – Hassan Hussein Haji

Ministr práce – Sadik Warfa

Ministr energetiky a vody – Fowziyo Mohamed Sheikh

Ministr ropy a minerálních zdrojů – Abdirashid Mohamed Ahmed

 

Zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

  • Počet obyvatel:
    odhad CIA k červenci 2020: 11 754 125
    World population review pro rok 2020: 15 800 000
    www.worldmeters pro duben 2020: 15 802 605
    průměrný věk: 16, 7 let
  • Průměrný roční přírůstek: 2,21 % (odhad CIA pro rok 2020)
    4. nejvyšší porodnost na světě: 6, 26 dětí na jednu ženu v roce 2020 (worldpopulationreview)
  • Demografické složení: 50,2 % ženy, 49,8 % muži
  • Národnostní složení: Somálci 85 % (Daarood, Hawiye, Dir, Isaaq, Murile, Garre, Shiikhaal, Madhibaan, Yibro iyo Ciise Jabuuti); Bantu a další (včetně 30 000 Arabů) 15 %
  • Náboženské složení: islám (99,8 %), křesťanství (0,1 %)
  • 47 % obyvatel žije na venkově

Zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

Dostupné údaje Světové banky, EIU, CIA k 15. 5. 2020 jsou za rok 2018

 

Nominální HDP/obyv. (USD, běžný kurz, dle SB):

2013

2014

2015

2016

2017

2018

521

295

294

296

309

314,5

Vývoj objemu HDP (mil. USD, běžný kurz, dle SB):

2013

2014

2015

2016

2017

2018

5 350

3 946

4 049

4 198

4 509

4 721


Míra inflace:
2019:  4, 4 % (ADBG)

Míra nezaměstnanosti: 2017

SB odhaduje pro rok 2017 60 %

Rozsah chudoby, 2017: % populace žijící za méně než 1,9 USD/den

51, 5 %

70 % obyvatel žije pod hranicí chudoby (dle ADBG)

 

 

Zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

Příjmy a výdaje: ze státních rozpočtů Somálska (mil. USD):

 

2014

2015

2016

2017 skutečné

2018 revidováno

2019 rozpočet

Příjmy

145,3

199,0

 

246,3

248,3

297,1

344,2

domácí příjmy 84,3

113,9

139,2 142,6 172,5 189,9

příjmy z daní

73,8

85,7

107,8 112,0 127,9 135,2

nedaňové příjmy

10,5

28,1

31,5 30,6 44,7 54,7

dary donorů

61,0

85,2

107,1 105,6 124,6 154,3

Výdaje

 

151,1

199,0

246,3

245,6

297,1

344,2

Operační výdaje

150,9

184,5

223,2

227,9

 262,9 295,5

mzdy zaměstnanců

77,2

79,1

94,9

124,6

144,8

155,3

nákup zboží a služeb

57,6

75,8

77,7

67,2

76,3

89,9

granty

10,1

15,2

16,1

23,4

33,1

35,8

nepředvídané výdaje

3,8

2,7

2,4

4,0

4,4

2,5

nedoplatky

2,2

11,7

32,0

40,5

   

Kapitálové výdaje

0,2

14,5

23,1

9,2

26,0

 

Bilance

 

– 5,8

0.0

0.0

2,7

0,0

0,0

 

 

Zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

 

Obchodní bilance a zahraniční dluh: miliony USD, SB k 05/2020 uvádí poslední údaje k roku 2017

  2012 2013 2014 2015 2016 2017
vývozy zbož FOB 464,8 641,9 607,8 684 649,7 450,4
dovozy zboží FOB 1621,6 1827,3 2 030,6 2 149,4 2 391,2 2849,0
celkový zahraniční dluh 3 054,7 3 055,5 2 953,2 2 891,7 2 649,2 2958,0
  • Devizové rezervy: 30,45 milionů USD (poslední dostupný údaj je od CIA z roku 2014, v současnosti nejsou ve statistikách uváděny)
  • Veřejný dluh vůči HDP: n/a
  • Zahraniční zadluženost v %HDP (dle SB)
2013 2014 2015 2016 2017
2062,02 56,83 52,98 46,26

40,3

  • Celková zahraniční zadluženost  v mil USD (dle EIU)
2013 2014 2015 2016 2017
3 070 2 961 2 894 2 865

2 958

 

Při jednáních na okraji 32. Sunmmitu AU v Addis Abebě dne 16. 2. 2019 požádal somálský ministr financí mezinárodní komunitu o prominutí zahraničního dluhu, který měl k uvedenému datu činit 4, 7 mld USD.

  • Dluhová služba:

V roce 1986 činila 65,7 %

Od roku 2014 do současnosti: 0 %

 

Zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Centrální banka, The Somali Central bank:

Po svém kolapsu na počátku občanské války r. 1991se  pokouší o obnovení svých aktivit. Aktuálně funguje jako fiskální a finanční činitel vlády a s pomocí Světové banky zavádí nutná technická řešení. Současnou prioritou SCB je udržet monetární kontrolu, jelikož většina hotovostních transakcí je prováděna v USD (= aktuálně de facto somálská měna), nebo v padělcích Somálského šilinku. Byla vypracována road map pro měnovou reformu, která zahrnuje frontální útok na padělky šilinků a a tisk nových bankovek. Již byla vydány nové bankovky v hodnotě 1000 šilinků, ale obchodníci v některých regionech je odmítají akceptovat.

V hlavním městě funguje několik soukromých bank, jejich působnost však nepřesahuje jeho rámec. V celém Somálsku úspěšně působí bankovní servis a systém zasílání peněz zvaný Dahabshiil.

 

Seznam:

Al Barakat Bank

Amal Bank

Commercial and Savings Bank od Somalia

Trust African Bank

First Somali Bank (otevřena v roce 2012 jako první komerční banka v /“jižním“/ Somálsku od roku 1991)
www.firstsomalibank.com

International Bank of Somalia (od roku 2014)
www.ibsbank.so

National Bank of Somalia

Premier Bank (od roku 2014, pracuje v rámci práva Sharia, první banka v Somálsku umožňující používání MasterCard a Visa)

Salaam Somali Bank (založena v roce 2009 jako od roku 1991 první mezinárodní banka sídlící v Mogadišu)
www.salaasombank.com

Somali Commercial Bank

Universal Somalia

Daryeel Bank Ltd.

Somali Bank Ltd.

My Bank Ltd.

Agro Africa Bank

Další „centrální banky“ jsou v samozvaných a defacto nezávislých „republikách“ Somalilandu a Puntlandu. Nutnost definovat jejich územní zodpovědnosti a vztah vůči SCB začíná být velmi urgentní:

Dara-Salaam Bank
www.darasalaambank.com

 

 

Zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Daň z obratu: 10 %

Daň z příjmu právnických osob (corporate tax): 35 %

 

Daňový systém je na „Doing Business“ hodnocen 190. místem ze 190 (pro srovnání ČR je na 53. místě).

Zpět na začátek

Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Addis Abebě (Etiopie) ke dni 15. 5. 2020

Souhrnná teritoriální informace

Pravidelné novinky e-mailem